facebook RSS # #

28.01.2020 11:11

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-12-13 12:41       aktualizacja: 2019-12-13 12:41       WIADOMOŚCI
  A A A

Nikt nie wie jak. Komentarze Czytelników w sprawie o transmisji on-line sesji

Nikt nie wie jak. Komentarze Czytelników w sprawie o transmisji on-line sesji
Fot. Fotolia
Trzeba robić tak, że nikt nie wie jak – podsumowuje Czytelnik wyjaśnienia UODO w sprawie transmitowania sesji on-line.

Temat transmisji posiedzeń rad gmin czy powiatów rodzi wiele wątpliwości. Także w świetle niedawnej kary nałożonej przez Prezesa UODO na burmistrza Aleksandrowa Kujawskiego. „Administrator musi cały proces przetwarzania danych odpowiednio i dokładnie zaprojektować; ważne jest, by przed skorzystaniem z konkretnego rozwiązania, oszacować proces przetwarzania danych osobowych pod kątem istniejących ryzyk” – wskazuje w wywiadzie dla Serwisu Samorządowego PAP Monika Krasińska, dyrektor Departamentu Orzecznictwa i Legislacji w UODO.

„Co z tego wynika, że trzeba robić tak, że nikt nie wie jak” – podsumowuje udzielone wyjaśnienia Ml. „Róbcie, róbcie, a was kiedyś sprawdzimy” – dodał.

„Dla widzów na sali posiedzeń przewiduje się zastosowanie urządzenia kasującego jedną minutę pamięci - takiego jak w filmie Men in Black. Proszę to uwzględnić w przyszłorocznych budżetach” – ironizuje z kolei Paranoja.

„Chwileczkę. Nawet przed wejściem w życie ustawy o "studiu telewizyjnym w każdym biurze rady", sesje były całkowicie jawne. Każdy, kto chciał, mógł na nie przychodzić, robić notatki, nawet nagrywać. Uważam więc, że z punktu widzenia jawności danych osobowych, obowiązkowa transmisja niewiele zmienia. Obecnie przetwarza się na sesjach takie same dane jak kiedyś” – zauważa Om.

„Pani Karasińska proponuje: " To może być transmisja z opóźnieniem ...", ale to już nie jest transmisja na żywo czyli następuje złamanie ustawy” – ocenia Obserwator. „Wiadomo, że wszystkie jednostki samorządowe mają jednakowy obowiązek transmisji, to może Prezes ODO przedstawiłby kompletny konkretny szablon postępowania z transmisją obrad łącznie z przykładową analizą ryzyka dla transmisji na YouTube i wytycznymi co do czasu publikacji sesji w BIP” - proponuje.

Jego zdaniem „mówienie, że każdy sobie rzepkę skrobie na bazie państwa prawa, a my to później według swoich niejasnych kryteriów sprawdzimy, rodzi wiele wątpliwości co do poprawności interpretacji przez kontrolujących”.

„Uważam, że to MC powinno udostępnić samorządom bezpłatny serwer do zamieszczania nagrań z sesji i być odpowiedzialnym za nie, oczywiście na podstawie umowy powierzenia DO i było by w 99 proc. po sprawie. A tak jest niezłe pole do popisu przez kontrolujących” – dodaje Obserwator.

„Witki po prostu opadają” – komentuje Marcin - informatyk gminny. I dopytuje: „A może tak konkretne przykłady? W jaki sposób mam zabezpieczyć transmisję, by nie dało się jej nagrać i potem w żaden sposób przetwarzać? Jak mam udostępnić nagraną już sesję, by nie dało się jej przetworzyć? Jak zabezpieczyć przed nieuprawnionym wykorzystaniem wizerunku radnych?”

Według niego wskazywanie na ocenę ryzyka jest śmieszne. „Mam oceniać radnych pod kątem możliwości ujawnienia przez nich danych osobowych? Mam przed każdą sesją pytać każdego, czy ma zamiar podać takie dane? Kto prowadzi sesję? Operator kamer czy przewodniczący?” - punktuje.

„Ustawa o samorządzie gminny nakłada obowiązek zapewnienia transmisji sesji i udostępnienia nagrania w BIP-ie, stornie internetowej i sposób zwyczajowo przyjęty. W związku z tym spełnieniem w/w obowiązku będzie wystawienie telewizora lub laptopa poza pomieszczenie, gdzie jest sesja, i jej transmisja na tym urządzeniu, a dopiero po sesji umieszczenie nagrania w BIP-ie. 95 proc. samorządów poszło w YT ze względów finansowych i tyle” – podsumowuje Mistrz ioda. „Polski prawodawca po raz kolejny nałożył obowiązki, zapominając o kosztach i mamy skutki” – podsumowuje.

aba/
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25