facebook RSS # #

21.07.2017 14:46

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2016-03-08 16:17       aktualizacja: 2016-03-09 12:01       Wiadomości PAP
  A A A

Dwa ograniczenia. Z wiceszefową COI o nowym podejściu do systemu rejestrów

Dwa ograniczenia. Z wiceszefową COI o nowym podejściu do systemu rejestrów
Monika Jakubiak jest wiceszefową COI
Fot.COI
Zidentyfikowałam dwa kluczowe ograniczenia mające wpływ na działanie Systemu Rejestrów Państwowych – mówi Monika Jakubiak, wicedyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki.

Zdaniem nowej wicedyrektor COI jednym z ograniczeń mających wpływ na sprawność działania SRP i aplikacji ŹRÓDŁO jest to, że na etapie realizacji systemu nie przewidziano jego rozwoju.

- Każdy system, który powstaje od zera, od razu w ramach koncepcji tworzenia powinien mieć przewidziany budżet na rozwój, przy czym różnie się szacuje wielkości – np. 30 proc. w pierwszym roku, w kolejnych latach 20 proc. wartości systemu – mówi Monika Jakubiak.

Jak dodaje, tego elementu zabrakło w przypadku SRP, bo system, kiedy został oddany w marcu 2015, „już na starcie wymagał rozszerzenia i poprawy funkcjonalności, co urzędnicy na co dzień zauważają”.

Według wicedyrektor COI, brak środków zablokował możliwość dostosowania systemu do potrzeb pracy końcowych użytkowników. Jej zespół obecnie pracuje nad rozwiązaniem tej sytuacji i – jak deklaruje - do połowy kwietnia zostanie podpisana z Ministerstwem Cyfryzacji umowa, która odblokuje środki z przeznaczeniem na rozwój systemu.

- Wtedy nasi programiści będą mogli współpracować w zespołach roboczych, w których zasiądą też m.in. urzędnicy, i rozwijać aplikację ŹRÓDŁO i całe SRP – zapewnia.

Druga rzecz, która zdaniem Moniki Jakubiak ograniczała rozwój SRP, to model współpracy. Do tej pory bowiem systemy rozwijali urzędnicy ministerstw i to oni decydowali o funkcjonalnościach.

- Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której do współpracy nie zaprasza się końcowych użytkowników, którzy na co dzień pracują przy systemie – zaznacza.

Zdaniem Moniki Jakubiak, obecne działania COI to „takie drugie podejście” – stworzone zostały już zespoły robocze i procedura współpracy. W jej ramach ustalony został zakres współdziałania, składy i sposób działania grup, przyporządkowanie im konkretnych tematów, terminy realizacji i sposoby testowania nowych funkcjonalności.

Działania te prowadzone są równolegle, a Centralny Ośrodek Informatyki chce także uprościć współpracę pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.

- Przy podziale kompetencyjnym pewne kwestie zostały rozdzielone na oba te resorty, teraz dążymy do zbudowania pewnego centrum kompetencyjnego po stronie resortu cyfryzacji, żeby uprościć prace nad rozwojem systemu – mówi wicedyrektor.

Pełną treść wywiadu z wicedyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki opublikujemy wkrótce na naszych łamach.
 
Pod koniec stycznia minister Anna Streżyńska powołała dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki. Dyrektorem COI został Adam Sobczak, a ten na swojego zastępcę powołał Monikę Jakubiak.

Czytaj: Zmiany w COI. Jest nowe kierownictwo Centralnego Ośrodka Informatyki

Kkż/
Serwis Samorządowy PAP
 
KOMENTARZE: 12 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2016-03-13 13:51:00
praktyk: prawda jest taka, że interesanta sorry klienta nie obchodzi ile aktów, dowodów osobistych czy też innych spraw zostało zarejestrowanych, ich obchodzi tylko to, że nie mogą załatwić swojej sprawy i mają rację, mnie też nie interesują statystyki i to że akurat mojej sprawy nie da się załatwić (i nie ma znaczenia ile innych spraw zostało załatwionych), tym bardziej , że byli przyzwyczajeni do tego, że sprawy w USC, EL i DO załatwiane były "od ręki".
 
2016-03-11 08:01:28
Kier. USC: Z wypowiedzi Pani Dyrektor wynika, że brakuje środków na rozwój systemu, a jak środki zostaną uruchomione, to programiści zasiądą w zespołach roboczych i będą rozwijać Źródło i cały SRP.
Jeżeli COI ma zatrudnionych na etatach wybitnych specjalistów, ma funkcjonujące serwery, posiada zaplecze techniczne, to co ci ludzie robią, czekają na środki finansowe, żeby zacząć wykonywać swoje obowiązki?

 
2016-03-10 15:11:04
Informatyk z 32K gminy: Powodzenia @informatyk gminny, zostawiasz nas w tym bagnie... :( to jest efekt informatyzacji kraju nie tylko Ty uciekasz ale w moim środowisku kilku też odeszło. Kasa kiepska, robota ciężka, brak zrozumienia od władz wszelakiego szczebla. Teraz mamy 500+ i jak zwykle wiele niewiadomych - ja jako informatyk w gminie od miesiąca dowiedziałem się, że mam obsługiwać jeszcze OPS bo tam nigdy nie było informatyka i Pani Jadzia sobie nie poradzi z tym co jest - to pokazuje poziom informatyzacji kraju a ja muszę pojąć w dwa tygodnie co to Empatia i inne dziwactwa.

Od paru lat nie wypiłem kawy w pracy :) jak przystało na "urzędasa" tyle jest pracy.

Jeszcze raz powodzenia... postaram się godnie zastąpić na tym forum :)
 
2016-03-10 13:35:30
redakcja: @informatyk gminny Dziękujemy za dobre słowo i życzymy Panu sukcesów na nowej drodze :)
 
2016-03-10 12:29:37
informatyk gminny: Nie wiem czemu "Pani Moniko" nie jest dobre, ale niech tam będzie.
Tak czy owak z racji zakończenia przygody z pracą w samorządzie na rzecz bardziej intratnego zajęcia poza sferą budżetową mykam stąd.
Było miło, chyba dorobiłem się tu jakichś "fanów" nawet :)
Powodzenia w dalszych walkach i zadowolenia z pracy.
Pozdrowienia dla Redakcji. Dobrą robotę robicie, oby tak dalej.
 
2016-03-10 09:53:31
też urzędnik gminny: Ze wszystkimi przedmówcami się zgadzam mam tylko jedną uwagę:proszę informatyka gminnego o nie zwracanie się do wiceszefowej COI pani Moniko.
 
2016-03-09 20:28:23
informatyk gminny: @czytelnikDonosi Przepraszam, nie zauważyłem Twojego wpisu... Byłem w delegacji i nie miałem czasu na komentowanie. Postaram się więcej nie dopuścić do takiej sytuacji. Dziękuję za troskę :)
 
2016-03-09 19:45:07
informatyk gminny: @użytkownik bagna "Kiedy pytają mnie..." a nie, to już było :)
Wcale nie jestem zadowolony z tego, że niektóre tematy trzeba tutaj poruszać i mam pewność, że wielu użytkowników uważa tak samo.
Dziękuję za słowa, ale... bez urazy... nie robię niczego szczególnego. Tylko piszę. Chyba bardziej uznanie należy się redakcji, bo jak tak przeglądam internety, to właściwie tylko tutaj jest coś wartościowego o systemach centralnych.

Najlepsze jest to, że w sieci Źródła działa forum oparte o SMF. Nie wiem co tam jest, ale forum istnieje. Czy pracownicy zajmujący się obsługą Źródła nie mogliby tam mieć swojego kąta wymiany wzajemnych doświadczeń? Nie pomogłoby to im? Co prawda powstało "forum" na wiadomej stronie i coś tam pisać można, ale jest tak ograniczone, że aż boli. Poza tym żeby się do niego dostać trzeba przesiąść się do komputera z dostępem do internetu. Dla mnie nie problem, ale dla osoby taplającej się w Źródle problem już istnieje.

Pani Moniko, może warto dopuścić choćby Kierowników USC do forum w ramach sieci SRP i mieć pod ręką opinie, propozycje i niestety narzekania tychże ludzi? To tylko kilka tysięcy osób, których wiedza praktyczna jest porażająca, a wydaje się być zupełnie pomijana przy Źródle i ma się czasem wrażenie, że muszą odkrywać na nowo koło wymyślone gdzieś w centrali.
Dużym błędem jest też "głuchy telefon" w wykonaniu LASa (który nie ma większego pojęcia o USC, bo jest w 90% przypadków informatykiem) i Kierownika USC.
Dlaczego to Kierownik nie może samodzielnie zadać pytania w kwestii merytorycznej? Nie wszystkie zgłoszenia wymagają interwencji informatyka, który musi zrobić kilka rzeczy ze standardowej listy i zapytać o problem czysto merytoryczny.
 
2016-03-09 11:58:42
użytkownik bagna: Do @czytelnikDonosi: Nie wiem skąd jest ten informatyk gminny, ale za to co pisze na forum należą mu się wyrazy uznania, podziękowanie za to, że porusza ważne tematy, a wszyscy użytkownicy bagna wiedzą, że wpisy na tym portalu odnoszą większy skutek niż wiszące miesiącami zgłoszenia na atmosferze.
 
2016-03-09 09:32:26
Kier. USC: Kiedy zasługują na ostrą krytykę, to krytykuję, nadal twierdzę,że ten system jest niedopracowany, a zespół wsparcia oporny i wrogo nastawiony do użytkowników systemu, ale w tym przypadku wystąpię w ich obronie.
Od początku funkcjonowania bagna informowali, że system nastawiony jest na rozwój, a nawet nakłaniali do składania na atmosferze propozycji rozwoju aplikacji.

Pani dyrektor pisze o braku środków, a w artykule z dnia 18 lutego: http://samorzad.pap.pl/depesze/redakcyjne.e_administracja/161605/Zmiany-w-USC--Aplikacje-wspierajace-wroca--bez-uzupelnien--dostosuja-system
podają, że "koszty zmian w rejestrze stanu cywilnego, w wysokości 107 100 zł netto, zostaną pokryte z zysku osiągniętego dotychczas przez Centralny Ośrodek Informatyki"
Jak nie było środków, to skąd się wzięły oszczędności?
 
2016-03-08 23:20:51
samorządowiec: Pani rzecznik pisze, że "na etapie realizacji systemu nie przewidziano jego rozwoju", a ja od roku otrzymuję takie odpowiedzi z COI:
"Witam
Dziękujemy za zgłoszenie. Obecnie aplikacja nie posiada tej funkcjonalności i po analizie stwierdzamy, że nie jest to błędne działanie Źródła. Aplikacja jest stale rozwijana dlatego przekażemy Pana sugestię do właściciela systemu.

Informujemy, że mogą państwo założyć dodatkowe zgłoszenie przez Atmosferę na usługę dedykowaną do celów propozycji rozwojowych zmian w aplikacji Źródło:
Usługi aplikacyjne SRP - produkcyjne : Rozwój - propozycje udoskonaleń
Pozdrawiam"
To jest cały czas to samo bagno.


 
2016-03-08 22:29:56
czytelnikDonosi: Informatyk gminny jeszcze nie skomentował?
newsletter

TAGI

PARTNERZY 
  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.22