facebook RSS # #

05.12.2019 22:49

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-12-02 08:20       aktualizacja: 2019-12-02 08:21       WIADOMOŚCI
  A A A

Lawina skarg. W UODO powstał wydział skarg ds. sektora publicznego

Lawina skarg. W UODO powstał wydział skarg ds. sektora publicznego
Fot.UODO
Skargi na samorządy naruszające przepisy dot. ochrony danych osobowych trafią do nowo utworzonego wydziału ds. sektora publicznego w Departamencie Skarg UODO. Urząd zmienia strukturę, by usprawnić działanie i sprostać lawinowemu wzrostowi skarg.

"Doświadczenia zebrane od 25 maja 2018 roku, gdy rozpoczęliśmy stosowanie RODO, czyli ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, uwidoczniły konieczność wprowadzenia zmian, by Urząd był bliżej obywateli i działał skuteczniej. Konieczne jest więc zmodyfikowanie struktury, by usprawnić działania, które przełożą się na lepszą ochronę danych osobowych obywateli" - mówi Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Jan Nowak.

W miejsce dotychczasowych zespołów tematycznych, które zajmują się nie tylko rozpatrywaniem skarg, ale i opiniowaniem projektów aktów prawnych, działalnością edukacyjną, prowadzeniem kontroli, obsługą zgłaszanych przez administratorów naruszeń oraz innymi zadaniami, zostaną utworzone departamenty. Takie zadania, jak skargi będą więc w kompetencjach jednego departamentu, a kontrolami czy naruszeniami zajmie się inny.

UODO argumentuje, że obecnie kluczowa jest obsługa skarg obywateli, których liczba gwałtownie wzrosła po 25 maja 2018 r.

"Przykładowo w 2017 r. było ich około 2,9 tys. Rok później, tylko po 25 maja 2018 roku, gdy zaczęliśmy stasować RODO, wpłynęło ich prawie 4,5 tys. W tym roku już jest ich blisko 7 tys. Zostanie więc utworzony Departament Skarg, a w jego ramach powstaną wydziały z podziałem na poszczególne sektory. W związku z tym np. skargi na samorządy, czy różne urzędy trafią do Wydziału ds. Sektora Publicznego" - informuje UODO.

Pozostałe skargi trafią do przewidzianych dla siebie wydziałów np. te związane z nieprawidłowościami u administratorów działających w prywatnych firmach obsłuży Wydział ds. Sektora Prywatnego; skargami pacjentów, pracowników, uczniów i ich opiekunów zajmie się Wydział ds. Sektora Zdrowia, Zatrudnienia i Szkolnictwa; te, które wpłyną na działalność banków, operatorów telefonii czy towarzystw ubezpieczeniowych rozpatrzy Wydział ds. Sektora Finansowego, Ubezpieczeń i Telekomunikacji.

"Rozpatrywanie skarg jest jednym z głównych zadań organu nadzorczego, a ich ilość stale rośnie. Urząd prowadzi obecnie rekrutację, żeby sprostać temu wyzwaniu" - dodaje Prezes UODO.

Kluczowa dla organu nadzoru jest również obsługa zgłaszanych przez administratorów naruszeń ochrony danych osobowych i przeprowadzanie kontroli u administratorów. Dlatego zadania w tym zakresie zostaną powierzone Departamentowi Kontroli i Naruszeń, który będzie miał dwa wydziały - kontroli i naruszeń.

Na Departament Orzecznictwa i Legislacji złożą się trzy wydziały. Będą to: Wydział Legislacji, Wydział Współpracy z Inspektorami Ochrony Danych oraz Wydział Kodeksów i Certyfikacji.

BY upowszechniać wiedzę o ochronie danych osobowych, jak i o samym UODO, powstanie Departament ds. Komunikacji Społecznej.

Wraz z nowa strukturą zostało zmienione także logo Urzędu.

js/
TAGI: PRAWO
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25