facebook RSS # #

20.07.2017 16:41

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-07-13 14:39       aktualizacja: 2017-07-13 14:40       Wiadomości PAP
  A A A

NIK na kolei. NIK pozytywnie o regionalnych przewozach

NIK na kolei. NIK pozytywnie o regionalnych przewozach
Fot.Wikimedia
NIK pochwaliła sześć urzędów marszałkowskich za funkcjonowanie regionalnego publicznego kolejowego transportu zbiorowego. Z roku na rok rośnie liczba przewiezionych pasażerów oraz ich satysfakcja z jakości usług regionalnych przewozów kolejowych - podkreśliła Izba.

Kontrola dotyczyła województw: dolnośląskiego, małopolskiego, mazowieckiego, śląskiego, wielkopolskiego oraz lubelskiego. W latach 2013-2016 w tych województwach przewieziono łącznie prawie 545 mln pasażerów; najwięcej w woj. mazowieckim (278,8 mln), wielkopolskim (89,5 mln) i dolnośląskim (63,5 mln).

"Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działalność skontrolowanych samorządów województw w zakresie prawidłowości i skuteczności organizacji regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych na liniach regularnych" - napisała Izba w raporcie z kontroli w okresie od 5 września 2016 do 21 lutego 2017 r.

Jak wynika z raportu NIK, wszystkie skontrolowane samorządy województw opracowały i uchwaliły plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Choć plany zostały opracowane, to jednak w żadnym planie nie określono harmonogramu czasowego realizacji poszczególnych celów.

W latach 2011-2016 przewoźnicy regionalni ponosili znaczne nakłady na odnowienie taboru. Mimo to, pociągi niektórych przewoźników nadal są "dość wiekowe" - stwierdziła NIK. Średni wiek taboru w 2016 r. w przypadku Przewozów Regionalnych wynosił 31 lat, Kolei Śląskich - 24,6 lat, Kolei Mazowieckich - 22,6 lat. Najnowszy tabor miała spółka PKP SKM w Trójmieście, ich wiek wynosił średnio 2 lata. Podobnie było w przypadku Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Jednak pomimo ogólnej pozytywnej oceny, NIK stwierdziła także nieprawidłowości. "Samorządy nierzetelnie sprawowały nadzór nad przewoźnikami w zakresie wykonywania przez nich regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych na liniach regularnych. Działania w tym zakresie były ograniczone do przeprowadzania kontroli dotyczących zapewnienia przez przewoźników komfortu podróży i ewentualnie punktualności. Żaden samorząd nie prowadził kontroli w zakresie wywiązywania się przez operatorów z zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa" - stwierdziła Izba.

Samorządy, kontrolując jakość przewozów, sprawdzały również punktualność pociągów. Np. W 2015 r. 26 tys. pociągów KM przybyło do stacji końcowej z opóźnieniem ponad 5 minut, a wskaźnik punktualności wyniósł ok. 89 proc. Samorządy w większości nie zapewniły funkcjonowania zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego. Wyjątkiem był samorząd woj. małopolskiego, który wprowadził Małopolską Kartę Aglomeracyjną, co NIK uznała za przykład dobrych praktyk.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny

woj/
TAGI: NIK , TRANSPORT
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

newsletter

TAGI

PARTNERZY 
  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.22