facebook RSS # #

26.07.2017 20:29

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2016-01-26 15:39       aktualizacja: 2016-01-26 16:57       Wiadomości PAP
  A A A

Ruch w COI. Odwołano dyrektora, wypowiedzenie złożył Marcin Malicki

Ruch w COI. Odwołano dyrektora, wypowiedzenie złożył Marcin Malicki
Fotolia
Nikodem Bończa Tomaszewski został odwołany ze stanowiska dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki. Wypowiedzenia złożyli jego zastępcy, m.in. Marcin Malicki.

We wtorek, 26 stycznia Minister Anna Streżyńska podjęła decyzję o odwołaniu dyrektora Bończy-Tomaszewskiego.

- Pani minister ma prawo dobierać sobie współpracowników według swojego uznania - powiedział PAP rzecznik MC Karol Manys. Potwierdził fakt rezygnacji zastępców byłego szefa COI, ale nie chciał komentować sprawy.

Rzecznik zaznaczył też, że nowe kierownictwo jednostki, zostanie powołane przez Streżyńską w najbliższych dniach.

- Jego zadaniem będzie ścisła współpraca z MC przy rozliczeniu z Komisją Europejską projektu pl.ID, którego realizacją zajmował się Centralny Ośrodek Informatyki - dodał Manys.

Nikodem Bończa Tomaszewski kierował COI od kwietnia 2012 roku. W tym czasie Ośrodek stał się centrum kompetencji cyfrowych w MSW, a od początku roku 2016 - Ministerstwa Cyfryzacji.

Jego zespołowi powierzono w 2013 roku zadanie przygotowania i przeprowadzenia programu naprawczego dla projektu pl.ID, któremu groziła likwidacja w wyniku tzw. infoafery.

Skutkiem programu naprawczego było uruchomienie w marcu 2015 r. zbudowanego przez COI Systemu Rejestrów Państwowych. Połączył on w jedną całość zbiory PESEL, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego oraz umożliwił tzw. odmiejscowienie usług. Dzięki temu dowód osobisty i odpis aktu można otrzymać w dowolnym urzędzie, niezależnie od miejsca zamieszkania.

Także w tym czasie COI przygotował do wdrożenia zmodernizowaną warstwę centralną systemu CEPiK 2.0 (ewidencja pojazdów i kierowców).

W ramach przyjętej wspólnie z MSW strategii budowy ułatwień dla obywateli COI stworzył e-usługi, takie jak m. in. Historia Pojazdu, sprawdzenie dowodu osobistego online czy Bezpieczny Autobus.

W 2015 roku COI we współpracy z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, MSW i 16 innymi resortami przygotował i uruchomił serwis OBYWATEL.GOV.PL, który ułatwia załatwianie spraw urzędowych. Z serwisu i e-usług skorzystało w ubiegłym roku kilka milionów użytkowników.

Jak nas poinformował PAP rzecznik COI Piotr Mierzwiński, odchodzący zastępcy dyrektora to Anna Jaczkowska odpowiedzialna za zarządzanie projektami, Katarzyna Zalewska-Trzepiota odpowiedzialna za administrację i finanse, Sebastian Zduńczyk odpowiedzialny za eksploatację i utrzymanie systemów, Michał Głowiński, który prowadził pion rozwoju systemów oraz Marcin Malicki, który odpowiadał za e-usługi i komunikację.

- Złożenie przez nich wypowiedzeń było następstwem odwołania dyrektora COI - wyjaśnił Mierzwiński.


Źródło: COI, PAP

Kkż/
Serwis Samorządowy PAP
 
KOMENTARZE: 25 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2016-11-16 17:45:58
Jan : W "nagrodę" Bończa- Tomaszewski został prezesem Spółki z grupy PGE - Exatel za ok 40.000 zł miesięcznie -dobra zmiana
 
2016-02-01 11:23:45
infor: programisto a nie było burzy? była, tylko media skutecznie to obeszły twierdząc, że to niczyja wina, że będzie super tylko urzędnicy są zacofani i muszą nauczyć się obsługi myszką, dziennikarze uwierzyli COI i MSW a nie urzędnikom tak była sprawa przedstawiana w mediach, ludziom kazali być cierpliwi bo urzędnicy nie nadążają, a nie że system to syf .... po pewnym czasie temat zrobił się nudny dla dziennikarzy nie nie chcieli o tym pisać i mówić .... taka prawda
 
2016-01-30 08:18:33
programista: Słabo_mi: No właśnie nie.
Źródło co prawda miało buga z wyświetlaniem i drukowaniem danych aktu, ale zmian w danych aktu zapisanych w rejestrze nie było.
Zmiany w danych ewidencji, wydawanie dowodów i rejestracja aktów odbywają się organicznie, przez pracę 20 tys urzędników (nawet ok. połowy tej liczby jednocześnie zalogowanych).
Z danych w rejestrach korzysta kilkadziesiąt instytucji i służb, to ogromny wolumen.
Jeśli byłoby tak źle, jak piszecie, to burza w mediach byłaby w marcu 2015, a nie teraz. To nie jest opinia, tylko fakt.

 
2016-01-29 21:22:55
Mitnick Kevin: @Słabo_mi

Ty widzisz zmianę wieku (skutek). Przyczyna takiego działania aplikacji na pewno nie była łatwa do zdiagnozowania skoro nie wykryły jej testy jednostkowe, integracyjne, akceptacyjne automatyczne oraz manualne (MSW).
 
2016-01-29 14:50:39
Słabo_mi: Do: programista
Faktycznie miliony operacji dziennie w SRP to sobie COI samo generuje. Przecież na masową skalę Źródło sfałszowało dane w akcie urodzenia dziecka poprzez dodanie do wielu ojca i wieku matki po jednym roku. To jak nie, jak tak.
 
2016-01-29 12:37:58
programista: obywatel: Urzędnicy zbierają ze wszystkich stron.

Zbiera im się od prasy (tak jak i COI ostatnio), bo to się dobrze klika.
Zbiera im się od Ministerstwa, które wymaga zmian.
Zbiera im się od service desku COI z wzajemnością, bo tak jest zawsze i wszędzie niestety :)

Ale przede wszystkim zbiera im się od ludzi przychodzących do urzędu, których nie interesują przyczyny. Trochę moim zdaniem to smutne. Z moich obserwacji, wyników ankiet ze szkoleń, wizyt w urzędach wynika, że zdecydowana większość urzędników to ludzie bardzo w porządku.
Widzą kierunek, widzą że to ma sens i jakoś po swojemu rozumieją co się dzieje. Wcale się nie dziwię, że narzekają jak coś się czasem psuje, bo administracja publiczna to jest organizm o bardzo dużej inercji i zmiana takiej skali rodzi się w bólach. Użytkownicy nie są do końca gotowi, system też nie jest doskonały (a który jest?), a wprowadzanie zmian jak już działa dla całego kraju niestety trwa długo.

Tak jak w każdej dużej grupie jednak, znajdzie się zawsze kilku malkontentów, którzy jojczą i marudzą, że #najgorzej.
No i oczywiście wiedzą lepiej, że nic nie działa, a miliony operacji dziennie w SRP to sobie COI samo generuje przecież :)

No ale dobra, czas wracać do pracy, naprawiać błędy w Źródle.
 
2016-01-29 11:06:54
gość: Co do javy w przeglądarce to może warto przyjrzeć się przyczynom dla których stosowano takie rozwiązania - np. wymagania dla przetargów zakładające działanie we wszystkich przeglądarkach i wszystkich ich wersjach (nawet archaicznych) na wszystkich dostępnych OS-ach niezależnie od promila użytkowników, którzy ich używają?
 
2016-01-29 10:04:16
Informatyk: Pozostaje jeszcze pytanie czemu tak kluczowy system oparto na podpisach elektronicznych zależnych od przestarzałej i wycofywanej właśnie javy http://www.benchmark.pl/aktualnosci/java-w-przegladarce-jej-dni-sa-policzone.html , do znośnej pracy wymagane są przestarzała, dziurawa i niebezpieczna wersja przeglądarki Firefox 39 i javy 1.7.0_79, swoją drogą na od javy zależne są w tej chwili : ePuap, ŹRÓDŁO, Świadczenia Rodzinne (Sygnity), Strony Banków z obsługą podpisu elektronicznego przy przelewach ... Szykuje się sporo roboty tylko dlatego że ktoś nie pomyślał o przyszłości.
 
2016-01-29 09:00:06
obywatel: "użytkownicy Źródła, to ludzie odpowiedzialni, ambitni, wykształceni, po prostu mądrzy ludzie." ŁOŁ !!!
Ludzie, któzy pracują za najniższą krajową, bo nie udało im się znaleźć pracy w sektorze publicznym ...
to samo dotyczy informatyków gminnych ...
Wystarczy isć do pierwszego urzędu, aby naocznie stwierdzić, że w urzędach pracują albo 'wiek emerytalny' albo 'praktykanci' albo Ci co nie znaleźli miejsca dla siebie w normalnych firmach.

JAK WAS CZYTAM< TO TYLKO POTWIERDZACIE MOJE OBSERWACJE !!!

Żal, że moje podatki idą na utrzymanie raka ...
 
2016-01-29 01:45:06
Mitnick Kevin: @LAS_1606023
@informatyk gminny

http://www.v3.co.uk/v3-uk/news/2443810/oracle-signals-the-end-of-java-applet-support-for-browsers

Aplety to "staroć", który niedługo przestanie być wspierany przez przeglądarki.

A odnośnie "słuchania" użytkowników polecam poczytać o tym na czym polega "naprawianie błędów" - co to jest "release managment" oraz "continous delivery" ile to trwa i z czym się wiąże.

https://en.wikipedia.org/wiki/Release_management
https://en.wikipedia.org/wiki/Continuous_delivery

Pozdrawiam
 
2016-01-28 14:17:47
Informatyk: Zródło nie działo dobrze od samego początku, ciągle próbowano zwalić winę na informatyków gminnych, którzy za darmo obsługiwali i wspierali użytkowników źródła. Co ciekawsze urzędy miast i gminy nie mają zapasowego łącza do źródła więc każda awaria łącza sprowadza się do tego, że petenci przychodzący do USC czy po dowód nie mogą być obsługiwani. Sama koncepcja aplikacji źródło rodzi przypuszczenia, że tworzona była przez ludzi, którzy nie mieli wcześniej styczności z systemami ewidencji ludności, dowodów osobistych czy usc.
 
2016-01-27 20:30:58
użytkownik bagna: Jest dokładnie tak, jak pisze @informatyk gminny. Wiemy o tym od samego początku, ale proszę wziąć pod uwagę, że użytkownicy Źródła, to ludzie odpowiedzialni, ambitni, wykształceni, po prostu mądrzy ludzie.
Nie było by nagłośnienia sprawy, gdyby byli poważnie traktowani przez COI, organ nadzoru i MSWiA.
To, że trzeba uratować miliony przed zwrotem do UE nie stanowi podstawy do traktowania użytkowników bagna jak stada baranów.
Jeżeli zgłaszamy przez Atmosferę błędy techniczne, prawne i merytoryczne, a w odpowiedzi otrzymujemy informację, że system działa prawidłowo, że rejestracja jest zgodna z przepisami obowiązującego prawa; jeżeli system nie działa cały dzień, a COI pisze, że trwało to pół godziny; jeżeli Pan Malicki i Pan Mierzwiński notorycznie kłamali, że system działa prawidłowo, a jeszcze dodatkową podawali w mediach błędne informacje o systemie, co skutkowało wrogim nastawieniem petenta do urzędnika samorządowego, jeżeli organ nadzoru nie widział żadnych problemów, a użytkownik systemu traktowany jest przedmiotowo; i na koniec jeżeli obciążenie pracą wzrosło kilkukrotnie i jeszcze pół roku temu organy nadzoru pisały do wójtów, burmistrzów i prezydentów o dodatkowym obciążeniu pracą i wnioskowali o wzmocnienie obsady USC, a w grudniu i styczniu obniżyli dotację na zadania zlecone, bo Źródło wyliczyło, że jest małe obciążenie pracą, to jaka ma być reakcja użytkownika bagna? Jak nie ma kasy, to trzeba pisać, że obcinamy dotację, bo nie mamy środków, a Wojewoda obciął dotację, bo za mało pracujemy.
Jesteśmy w stanie zrozumieć problemy finansowe, ale nie pozwolimy się ogłupiać przez pracowników COI. Nie będziemy tolerować ogłupiania nas przez pracowników service desku. Obsługujący Atmosferę ignorują nasze zgłoszenia i uwagi. Ci ludzie nie powinni być dopuszczeni do kontaktów z użytkownikami bagna.
 
2016-01-27 18:32:56
LAS_1606023: @infor mi po 2 miesiącach przepychanki na temat niedziałającego apletu javy, profesjonalne COI zaproponowało ponowną instalację czystego systemu. Oczywiście niczego to nie zmieniło, problem był nadal i nadal jest nierozwiązany ;(
 
2016-01-27 16:48:58
informatyk gminny: @inf Pytasz dlaczego? Dlatego, że to musi być uruchomione, bo miliony trzeba by było oddać. Tak samo jest z ePUAP. Dziadostwo nie działa jak należy, ale musi być używane, bo musi. Co tu więcej tłumaczyć?
 
2016-01-27 10:40:42
inf: Dlaczego nie było takich problemów jak Ministerstwo Gospodarki wdrażało CEIDG ? Dlaczego Krajowe Biuro Wyborcze jak raz się sparzyło na systemie to od tamtego czasu wszystko działa jak w zegarku, a ze źródłem już męczą się tyle czasu i efekt jaki jest każdy użytkownik widzi...
 
2016-01-27 08:42:38
samorzadowiec: Pisałem wiele krytycznych komentarzy pod adresem COI, ale ta wiadomość jakoś mnie nie cieszy. W mediach nie ma informacji, że ktokolwiek zajął się naprawianiem aplikacji "Źródło"
"Pani minister ma prawo dobierać sobie współpracowników według swojego uznania", a użytkownicy Źródła i Obywatele RP mają tylko obowiązki.
 
2016-01-27 08:18:31
infor: mam dziwne wrażenie, że cieszymy się za wcześnie :/
Pana Mierzwińskiego mam dość, ale czy będzie lepiej?
mam jakieś dziwne przeczucie, że nie ....
Przecież co może teraz zrobić COI, powiedzieć Źródło to Bagno?! Ale my to wiemy przyznanie man racji nie rozwiąże problemów z jego funkcjonowaniem, od 2 tygodni bawię z COI w kotka i myszkę bo aplet java nie działa w RDO w BUSC i PESEL działa w RDO ma problemy próbują mi wmówić że to moja wina :D
wiecie co zaproponowali? usunięcie Javy i Mozilli i wyczyszczenie danych w komputerze potem zainstalowania ponownie!!!!! a ustawienia do subskrypcji? ustawiałam to miesiąc zanim zadziałało!!!! Jak przypomniałam Panu po drugiej stronie, że stracę ustawienia subskrypcji reakcja: faktycznie nie może Pani usunąć danych ... zgłoszenie wisi dalej
 
2016-01-26 20:48:07
LAS_1606023: Proponuję kolejny ruch i wziąć przykład z KBW. Może ktoś jednak nie dopełnił obowiązków? Przecież tylko COI twierdziło, że jest OK. Może w końcu COI zacznie słuchać userów tego bagna ;)
 
2016-01-26 16:18:25
LAS: Oby nowe zmiany wyszły na lepsze.
Jakoś przeżyjemy bez narzekania na pomoc COI.
 
2016-01-26 13:51:13
informatyk gminny: Smutek zapełnił moje serce.
 
2016-01-26 13:28:58
RM: Informatycy w samorządach otwierają dzisiaj szampana :) z nadziejąna pomyślność w nowym roku. :) Miejmy nadzieję że skończy się wreszcie ta całą farsa związana z infoaferą i pochodnymi pl.id...
 
2016-01-26 13:12:18
kierownica: Jest nadzieja, że ktoś wprowadzi harmonię w tym źródlanym HAOSIE!!!
 
2016-01-26 12:52:38
KubaUG: Nadejszła wiekopomna chwiła. Oby teraz tylko nie było jak w przysłowiu "zamienił stryjek siekierkę na kijek"...
 
2016-01-26 11:38:04
jan: może ktoś w końcu zainteresuje się tym całym Źródłem i całym panującym wokół tego chaosem!!!! ani urzędnikom ani obywatelom
 
2016-01-26 11:21:11
anonim: #dobrazmiana

newsletter

TAGI

PARTNERZY 
  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.22