facebook RSS # #

25.01.2020 22:19

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-12-09 11:35       aktualizacja: 2019-12-09 11:40       WIADOMOŚCI
  A A A

Usprawnić USC. ZGWL za wdrożeniem nowoczesnych rozwiązań IT w urzędach stanu cywilnego

Usprawnić USC. ZGWL za wdrożeniem nowoczesnych rozwiązań IT w urzędach stanu cywilnego
Fot. PAP/W.Pacewicz
Lubuskie samorządy chcą ograniczenia papierologii i rozwoju nowoczesnych e-usług w urzędach stanu cywilnego. Jak szacują w ciągu roku w USC generuje się blisko 3,5 mln kartek papieru z samymi tylko aktami stanu cywilnego.  

Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego skierowało do resortu cyfryzacji postulat dotyczący opracowania i wdrożenia rozwiązań prawnych i technologicznych umożliwiających ograniczenie ilości wytwarzanej w urzędach stanu cywilnego dokumentacji papierowej poprzez wykorzystanie funkcjonalności nowych e dowodów.

Samorządowcy zwrócili uwagę, że przez obecne przepisy w procesach rejestracji stanu cywilnego wytwarzana jest bardzo duża liczba dokumentów papierowych. Jak szacuje ZGWL tylko w ciągu roku w Polsce rejestruje się około miliona aktów stanu cywilnego, co przekłada się na około 3,35 mln kartek papieru. 

Według samorządowców z wytwarzaniem takich ilości dokumentacji papierowej wiążą się duże koszty, zarówno rzeczowe, jak i osobowe. „Powstawanie tak dużej ilości dokumentacji papierowej powoduje również konieczność zapewnienia w urzędach stanu cywilnego rozwiązań organizacyjnych jak i lokalowych umożliwiających przechowywanie akt zbiorowych i akt sprawy. Konieczność generowania dokumentów papierowych wpływa także na wydłużony czas realizacji usług związanych z rejestracją stanu cywilnego” – zauważają przedstawiciele ZGWL.

Dlatego Związek zaproponował wykorzystanie rozwiązań oferowanych w nowych dowodach osobistych. Od marca bieżącego roku wydawane są w Polsce dowody osobiste z warstwą elektroniczną. Każda osoba, która posiada taki dowód osobisty może potwierdzać swoją obecność w urzędzie i składać elektroniczne podpisy pod elektronicznymi dokumentami, bez konieczności generowania dokumentów papierowych.

Tymczasem, jak zaznaczają przedstawiciele ZGWL obecnie wykorzystanie powyższej technologii nie jest możliwe w procesach rejestracji stanu cywilnego co wynika, z braku odpowiednich rozwiązań prawnych oraz technologicznych. Jak podkreślają samorządowcy zastosowanie rozwiązań zawartych w e-dowodach wymaga, bowiem, aby obowiązujące przepisy dopuszczały możliwość zastąpienia obecnych dokumentów papierowych dokumentami elektronicznymi, które mają taka samą moc prawną.

„Niezbędne jest także opracowanie i wdrożenie w rejestrze stanu cywilnego nowych funkcjonalności, które umożliwią wytwarzanie dokumentów elektronicznych oraz ich podpisywanie z wykorzystaniem e-dowodów. Konieczne jest także wyposażenie urzędów stanu cywilnego w niezbędną w tym celu infrastrukturę (czytniki do e-dowodów)” – podkreśla ZGWL.

Według Związku wprowadzenie wymienionych zmian w procesach rejestracji stanu cywilnego spowoduje m.in. że poszczególne dane, które są wymagane do realizacji zadań nie będą musiały być przenoszone do systemu rejestracji stanu cywilnego ręcznie co poprawi zdecydowanie ich jakość danych (z powodu wyeliminowania czynnika ludzkiego) oraz bezpieczeństwo. „W ten sposób skróci się też czas realizacji zadań oraz zmniejszą się koszty funkcjonowania urzędów stanu cywilnego (mniejsza liczba urządzeń, niższe zużycie materiałów eksploatacyjnych, niże zużycie energii, ograniczenie ilości zużywanego papieru, mniejsza powierzchnia materiałów archiwalnych)” – przekonują samorządy.

ZGWL zaapelowało też o integrację rejestru stanu cywilnego z systemami elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) oraz systemami teleinformatycznymi wspomagającymi tradycyjną formę realizacji czynności kancelaryjnych w urzędach stanu cywilnego.  Jak zauważają samorządowcy obowiązki wynikające z przepisów Instrukcji Kancelaryjnej powodują, że czynności kancelaryjne (rejestracja pism wpływających i wychodzących, rejestracja spraw, tworzenie akt sprawy) zajmują znaczącą ilość czasu w zakresie realizowanych zadań.

mp/

 
KOMENTARZE: 5 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-12-16 14:37:44
Ergonomii wciąż brak: Wydany odpis to pikuś, dlaczego z dwóch kartek zapewnienia do ślubu zrobiono 9, czy w imię oszczędności papieru.Krótko- Ergonomii brak.
 
2019-12-11 12:33:03
zezol: Przede wszystkim nakaz przyjmowania odpisów aktów stanu cywilnego w formie elektronicznej- przez sądy, ZUS, urzędy skarbowe, komorników itd. Umożliwienie wykorzystywania danych z SRP przez wcześniej wspomniane, bez angażowania USC. Likwidacja niepotrzebnych wzorów wniosków i zaświadczeń: zaświadczenie o stanie cywilnym, zaświadczenie o posiadaniu/nieposiadaniu księgi, o przyjętych sakramentach... Zmiana druków np. zapewnień (absurdalne 9 stron), koniec z rozliczaniem druków odpisów i zaświadczeń (na jakiej podstawie twierdzi ministerstwo, że są to druki ścisłego zarachowania?), ograniczenie bezsensownej sprawozdawczości (te dane mają urzędy statystyczne, wojewódzkie i ministerstwo w Bagnie- nie ma potrzeby angażowania setek osób- pracowników USC). Tak więc, drodzy posłowie, drodzy ministrowie- do roboty! Drodzy, oj, bardzo drodzy....
 
2019-12-10 15:33:33
ergonomii brak: kłania się układ wydruków. Wiele z nich na drugiej lub trzeciej stronie uwidacznia wyłącznie podpis kierownika (niektóre odpisy zupełne) lub cześć podpisów (np druk zameldowania)
 
2019-12-10 10:12:55
USC: O czym mowa? Do tej pory ręcznie wypełniamy kartę zgonu na cmentarz z datą w formacie amerykańskim. Wysyłamy dziwne zlecenia z prośbą o dodatnie peselu przy akcie bo nie ma walidacji między peselem a BUSC. W systemie przydały by się mechanizmy ograniczające liczbę rozbieżności!!!
 
2019-12-10 08:14:30
kier. USC: "Każda osoba, która posiada taki dowód osobisty może potwierdzać swoją obecność w urzędzie i składać elektroniczne podpisy pod elektronicznymi dokumentami, bez konieczności generowania dokumentów papierowych." - tak mogą twierdzić tylko ci, którzy żyją tylko chwilą obecną i nie myślą o przyszłości.

Przy obecnych systemach informatycznych, a w szczególności SRP generowanie dokumentów papierowych powinno być obowiązkowe, dzięki temu pozostaje w aktach papierowych dowód zdarzenia, na podstawie którego można sprostować dane w SRP. Wszyscy dobrze wiedzą, że do Źródła zawsze trzeba mieć ograniczone zaufanie. Zwolennicy pomysłu zaprzestania generowania dokumentów papierowych w USC powinni skonsultować się z pracownikami prowadzącymi ewidencję ludności, oni potwierdzą jaką wartość ma wersja papierowa dokumentu ( w tym przypadku karta osobowa mieszkańca tzw. KOM). Stary papierowy dokument, do którego ciągle się powraca i uzupełnia bazę PESEL.
Odnośnie podpisu, również uważam, że wszędzie powinien być podpis własnoręczny.
W naszym kraju cyfryzacja obok pozytywnych skutków, dla wielu jest dramatem. Przekonali się o tym ci, którym skradziono tożsamość, wyłudzono na nich kredyty i wymieniać można wiele innych podobnych przypadków.

ANKIETA

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25