facebook RSS # #

22.06.2017 22:28

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-03-10 17:21       aktualizacja: 2017-03-13 17:47       Wiadomości PAP
  A A A

Odzyskanie zaufania. Udało się uzyskać poprawę jakości oprogramowania SRP - ocenia wiceszef MC

Odzyskanie zaufania. Udało się uzyskać poprawę jakości oprogramowania SRP - ocenia wiceszef MC
Fot. SRP
„To, co udało się uzyskać, to znacząca poprawa jakości i stabilności oprogramowania oraz odzyskanie zaufania i chęci do pracy urzędów stanu cywilnego” – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Karol Okoński.

Posłowie z sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii wysłuchali informacji na temat pracy nad poprawą i rozwojem Systemu Rejestrów Państwowych.

„Zeszliśmy z poziomu 1230 zaległych błędów 1 lutego 2016 r. do 109 błędów 1 grudnia, z intencją, żeby w najbliższym wydaniu SRP liczba zaległych błędów spadła do zera” – podkreślił.

System Rejestrów Państwowych został uruchomiony 1 marca 2015 r. Obecnie składa się z pięciu komponentów: PESEL, Rejestru Dowodów Osobistych, Bazy Usług Stanu Cywilnego, Centralnego Rejestru Sprzeciwów, Systemu Odznaczeń Państwowych.

Głównymi użytkownikami końcowymi systemu są urzędy gmin i urzędy stanu cywilnego. Użytkownicy korzystają z SRP za pomocą aplikacji ŹRÓDŁO.

Obecnie SRP spełnia swoje podstawowe funkcje, umożliwiając użytkownikom realizację zadań ustawowych m.in. z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych, rejestracji stanu cywilnego.

W 2016 roku rozpoczęto planowe prace rozwojowe systemu. Głównym założeniem umowy zawartej między MC, a Centralnym Ośrodkiem Informatyki jest poprawa jakości systemu, jego ergonomii oraz wdrażanie nowych funkcjonalności do już działającego narzędzia.

W pracach rozwojowych przewidziano mechanizm konsultacji z odbiorcami systemu, w formie grup roboczych prowadzonych z pracownikami USC oraz urzędów gmin i wynikającej z tego modyfikacji wymagań rozwojowych. Takie podejście zgodne jest z filozofią zwinnego i organicznego rozwoju oprogramowania.

W ubiegłym roku odbyło się 31 spotkań grup roboczych PESEL, RDO oraz BUSC. W roku 2017 takich spotkań zaplanowano 74. Propozycje rozwojowe SRP pochodzą z kilku źródeł: zgłoszeń od urzędników, zgłoszeń z MC oraz zgłoszeń od innych interesariuszy projektu jak np. Główny Urząd Statystyczny.

W sumie w 2016 roku wdrożonych zostało 29 propozycji z katalogu rozwojowego ułatwiającego pracę w systemie. Dla przykładu szeregowi urzędnicy USC zyskali możliwość podpisywania migrowanych aktów. Wcześniej mogli to robić jedynie kierownicy.

Celem innych zmian była szybsza i łatwiejsza obsługa obywateli. Jedna ze zmian umożliwiła wydanie wielu odpisów aktów bez konieczności ich ponownego generowania.

Centralny Ośrodek Informatyki na zlecenie resortu cyfryzacji prowadzi też prace pozakatalogowe, takie jak zmiany prawne, np. zmiany w PESEL i BUSC związane z nowelizacjami w ustawie o ewidencji ludności, przygotowania do masowej migracji aktów stanu cywilnego i poprawa jakości danych w rejestrach.

Cały czas organizowane są szkolenia dla pracowników gmin i urzędów stanu cywilnego. Szkolenia przygotowują i prowadzą trenerzy, którzy doskonale znają założenia programu SRP, działanie aplikacji ŹRÓDŁO oraz aktualnie obowiązujące przepisy prawa. W okresie wrzesień – grudzień 2016 r. w szkoleniach udział wzięło ponad 400 osób. W aktualnie prowadzonym cyklu szkoleń (styczeń – czerwiec 2017 r.) udział weźmie blisko tysiąc urzędników.

W dalszym planach jest rozbudowa SRP o nowe rejestry: Rejestr Dokumentów Paszportowych, SRB (rejestr broni w obiegu cywilnym), Rejestr Danych Kontaktowych (obywateli) i Bazę Punktów Adresowych.

Ponadto System Rejestrów Państwowych jest przygotowywany do wsparcia dla dowodów osobistych z warstwą elektroniczną oraz do wprowadzenia tzw. parentyzacji (obsługi prawdy biologicznej i powiązań rodzinnych w ramach BUSC). Większość z tych zadań sfinansowana będzie ze środków POPC.

Posiedzenie sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii na temat Systemu Rejestrów Państwowych odbyło się 9 marca 2017 r.

Źródło: MC
kkż/Serwis Samorządowy PAP
 
KOMENTARZE: 11 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-03-17 06:15:12
seba: Czy min. Okoński, MC i COI wdrożyło już od dawna potrzebne zmiany, związane z brakiem wsparcia dla appletów Java w przeglądarkach? Na co czekamy? Co z wolnym ładowaniem stron i zamulaniem całego systemu Źródło? Podobno od dwóch lat wiadomo, że winne są urzadzenia sieciowe, które nie potrafią utrzymać sesji w pamięci, a bardzo wolne karty urzędników nie nadążają. Dlatego ładowanie formularzy trwa minutę, a nie sekundę. Czy przyspieszenie działania systemu w urzedach o 60% nie jest wystarczająco medialne? Co zamierza z tym zrobić ratownik Okoński?
 
2017-03-14 22:07:49
basia: chciałabym doczekać czasów, kiedy o "nowościach czytaj problemach z BAGNIE" dowiem się za pośrednictwem BAGNA a nie z portali internetowych - tak się składa , że w pracy pracuję (a nie przeglądam internet) i ułatwiłoby to naprawdę trudną dziś pracę a jak się przekonaliśmy jest to możliwe; już 2 razy przy otwarciu BAGNA pojawiły się informacje dotyczące się "posypania się systemu" po aktualizacji wersji.
 
2017-03-14 07:46:03
kierownica: "Odzyskanie zaufania"? A czyjego? Urzędnicy nie ufają COI!!! I nic w tym temacie się nie zmieniło! "Udało się uzyskać poprawę jakości..." - ale czego bo z pewnością nie Źródła!! To jakaś kpina z nas urzędników. "...odbyło się 31 spotkań grup roboczych PESEL, RDO oraz BUSC", a kto uczestniczył w tych spotkaniach? dyrektor COI, jego zastępca.....i? Kto był przedstawicielem urzędów? Tych całkiem małych- zaściankowych i tych dużych, największych? Zgadzam się z "użytkownikiem bagna" - "Jeżeli zamieszczacie autopromocję MC i COI, to dla równowagi wypada zamieścić ocenę SRP wystawioną przez użytkowników tego ustrojstwa".
 
2017-03-13 12:47:38
Tomasz: Tu chodzi głównie aby BUSC nie mulił, nie zawieszał się. No bo jak migracja /przepisanie prostego aktu trwa ponad 20 minut!
Druga sprawa to spadająca z roku na rok dotacja celowa na funkcjonowanie USC. Niby wynagradzani jesteśmy za zadania ale to są grosze szczególnie dla małych urzędów żeby nie powiedzieć jałmużna. Przykładem może być kwestia rozliczania przypisków:)
 
2017-03-13 09:11:30
kolejny inf: odzyskanie zaufania?? A kto powiedział że oni je mają, dostali i od kogo? Na pewno nie od użytkowników którym WCIŚNIĘTO ten "świetny i wspaniały system" z którym co dziennie muszą WALCZYĆ bo normalnie używać się tego nie da. Poza tym standard mówimy tylko o samych plusach i sukcesach a że co każdą powtarzam KAŻDĄ wprowadzaną aktualizację system wysypuje się na drugi dzień to już nikt nie wspomni. Także o tym że w obecnym stanie systemu nie da się np wydrukować list wyborczych do czego są potrzebne osobne programy (co często generuje dodatkowe koszty) i w tym kierunku i podobnym nic się nie robi ale poszerzanie bazy danych o rubryki posiadania broni przez cywilów czym powinna się zajmować policja nie USC to faktycznie jest istotny punkt rejestru. chciałoby się to zostawić bez komentarza ale aż się krew gotuje kiedy za każdym razem ten system jest tak wielce chwalony a negatywnych głosów użytkowników jakoby nie dało się słyszeć. podobnie ostatnia sytuacja obrazuje stosunek COI do użytkowników odnośnie aktualizacji przeglądarki Mozilla. przytoczę tylko dwie daty które mówią wszystko: ukazanie się artykułu w mediach PAP 6 marca 2017 a informacja bezpośrednia COI do użytkowników i administratorów poszła 9 marca 2017. resztę każdy niech sobie dopowie sam jak to wygląda bo komentarz jest zbędny.
 
2017-03-13 08:18:37
urzędnik: Urzędnicy stanu cywilnego zawsze mieli i mają chęć do pracy i tylko z tego powodu bagno jako tako funkcjonuje.
Zaufanie do systemu zawsze musi być ograniczone, ponieważ system jest nieprzewidywalny. Nie ma innej możliwości, skazani jesteśmy na bagno.
Zero, a nawet mniej niż zero zaufania do COI.
Po przeczytaniu powyższego artykułu dużo mniejsze zaufanie do MC.

 
2017-03-13 07:56:25
Och!Karol: Jeżeli podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Karol Okoński opiera swoją wiedze o informacje przekazywane przez dyrektora Gajewskiego to prawdopodobnie pozostaje w pełni nieświadomy nieprawdy, która publicznie głosi.
 
2017-03-12 17:55:06
seba: Czy min. Okoński zechciałby rozważyć poprawę szybkości działania systemu w gminach? BAGNO muli, na każde połączenie trzeba czekać kilka sekund. Podobno winne są karty...
 
2017-03-11 07:43:34
infgmi: "odzyskanie zaufania i chęci do pracy urzędów stanu cywilnego” - ładnie napisane. A jaką alternatywę mają USC w Polsce. Moga pracować nie używając Źródła ???
 
2017-03-10 20:16:04
użytkownik bagna: Szanowna Redakcjo,
apeluję o odrobinę obiektywizmu.
Jeżeli zamieszczacie autopromocję MC i COI, to dla równowagi wypada zamieścić ocenę SRP wystawioną przez użytkowników tego ustrojstwa.
Takie jest prawo rynku, że ocena należy do konsumenta, w tym przypadku użytków systemu. Jako użytkownik końcowy Źródła oceniam go negatywnie.
Negatywnie oceniam również współpracę, a właściwie brak współpracy z odpowiedzialnymi za funkcjonowanie bagna.
 
2017-03-10 19:28:59
Marcin - informatyk gminny: To jakiś żart? Aaaa, rozumiem. To tak jak z konsultacjami MEN i minister Zalewskiej. Ciekaw jestem czy zaproszono na to spotkanie przedstawicieli USC? Najlepiej z tych najmniejszych gmin. A może poruszono temat LAS-ów i ich "niewolniczej" pracy? Nie? To może temat informatyków i dziwnej komunikacji COI, która ponoć dociera do wszystkich? Oooo jak przykro. To może podano ile jest nierozwiązanych zgłoszeń od ponad roku? Oj, jak mi przykro... To może chociaż powiedziano o tym, że liczba zgłoszeń spadła, bo ludzie mają dość niekompetencji COI? No tak... Czego ja oczekuję. Dobra zmiana...
newsletter

TAGI

PARTNERZY 
  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.22