facebook RSS # #

24.11.2017 21:15

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-10-20 13:48       aktualizacja: 2017-10-20 14:32       Wiadomości PAP
  A A A

Zyski i straty. MIB o skutkach nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym

Zyski i straty. MIB o skutkach nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym
Fot. PAP/J. Bednarczyk
Część gmin może odczuć zmniejszenie wpływów z podatku od nieruchomości kolejowych wskutek nowelizacji przepisów, ale dochody innych mogą ulec zwiększeniu – podkreśla MIB.

Część gmin może istotnie odczuć zmniejszenie wpływów z podatku od nieruchomości kolejowych wskutek nowelizacji przepisów, ale dochody innych mogą ulec zwiększeniu – podkreśla resort infrastruktury i budownictwa.

Jak podkreślił wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński w odpowiedzi na poselską interpelację, wprowadzone zmiany przepisów mają dwojaki charakter. „Z jednej strony ograniczają zobowiązania podatkowe z uwagi na rozszerzenie stosowania zwolnienia o nastawnie oraz zmianę definicji infrastruktury kolejowej. Z drugiej strony umożliwiają zarządcom odstąpienie od udostępniania infrastruktury kolejowej na zasadach ogólnych, co skutkować będzie utratą prawa do korzystania ze zwolnienia podatkowego i wzrostem wpływów z tego tytułu” – zaznaczył.

Według wiceministra, zmniejszenie przychodów gmin, oszacowane na 7 mln zł w skali roku, ma charakter średni w skali kraju i uwzględnia zarówno planowane zmniejszenia, jak i zwiększenia podatków. „Oznacza to, że część gmin może istotnie odczuć zmniejszenie wpływów, natomiast w przypadku innych wpływy mogą ulec zwiększeniu” – dodał.

Smoliński zapewnił, że wprowadzone zmiany miały na celu „wyłącznie poprawę warunków funkcjonowania transportu kolejowego”.

Z interpelacją poselską w sprawie skutków wprowadzenia nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym wystąpił we wrześniu Krzysztof Gadowski (PO). Parlamentarzysta zwrócił uwagę, że przedstawiona w ocenie skutków regulacji kwota 7 mln zł ubytku we wpływach gmin z podatku od nieruchomości jest „rażąco zaniżona”. Jak poinformował, 16 samorządów rybnickiego okręgu wyborczego, który nie posiada rozbudowanej infrastruktury kolejowej, odnotowało straty w wysokości 1 mln 738 tys. zł. Gadowski zapytał, jak duże muszą być ubytki, by ministerstwo zweryfikowało przyjęte rozwiązania.

O skierowanie do Trybunału Konstytucyjnego noweli ustawy o transporcie kolejowym zaapelowali do prezydenta Andrzeja Dudy w listopadzie ubiegłego roku Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej i Związek Miast Polskich. Samorządowcy alarmowali, że przedstawiona w ocenie skutków regulacji kwota 7 mln zł ubytku we wpływach gmin z podatku od nieruchomości „może być wielokrotnie zaniżona”. Ich zdaniem brak rekompensaty dla gmin pozostaje w „rażącej sprzeczności z deklaracją premier Beaty Szydło”, wygłoszoną w styczniu na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

dap/kkż/
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25