facebook RSS # #

22.11.2017 06:40

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-10-27 12:50       aktualizacja: 2017-10-27 13:04       Wiadomości PAP
  A A A

Uporczywe wnioski. Watchdog: instytucje będą mogły łatwiej odmówić dostępu do informacji publicznej

Uporczywe wnioski. Watchdog: instytucje będą mogły łatwiej odmówić dostępu do informacji publicznej
Fot. Fotolia
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog oceniło, że upoważnienie podmiotu zobowiązanego do udostępniania informacji publicznej do oceny, czy wniosek jest uciążliwy, daje pole do uznaniowości i jest niezgodne z konstytucją.

Według przepisów rządowego projektu ustawy o jawności życia publicznego, organ zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej będzie uprawniony do odmowy wydania informacji, jeśli uzna, że wnioskodawca składa wnioski w sposób „uporczywy”.

W opinii stowarzyszenia, pozostawienie kompetencji do oceny uciążliwości wniosku podmiotowi zobowiązanemu do udostępniania informacji publicznej odwraca relację zobowiązań. „W tym przypadku to nie organ czy podmiot jest zobowiązany udostępnić informację, ale wnioskodawca zachowywać się nieuporczywie” – zaznaczyli aktywiści.

Watchdog wskazał, że projektowana regulacja dopuszcza przesłankę, której kryteria nie zostały zdefiniowane. „Uregulowanie tak bardzo niesprecyzowanej i arbitralnej przesłanki, ograniczającej prawo do informacji publicznej, jest niedopuszczalne w świetle zasady prawidłowej legislacji, wynikającej z art. 2 Konstytucji RP” – podkreśliło stowarzyszenie.

Organizacja zwróciła uwagę, że wprowadzenie takiej przesłanki stoi w rażącej sprzeczności z obowiązkiem władz publicznych do budowania zaufania społeczeństwa do działalności. państwa. Watchdog ocenił, że podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej chętnie będą korzystały z uprawnienia do odmowy względu na uporczywość wniosku.

Stowarzyszenie wskazało, że w obecnym prawie istnieją instrumenty, które przeciwdziałają wnioskom sprawiającym trudności podmiotom zobowiązanym. W opinii organizacji upublicznienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej wyłącza obowiązek udostępniania tych informacji na wniosek.

Watchdog zakwestionował celowość wprowadzenia ustawy o jawności życia publicznego, argumentując, że proponowane przepisy są w większości powtórzeniem rozwiązań zawartych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Organizacja zaproponowała, aby zmiany dotyczące dostępu do informacji publicznej zostały włączone do istniejącej ustawy, a reszta projektowanych regulacji powinna zostać zawarta w nowej ustawie.

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało we wtorek projekt ustawy, który przewiduje m.in. reformę systemu oświadczeń majątkowych. zakaz zasiadania w spółkach prawa handlowego przez wójtów, burmistrzów, prezydentów, starostów, marszałków i członków zarządów województwa, obowiązek publikowania ogłoszeń o przetargach publicznych w internecie i zwiększenie zakazu zatrudniania, do trzech lat po, zakończeniu pełnienia funkcji publicznej w podmiotach, na rzecz których podejmowano ważne decyzje.

Mateusz Mikowski

mm/
TAGI: URZĘDNIK
 
KOMENTARZE: 6 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-11-06 12:29:03
Grzegorz: Ze swojego doświadczenia wiem, że właściwie to jest sześć grup obywateli poszukująch informacji:
1. przedsiębiorcy szukający informacji potencjalnych klientów. ok
2. studenci szukający materiałów do prac. ok
3. "sprzedawcy" chcący wcisnąć swój produkt urzędowi, na zasadzie kupcie to wam dam spokój. Mieliśmy takie przypadki ale nie ulegliśmy. To jest bardzo nie ok.
4. Obywatele z misją. Pytają po to żeby pytać, chociaż odpowiedź ich nie interesuje, bo do niczego jej nie potrzebują. Uciążliwe ale nieszkodliwe.
5. Mściciele. Obywatele mający jakąś "złość" do urzędu i wykorzystujący zapytania o informację do okazania tej złości. Też bardzo nie ok.
6. Obywatele szukający informacji dlatego że jej do czegoś potrzebują. Ok. To chyba, przynajmniej u nas, najrzadszy przypadek.

Chociaż spotkaliśmy się w praktyce ze wszystkimi tymi typami to akurat w naszym przypadku dotychczas nie mieliśmy zapytań nadmiernie uciążliwych, ale mogę sobie wyobrazić, że są urzędy, które rzeczywiście są nękane przez przypadki opisane w pkt 3 i 5 i narzędzie służące ochronie przed tym jest im potrzebne, a biorąc pod uwagę pomysłowość "sprzedawców" i "mścicieli" nie wszystko da się umieścić na BIP.
 
2017-11-02 23:35:38
były skarbnik: @OldestWoman:

"Trzeba było wykorzystywać dostęp do informacji zgodnie z jego przeznaczeniem i dla faktycznych potrzeb, nie po to, żeby zrobić na złość "urzędasom". "

- jakieś konkrety może Pani podać na potwierdzenie tej hipotezy?
 
2017-10-30 13:25:40
OldestWoman: Wnioskodawcy sami sobie winni. Trzeba było wykorzystywać dostęp do informacji zgodnie z jego przeznaczeniem i dla faktycznych potrzeb, nie po to, żeby zrobić na złość "urzędasom". W dodatku na koszt społeczeństwa bo nic nie dzieje się za darmo.
 
2017-10-29 14:38:29
same sobie winne: jakby gminy publikowały w BIP wszystkie informacje, to by niepotrzebne były wnioski, a gdyby odpowiadały na zadane pytanie, to nie byłoby "zasypywania" ich wnioskami
 
2017-10-27 21:25:35
BIP: w BIP powinny być publikowane wszystkie zawarte umowy cywilnoprawne
 
2017-10-27 15:31:34
obywatel: Zdecydowanie należy ograniczyć obciążenia urzędów w zakresie odpowiedzi na wnioski o dostęp do inf. publicznej. Rozwiązaniem byłoby np. wprowadzenie szczegółowego katalogu informacji, jakie każdy urząd zobowiązany byłby publikować w BIP, a dodatkowo ujednolicić stukturę BIP w skali kraju dla każdego szczebla administracji. Z sankcjami za niewykonianie obowiązku publikacji albo za nieaktualne informacje. W zamian termin rozpatrzenia wniosku wydłużyć np. do 2 miesięcy z opcją przedłużenia do pół roku, wprowadzić obligatoryjne opłaty za pracę i materiały niezbędne do udzielenia odpowiedzi, oraz bardzo ograniczyć lub całkowicie zlikwidować obowiązek udzielania informacji przetworzonych.
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25