facebook RSS # #

15.12.2017 09:30

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-11-30 13:50       aktualizacja: 2017-11-30 14:59       Wiadomości PAP
  A A A

Błędy w systemie. Okoński: sytuacja z CEPiK jest traktowana bardzo poważnie

Błędy w systemie. Okoński: sytuacja z CEPiK jest traktowana bardzo poważnie
Fot. PAP/G. Momot
Sytuacja z CEPiK jest traktowana bardzo poważnie – zapewnił wiceminister cyfryzacji Karol Okoński. Jak ocenił, naprawa błędów w systemie wymaga czasu.

Podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego starosta jędrzejowski Edmund Kaczmarek zwrócił uwagę na problemy, jakie stwarza w starostwach powiatowych nowa Centralna Ewidencja Pojazdów (CEPiK). Według niego, w powiecie jędrzejowskim naliczono ok. 13 usterek w systemie.

„Jeszcze w pierwszych dniach mogliśmy jakoś tłumaczyć to przed klientami zmianą systemu. Dziś sytuacja jest taka, że coraz więcej ludzi jest niezadowolonych. Pracownicy są na pierwszej linii ognia i wielu z nich chce brać urlopy, bo w imię czego mają świecić oczami za coś, czego nie są winni” – powiedział.

Kaczmarek zaapelował do Ministerstwa Cyfryzacji, aby w trybie pilnym zajął się sprawą. Jak ocenił, przekazywane przez resort informacje o rzekomo niewielkiej skali problemów są „bulwersujące”. „Taki przekaz do społeczeństwa powoduje, że frustracja przychodzących kierowców jest jeszcze większa” – zwrócił uwagę.

Starosta jędrzejowski podkreślił, że powiaty chcą współuczestniczyć we wdrażaniu systemu. „Są jednak sytuacje nagminne, że od operatora otrzymujemy informację, że problem został rozwiązany, a pracownik siada do komputera i dalej to nie działa. Proszę tę sprawę potraktować jako wspólny problem, który trzeba rozwiązać w imię dobrze funkcjonującej administracji” – zaznaczył.

Wiceminister cyfryzacji Karol Okoński zapewnił, że sytuacja z CEPiK jest traktowana bardzo poważnie. „Wspólnie współpracujemy, żeby sukcesywnie usuwać błędy, planować poprawki z pewnym wyprzedzeniem, żeby też państwo wiedzieli, kiedy jest planowane rozwiązanie danego problemu i te informacje publikujemy w raportach na stronie Ministerstwa Cyfryzacji” – powiedział.

Według wiceszefa MC, pracownicy starostw „wyrobili sobie nawyki, które po wdrożeniu systemu trzeba będzie zmienić”. „Pewne czynności po tej zmianie wykonuje się trochę inaczej, niż wcześniej i wykonanie ich w taki sposób, jak do tej pory, faktycznie generuje błąd” – wyjaśnił.

Okoński zaznaczył, że problem nie leży wyłącznie po stronie urzędników. „Zdaję sobie sprawę z tego, że są błędy w systemie. One często nie mogą być poprawione natychmiast, ale wymagają paru dni na przygotowanie i analizę poprawki, a później przeprowadzenie testów” – stwierdził.

Wiceminister poinformował, że resort na bieżąco kontaktuje się ze starostwami. „Aktualny wolumen przetworzonych operacji pokazuje, że nie osiągnęliśmy jeszcze pełnej wydajności przepustowości sprzed wdrożenia, ale te wolumeny zbliżają się już do tych, które były przed wdrożeniem” – wskazał.

Prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult zwrócił uwagę, że problem stwarza także rejestracja flot przewozowych. „Są koncerny, które potrzebują w ciągu jednego dnia zarejestrować 100-200 samochodów i to zdarza się przy końcu miesiąca. CEPiK nie działa i od dwóch tygodni nie widać specjalnej poprawy. W tej chwili jest dramatyczna sytuacja, bo 30-50 proc. ludzi odchodzi nie zarejestrowawszy swoich pojazdów” – powiedział.

Krywult podkreślił, że urzędnicy „są bardzo dobrze nastawieni i ciężko pracują”, jednak CEPiK „jest niedopracowany”. „To nie jest problem jednego starostwa, to problem w całym kraju” – zaznaczył.

Zdaniem dyrektora Biura Związku Miast Polskich Andrzeja Porawskiego bezkolizyjne wdrożenie systemu informatycznego jest trudne do realizacji. „Powinniśmy wszyscy starać się, żeby ten system działał. Wiadomo, że mankamenty zawsze na początku występują, ale w tym procesie oprócz ministerstwa i starostw są jeszcze dostawcy. To też jakieś wąskie gardło, bo oni zawsze twierdzą, że wszystko jest dobrze, a tymczasem wiele rzeczy nie funkcjonuje dobrze po ich stronie” – wskazał.

Nowa Centralna Ewidencja Pojazdów działa od 13 listopada. Według MC, system jest zaprojektowany w taki sposób, że nawet w przypadku problemów z pracą on-line możliwa jest praca w trybie awaryjnym, który umożliwia obsługę interesantów.

dap/ woj/
 
KOMENTARZE: 4 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-12-04 10:34:21
ABBA: Dwa i pół tygodnia rejestrowałam cysternę, która powinna na siebie przez ten czas zarabiać, żeby zapłacić lizing za pierwszy miesiąc, wobec tego może pan Minister zapłaci pierwszą rate lizingu? bo ja nie mam z czego !!! Lekceważenie i kpina z przedsiębiorców, tak samo jak z programem akcyzowym do sentów. Powinni lecieć ze stołków pokolei...
 
2017-12-04 08:03:16
Karol: Powtórka jak w systemie wyborczym. Szkoda pieniędzy na testy ogólnopolskie i efekt podobny.
Powielane błędy, nie wyciągane wnioski i tak podatnik za to zapłaci
 
2017-12-01 11:35:35
bagienny: Ani MC, ani COI nie są podmiotami poważnymi... Jakakolwiek rozmowa jest bezcelowa
 
2017-12-01 07:36:34
kierownica: Deja vu!!!! "Wiceminister cyfryzacji Karol Okoński zapewnił, że sytuacja z CEPiK jest traktowana bardzo poważnie...". Ten problem traktowany jest tak samo poważnie jak problem ze ŹRÓDŁEM (jak niektórzy mówią "BAGNEM"). To kolejny przykład niedbalstwa i ignoranctwa, przecież MC nauczone doświadczeniem z SRP nie powinno dopuścić PONOWNIE do sytuacji kiedy urzędnikom daje się bubel jako pełnowartościowe narzędzie pracy a w efekcie urzędnik jest na pierwszej linii strzału (klienta) za niedopilnowanie przez MC !!!! staje się już nudnym powtarzanie przez ministerstwo, że konsultują, pracują nad problemem, że powołano komisję, zespół itd. ..... DAJCIE PRACOWAĆ NA .. TU ZWYKŁYM LUDZIOM I URZĘDNIKOM.
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25