facebook RSS # #

22.09.2017 22:51

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2016-02-19 17:45       aktualizacja: 2016-02-20 20:32       Wiadomości PAP
  A A A

ŹRÓDŁO zostanie. Zmiany w Prawach aktu sc to nie porzucanie aplikacji

ŹRÓDŁO zostanie. Zmiany w Prawach aktu sc to nie porzucanie aplikacji
To nie jest porzucanie programu ŹRÓDŁO
– podkreślił minister
Fot.PAP/M.Obara
- To nie jest porzucanie programu ŹRÓDŁO – mówi Mariusz Błaszczak, minister spraw wewnętrznych i administracji.

Jak informowaliśmy, wkrótce, zgodnie ze zmianami w Prawie o aktach stanu cywilnego, zniknie obowiązek uzupełnienia rejestru od 1 marca do 31 sierpnia 2015, częściowo wrócą aplikacje wspierające. System będzie dostosowany do projektowanych zmian w Prawie o aktach stanu cywilnego.

Jak podkreśla minister spraw wewnętrznych i administracji, zmiany umożliwią lepszy dostęp obywateli do aktów stanu cywilnego.

Minister powiedział podczas konferencji prasowej, że jest to związane z niewydolnością systemu i że „bardzo wiele skarg wpływało do ministerstwa w tej sprawie”.

- Żeby nie tylko aplikacja ŹRÓDŁO była podstawą pracy urzędników stanu cywilnego, żeby mogli korzystać także z dostępnych innych aplikacji, by przyspieszyć możliwość wydawania aktów - dodał.

- To nie jest porzucanie programu ŹRÓDŁO – podkreślił minister.

Jak informowaliśmy, w ministerstwie cyfryzacji odbyło się spotkanie minister Streżyńskiej z przedstawicielami Stowarzyszenia Urzędów Stanu Cywilnego.

- Problemy ze Źródłem są takie same jak miesiąc czy pół roku temu. Teraz, kiedy System Rejestrów Państwowych przeszedł w kompetencje Ministerstwa Cyfryzacji jest duża nadzieja radykalnych zmian na lepsze - mówi nam Tomasz Brzózka, prezes SUSC RP.

Jak dodaje, na pewno nie nastąpi to od razu. Po spotkaniu kierownictwa Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego z minister Streżyńską i wiceministrami cyfryzacji oraz przedstawicielem nowych władz COI trwają uzgodnienia, w jakim trybie i w jakiej kolejności spraw będzie modyfikowane Źródło.

- Mamy pewne pomysły, ale czy będą one do zrealizowania, okaże się po analizach ekspertów - podkreśla Tomasz Brzózka.

„Czy wyobrażacie sobie bałagan przy wydawaniu odpisów na nowych drukach ze starych aplikacji? Przecież wtedy obywatel nie może skorzystać możliwości złożenia wniosku o wydanie odpisu w dowolnym USC tylko musi to zrobić w USC w którym jest księga. I znowu ludzie nie rozumieją tych niuansów i wyjątków i oberwie się tym co na dole” – pisze na forum masłer usc.

„Ale ustawa jest przygotowana po to żeby odciążyć Warszawę, reszta może sobie żyły wypruwać a oni się po prostu nie wyrabiają i zamiast zatrudnić dodatkowych ludzi to lepiej zmienić ustawę ...” – dodaje.

„Zatrudniliśmy już 50 osób, brakuje pomieszczeń i biurek; Kraków, Poznań, Gdansk, Wrocław, Katowice, Lodź ze 200. Problem w systemie informatycznym tkwi, a nie w liczbie rak do pracy” – odpowiada Wawa.

Kkż/
Serwis Samorządowy PAP

Więcej o nowych przepisach: Zmiany w USC. Aplikacje wspierające wrócą, bez uzupełnień, dostosują system
 
KOMENTARZE: 14 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2016-02-25 19:57:22
programista: kier. USC: Mamy pojęcie jak to działa w terenie. Czasami ciężko o konkrety, kiedy wybierzemy się na wizję lokalną, ale pomagają wizyty 'tajemniczych klientów' i monitoring w centrum.

Z tego co wiem, to ustalenia odnośnie listy najpilniejszych zmian są na jakimś zaawansowanym etapie. Biorą w tym udział również przedstawiciele samorządów.

Moim zdaniem temat trochę wisi w próżni, bo nikt nie poczuwa się do wzięcia odpowiedzialności za temat od początku do końca. Z jednej strony właścicielem systemu jest MC ze swoją polityką, z drugiej strony wykonawcą jest COI, które ma swoje własne ciekawostki i bez akceptacji właściciela ma ograniczone pole działania, a do tego są samorządy, które, jak się spojrzy na całość, mają czasem wzajemnie sprzeczne, a czasami absurdalne oczekiwania.

Robi się jakiś koszmarny labirynt, a wybierane są ostatecznie priorytety według klucza, który jest najbezpieczniejszy dla tych, którzy podejmują decyzje, a nie według tego, który odpowiada potrzebom... tylko no właśnie, czyim? MC, JST, obywateli?

Z tego impasu wyjście jest tylko takie, że pojawi się jeden właściciel, wysłucha wszystkich i podejmie autorytarnie decyzję - robimy to i to, informujemy wszystkich o harmonogramie i egzekwujemy. Nastawienie musi być na efekt, a nie zwalanie winy jedni na drugich. Wydaje się, że to się zaczyna dziać, ale zobaczymy.

 
2016-02-25 18:13:49
użytkownik bagna: USC, ewidencją ludności i dowodami osobistymi zajmuję się od 25 lat, od 20 lat na systemach informatycznych, mogę zatem ustosunkować się do problemów przedstawianych w artykułach i komentarzach na tym portalu i dokonać porównania i oceny zarówno systemów, jak i współpracy z twórcami programów informatycznych oraz organami nadzoru.
Szanowni Państwo, w roku 2015 rozpoczął się najgorszy okres, największy bałagan. Źródło zniszczyło dotychczasowy dorobek ewidencji ludności i sparaliżowało pracę USC. Toniemy w tym Źródle, słusznie nazywanym bagnem, nie widząc żadnej deski ratunku.
W bagnie można pracować wprowadzają dane, określę to "na odczepne", niezgodnie z prawem, aby strona wyszła zadowolona, ale mamy świadomość tego, że jest to niezgodne z przyjętymi zasadami prawa. Większość z nas nie pisze już nawet zgłoszeń na service desk, bo są one ignorowane przez zespół wsparcia. Na pierwszą linię wsparcia wystawili ludzi, którzy swoim postępowaniem zniechęcili nas do współpracy. Pierwszym murem dzielącym końcowego użytkownika od COI jest LAS, bo tylko za jego pośrednictwem można prosić o naprawienie błędów systemu. Następnym wielkim betonowym murem są konsultanci i trenerzy, tego betonu nie przebije nawet LAS.
Organ administracji publicznej i jego pracownicy zostali ograniczeni w swoim działaniu przez COI.
 
2016-02-25 11:26:30
kier. USC: Obserwuję na tym forum, że samorządowcy troszczą się o swoich mieszkańców i dobre imię urzędu, który reprezentują, a przedstawiciele COI wykazują troskę o swoje interesy, nie mając pojęcia, jak bagno działa w terenie i jaki jest odbiór społeczny.
Popieram krytykujących COI, mam doświadczenie w kontaktach z obsługującymi Atmosferę. Rozmawia się z nimi jak ze ścianą. Może mam takiego pecha, że zawsze rozmawiam z niekompetentnymi. Może ktoś ma inne doświadczenia.
 
2016-02-24 21:11:04
infopoz: usc: Nie mam praktyki z obsługą mieszkańca. Rozumiem natomiast o czym piszesz. Uwierz mi, że ludzie, którzy rzeczywiście ciężko pracują, by ten system działał jak najlepiej, podobnie jak wy mają rzucane kłody pod nogi. A potem przyjdzie taki antek i radośnie oznajmi, że on to by wszystkich wymienił.

No to zarząd wymieniony. Zarząd, jak to zwykle bywa, ma pewną swobodę działania. Od miesiąca nowa ekipa jakoś nie doszła do wniosku, że ponad 400 osób wywali na bruk i z dnia na dzień zatrudni super fachowców. Widocznie wąska perspektywa antka nie pokrywa się ze stanem faktycznym, a problem tkwi w czymś innym.

Mam w takim razie świetną propozycję. Przyślij CV - jak widzisz na stronie, którą podlinkowałeś, rekrutacja do COI jest otwarta. Masz świetną okazję, żeby pomóc, zamiast marudzić. A o rezultatach możesz nam napisać tu w komentarzu. Fachowcu.
 
2016-02-24 12:15:06
antek: do infopoz: Wiem jak wygląda rekrutacja w IT i dlatego mam takie, a nie inne zdanie o COI. Odsyłam do strony internetowej:
http://www.coi.gov.pl/kariera.html
 
2016-02-24 11:01:00
usc: @infopoz: Czy Ty masz jakąkolwiek praktykę z obsługą mieszkańca (człowieka), czy widzisz tylko monitor?
Inaczej wygląda praca z interesantem (albo jak wolisz klientem), a inaczej wygląda twoja praca w COI.
Czytelnicy w zamieszczanych postach stawiają się w sytuacji urzędnika samorządowego, który nie może wykonać zadań nałożonych na nich w przepisach powszechnie obowiązującego prawa, tak, aby klient został załatwiony zgodnie z tymi przepisami, a co uniemożliwia im bagno.
Urzędnik w gminie ma określony termin załatwienia sprawy, ale ustawodawca określając terminy nie uwzględnił terminów niezależnych od pracownika samorządowego, nie napisał też w ustawie wprost, że SRP ma być funkcjonalny i dostosowany do przepisów prawa tak, aby rejestrowane w bagnie czynności wykonane zostały w terminie ustawowym, co nie znaczy, że błędy bagna możecie naprawiać latami.
Za błędy COI przed klientem wstydzi się i odbiera krytyczne uwagi (delikatnie określając).
@infopoz: pisząc komentarze postaw się w roli klienta w urzędzie i urzędnika w samorządzie.
Po 70 latach prawidłowo funkcjonującego urzędu trudno przestawić się na beznadziejne bagno, olewanie samorządowców przez COI i od roku niezadowolonych klientów.
 
2016-02-24 06:59:09
infopoz: antek: Twój komentarz pokazuje tylko, że nie masz najmniejszego pojęcia, jak działa taki system. Ani tym bardziej, jak wygląda rekrutacja w IT.
Uważasz za największy problem, że są trzy na krzyż zgłoszenia wiszące od roku. Bez znaczenia, że przez ten rok rozwiązane zostało kilkadziesiąt tysięcy. Widzisz koniec własnego nosa i jesteś nieobiektywny.
 
2016-02-23 14:14:50
antek: infopoz: Skoro w COI nie wdrożyli się przez kilka lat, w tym 1 rok funkcjonowania wersji produkcyjnej bagna, to nawet jak ten nowy będzie się przez pół roku wdrażał, to i tak będzie miał większe osiągnięcia od obecnych pracowników COI. Poza tym nie spotkałem przez dziesiątki lat takich dyletantów jak w COI, a wszelkie rekordy pod tym względem bije atmosfera, niektóre zgłoszenia czekają 11 miesięcy, więc najwyższa pora, aby nastąpiła ta "dobra zmiana" w Łodzi.
 
2016-02-23 12:37:19
infopoz: antek: A skąd weźmiesz tych fachowców? Moim zdaniem tam potrzeba zdecydowanych działań, zwłaszcza po stronie zlecającego. Określenie priorytetów i ich naprawa.
Jak przyjdzie ktoś zupełnie nowy i świeży, to będzie się pół roku wdrażał, a za ten czas w bagnie zdążą się zalęgnąć trolle.
 
2016-02-23 07:50:25
antek: Będą leczyć dżumę cholerą.
A nie lepiej wymienić pracowników COI na fachowców i ratować bagno?
A kiedy przyjdzie czas na naprawianie RDO i PESEL?
Czy Ministerstwa nadal będą współpracować tylko ze związkami i stowarzyszeniami? My nie chcemy rozwiązań politycznych, a chcemy, aby organy odpowiedzialne za bagno pracowały nad uwagami złożonymi na Atmosferze przez użytkowników z całej Polski. Zespół Wsparcia COI nic nie robi, albo nie potrafi nic zrobić ze zgłoszeniami od użytkowników.
 
2016-02-22 14:04:43
Jan: Dobrze pisze samorządowiec! Niech Pan Błaszczak odniesie się do pozostałych modułów w których nie nadąża się za usuwaniem nieprawidłowości....
 
2016-02-22 14:01:33
Urzędnik: Kiedy ktoś wreszcie zrozumie że Źrodło to nie tylko USC!!!!! To tez balagan taki sam albo i większy w dowodach osobistych i ewidencji ludności na ktorej opiera sie tyle rzeczy!!!!dlaczego nikt nie odnosi się do tego?! Ile można zwracać uwagę na to wszystko
 
2016-02-22 08:13:04
Informatyk: Jest to informacja otrzymana 16 lutego 2016 roku.
Tak działa COI.


Numer: 116929
Tytuł: PLID - Błędne nazwisko na wydruku w odpisie skróconym aktu urodzenia.
Data rejestracji: 2015-04-28 12:02:07

--------------------------------------------------------------------------------

Informujemy, że w systemie zostało zarejestrowane nowe powiadomienie dotyczące zgłoszenia nr 116929.

Treść informacji:
Szanowny Użytkowniku,

raz jeszcze dziękujemy za Twoje zgłoszenie. Niestety nie udało nam się go jeszcze rozwiązać. Zauważony przez Ciebie problem jest skomplikowany i wymaga dokładnej analizy jego wpływu na działanie całego systemu. Zapewniamy Cię, że jak tylko przygotujemy niezbędne zmiany, niezwłocznie zostaniesz poinformowany o tym fakcie

Szczegóły zgłoszenia są dostępne pod adresem: https://pomoc.coi.gov.pl/request_details.aspx?id=116929&go=-1

Niniejsza wiadomość została wygenerowana automatycznie. Prosimy na nią nie odpowiadać.

Zespół Service Desk
Centralny Ośrodek Informatyki
 
2016-02-20 10:55:43
samorządowiec: Źródło powinno zostać, ale obsada COI powinna być wymieniona od podstaw, a nadzór merytoryczny nad Źródłem powinno mieć MSWiA, ale też z zastrzeżeniem, że nadzorować będą ludzie z praktyką w danej gałęzi prawa.
Jak to się stało, że w COI nie ma prawników i nie ma praktyków z zakresu administracji? Od roku składając zgłoszenia na Atmosferze tłumaczymy obsługującym linię wsparcia COI podstawowe pojęcia prawne, których znajomość jest bardzo ważna przy rejestracji zdarzeń w bagnie.
Oni nie mają pojęcia co to jest decyzja administracyjna, co to jest oświadczenie, co to jest data, z którą decyzja stała się ostateczna, a co to jest klauzula natychmiastowej wykonalności decyzji i wielu innych pojęć.
Podejście linii wsparcia COI do użytkowników bagna, a właściwie do Obywateli jest skandaliczne. COI pod nowym zarządcą działa dużo gorzej.
Użytkownicy bagna nie mają bezpośredniego kontaktu z COI, ale za pośrednictwem LASa, żaden użytkownik nie może bez LASa złożyć zgłoszenia błędu aplikacji.
Skandalem jest to, że COI nie reaguje na zgłoszenia złożone przez Atmosferę, ale reaguje na zgłoszenia opublikowane na niniejszym portalu.
Skandalem jest to, że właściciel Źródła posiadając w swoim systemie na Atmosferze zgłoszenia błędów i zastrzeżenia do Źródła składane przez użytkowników z całego kraju, którzy bezpośrednio obsługują tą aplikację, nie rozwiązuje ich, a w sprawie rozwiązywania problemów konsultuje się ze stowarzyszeniami, związkami itp.
Skandalem jest, że pracując w SRP, wykonując zadania zlecone przez administrację rządową samorządowcy organizują się w związki i stowarzyszenia, żeby ich głos dotarł do właściciela SRP.
Skandalem jest, że w sytuacji, gdy bagno zawiera trzy moduły, to właściciel systemu zajmuje się tylko jednym, tym, którego użytkownicy są zrzeszeni.
Reasumując powyższe, pomimo, że jestem również użytkownikiem BUSC, uważam, że właściciel systemu powinien zająć się również modułami PESEL i RDO. W tych modułach też jest wielkie bagno.
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.23