facebook RSS # #

19.02.2020 11:40

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-12-27 14:37       aktualizacja: 2019-12-27 14:38       WIADOMOŚCI
  A A A

Nowy rejestr. Od 22 grudnia działa już Rejestr Danych Kontaktowych

Nowy rejestr. Od 22 grudnia działa już Rejestr Danych Kontaktowych
Fot.PAP/A.Warżawa
Oszczędności i ułatwienia oznaczać ma dla urzędów uruchomiony 22 grudnia Rejestr Danych Kontaktowych. Obywatele mogą przekazać do niego swój numer telefonu i e-mail, a urzędnik zamiast wysyłać tradycyjne pismo może teraz skorzystać z nowych kanałów komunikacji z petentem.

"Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację" - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Do tej pory przepisy na to nie pozwalały - przypomina Ministerstwo Cyfryzacji. Urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu "tradycyjna", papierowa forma komunikacji.

"RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług" - mówi szef MC. "Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów - sms czy email są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej" - dodaje minister Zagórski.

Dodatkowo, dzięki RDK urzędy - z wyprzedzeniem - będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu obywatela o sprawach administracyjnych.

MC zapewnia ponadto, że do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty).

Dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć.

Przekazanie danych do RDK możliwe jest na dwa sposoby - online poprzez profil zaufany lub offline poprzez wypełnienie formularza dostępnego w każdym urzędzie gminy.

Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

RDK wystartował w niedzielę 22 grudnia i jest częścią Systemu Rejestrów Państwowych.

js/
 
KOMENTARZE: 6 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2020-01-17 17:43:06
Echhhh: Do niczego z taką bazą gdy nie wymusza integracji z systemami państwowymi. Przy pomocy FB można człowieka wyśledzić i prześwietlić na wiele sposobów a urzędnicy ze swoimi źródłami i ustawami choćby o meldunkach nie mają pojęcia kto mieszka na ich terenie by ściągnąć np należności za wywóz śmieci.
 
2020-01-17 17:35:21
Zniesmaczony: A taki RDK nie przystaje do niczego. Nawet do Internetowego konta pacjenta. Coraz więcej rejestrów działających w oderwaniu od innych bez nawet próby integracji.
 
2020-01-02 09:38:33
ciekawski: Resort cyfryzacji zapomniał o sposobach komunikacji z klientem w ramach prowadzonego postępowania administracyjnego i obowiązującej zasadzie pisemności.
Realizując postępowanie administracyjne szybciej i łatwiej sięgnąć po dane (nr tel. adres e-mail) zapisane na wniosku niż szukać w RDK.
Ponadto skorzystanie z takiego źródła będzie powodowało konieczność zamieszczenia adnotacji w katach sprawy.
Jak rejestrować wpływ wniosków o wpisanie danych w RDK? kto te czynności będzie finansował?
 
2019-12-30 09:45:16
zezol: Cała ta "cyfryzacja" prowadzi do absurdalnej biurokracji. Ile jeszcze chcecie utworzyć niepotrzebnych rejestrów? Rejestr, wykaz, zestawienie i wszechobecna statystyka, raport, planowanie.... Bezsensowne druki wniosków do każdego rejestru, bezsensowne procedury obsługi... Zamiast automatyzować procesy, tworzy się nowe.
 
2019-12-30 07:39:26
rozbawiony: A to ci ciekawostka jak przyjdzie petent i będzie lepiej poinformowany od urzędnika. Do mojej gminy takie informacje od szanownego ministerstwa nie doszły gdzie mam się zalogować, gdzie wprowadzić dane z formularza. Porażka
 
2019-12-27 23:11:12
inf: MC niech się zajmie stworzeniem jednolitych programów do obsługi urzędów. Wydruki z Bestii wołają o pomstę do nieba, tworzenie aktów prawnych u monopolisty w Legislatorzy robi się coraz trudniejsze, a program zaczyna przypominać kombajn do wszystkiego z masą błędów i coraz wolniejszym dzialaniem zamiast edytora aktów. Nadal niewiele wiadomo o nagraniach sesji i jeszcze sporo innych programów i założeń jest niepewnych.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25