facebook RSS # #

20.09.2017 23:43

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-02-02 14:11       aktualizacja: 2017-02-02 15:07       Wiadomości PAP
  A A A

Bardziej palący. Jakość powietrza w Polsce będzie się pogarszać – uważa ekspert

Bardziej palący. Jakość powietrza w Polsce będzie się pogarszać – uważa ekspert
Fot. Fotolia
Problem zanieczyszczenia powietrza istnieje i będzie stawał się coraz bardziej palący, a jego skutki dla zdrowia - coraz bardziej odczuwalne przez społeczeństwo – uważa ekspert.

Publikujemy komentarz dr hab. inż. Remigiusza Kozłowskiego z Uniwersytetu Łódzkiego.
Problem zanieczyszczenia powietrza istnieje i będzie stawał się coraz bardziej palący, a jego skutki dla zdrowia - coraz bardziej odczuwalne przez społeczeństwo. Sytuacja w naszym kraju jest jedną z najgorszych ze wszystkich krajów europejskich. Jesteśmy także jedynym krajem w UE, w którym jakość powietrza ulega pogorszeniu – w pozostałych krajach powietrze staje się coraz czystsze.

Jak to się dzieje, że mamy do czynienia z tak niekorzystną dla nas sytuacją? Przyczyn silnego zanieczyszczenia jest wiele. Z całą pewnością dwa czynniki powodują w naszym kraju największe zanieczyszczenie i są to - ogrzewanie z wykorzystaniem pieców na paliwa stałe i transport.

Pierwsza z przyczyn jest związana z niskimi cenami węgla w naszym kraju i nieprzestrzeganiem wymogów technicznych instalacji na paliwa stałe oraz brakiem realnej ich kontroli. W tym obszarze na razie nie zanosi się na zmiany na lepsze wiążące się z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Rozwój wykorzystania tych technologii jest bardzo znikomy i jesteśmy krajem, który znowu znajdzie się na szarym końcu rankingów europejskich. Sytuacja ta mogłaby ulec zmianie, gdyby wprowadzono w życie nowe regulacje prawne – takie jak m.in. ustawa prosumencka.

W kwestii transportu, który jest drugim istotnym czynnikiem zanieczyszczania powietrza, sytuacja ulega powolnemu polepszeniu. Jest to wynik pojawiania się na naszych drogach coraz nowszych samochodów, które mają coraz bardziej proekologiczne silniki.

Jest jednak sporo problemów, do których możemy zaliczyć stosunkowo dużą liczbę samochodów starszych, z silnikami o gorszych parametrach, użytkowanie pojazdów po modernizacjach, w wyniku czego silniki stają się dużo bardziej uciążliwe dla środowiska – np. przez usuwanie filtra cząsteczek stałych w samochodach z silnikiem Diesla oraz wzrastającą liczbę samochodów w Polsce.

Bardzo pozytywną zmianę może wprowadzić w transporcie wykorzystanie samochodów elektrycznych. Ich ceny jednak nadal są wysokie, pomimo że koszty produkcji są niższe niż pojazdów klasycznych. To bardzo istotny czynnik ograniczający rozpowszechnianie tego typu technologii na naszych drogach. Z masowym wykorzystaniem samochodów elektrycznych jest związana jeszcze jedna bardzo poważna trudność - w sieci energetycznej nie ma odpowiednio dużo prądu.

Zdecydowana większość prognoz zapotrzebowania na energię elektryczną nie uwzględnia samochodów elektrycznych – więc nawet nie wiemy, ile w naszym kraju potrzeba byłoby energii. Z energią związany jest jeszcze problem: nasza sieć dystrybucji na pewno nie jest przygotowana na zapotrzebowanie i wymaga albo kosztownej i nieakceptowanej społecznie rozbudowy, albo nowego rozwiązania bazującego na Smart Grid (inteligentna sieć) i wykorzystującego rozproszone odnawialne źródła energii.

W transporcie zatem bardzo istotne jest upowszechnienie się samochodów elektrycznych. Jednak, aby uzyskać efekt poprawy jakości powietrza, trzeba zadbać, aby wytwarzana energia nie pochodziła ze źródeł nieekologicznych, jak ma to miejsce obecnie.

Gdyby w Polsce udało się na masową skalę produkować energię ze źródeł odnawialnych, wystarczyłoby jej, aby wyeliminować piece węglowe i ograniczyć ilość zanieczyszczeń związanych z transportem. Trzeba zatem wdrażać w naszym kraju rozwiązania w zakresie ekologicznych źródeł energii odnawialnej. Doskonałym rozwiązaniem jest uruchomienie programu, w ramach którego umożliwione byłoby działanie prosumentów.
Remigiusz Kozłowski


Dr hab. inż. Remigiusz Kozłowski - prof. UŁ na Wydziale Zarządzania UŁ, Katedra Logistyki, kierownik Zakładu Zastosowania Nowoczesnych Technologii w Logistyce. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu infrastruktury logistyki, zarządzania nowoczesnymi technologiami i produkcją. Pod jego redakcją ukazały się m.in. takie pozycje jak Wybrane problemy nowoczesnej infrastruktury transportu drogowego, Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego oraz Wybrane zagadnienia infrastruktury logistyki i jej ekonomiki.
 
Źródło: Uniwersytet Łódzki
kkż/Serwis Samorządowy PAP
 
KOMENTARZE: 2 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-02-08 10:36:46
Realista: Tego nie da się już słuchać i czytać! Pogarsza się jakość powietrza ! Zostało zlikwidowanych cała masa zakładów emitujących szkodliwe substancje, wprowadzane nowe technologie i montowane są filtry, trwa rozbudowa sieci gazowych i coraz więcej domów korzysta z gazu, a ten i jemu podobni straszy ludzi i dalej bredzi, że stan powietrza uległ pogorszeniu i co więcej - dalej się pogarsza. Kogo reprezentują? producentów masek, pochłaniaczy smogu (!) czy może tych , którym zależy aby do Polski nikt nie przyjeżdżał ani nie inwestował...
 
2017-02-03 13:10:33
Cris: Żaden rząd nie wywalczy lepszego powietrza trzeba walczyć o to samemu i zainwestować w nowoczesne technologie- oczyszczacz powietrza.
http://www.medmarket.pl/visiomed-luva-vm-luv-oczyszczacz-powietrza,id3350.html
i na wyjście na miasto maseczka
http://www.medmarket.pl/leczenie-w-domu,c154.html
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.23