facebook RSS # #

21.10.2018 07:43

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-02-07 11:10       aktualizacja: 2018-02-07 13:22       Wiadomości PAP
  A A A

Jeszcze o jawności. Prezes Watchdog Polska o rządowym projekcie

Jeszcze o jawności. Prezes Watchdog Polska o rządowym projekcie
Fot. Watchdog Polska
- Jednym z pozytywów projektu ustawy o jawności życia publicznego są obowiązkowe rejestry umów – mówi Szymon Osowski, prezes Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska.

PAP: Co Pan sądzi o rządowym projekcie ustawy o jawności życia publicznego?

Szymon Osowski, prezes Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska: - Jeśli chodzi o przejrzystość i jawność działania administracji publicznej, to ten projekt w zasadzie niewiele zmienia, nie przynosi niczego nowego. Innymi słowy nie jest to jakościowa zmiana. Choć w projekcie jest kilka pozytywów. Pierwszym są obowiązkowe rejestry umów, ale tylko od wartości powyżej 2,5 tys. zł. Pierwotnie miały trafiać do nich wszystkie umowy i to byłoby dużo lepsze rozwiązanie. Szkoda, że projektodawca z niego zrezygnował.

- A inne pozytywy?

- Projekt wskazuje, że ekspertyzy i opinie będą stanowić informację publiczną, czyli taką, o której udostępnienie może wystąpić każdy. Dotąd często były z tym problemy, bo jedne sądy orzekały, że ekspertyzy i opinie są informacją publiczną, a inne – że nie. Kolejny pozytyw to zaliczenie do informacji publicznej wydatków ze służbowych kart kredytowych.

Bardzo dobrym krokiem jest też wprowadzenie obowiązku nagrywania sesji rad samorządowych i publikowania ich bądź stenogramów tych sesji w biuletynie informacji publicznej. Wielu mieszkańców nie może chodzić na sesje, więc możliwość odsłuchania nagrań z nich czy przeczytania ich stenogramów to bardzo wskazane rozwiązanie.
Projektowane przepisy skracają termin rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej – z dwóch miesięcy do miesiąca. Z drugiej jednak strony wprowadzają instytucję ponaglenia. To ponaglenie trzeba by kierować do urzędu przed złożeniem skargi na jego bezczynność do sądu. Ta instytucja przedłuży uzyskiwanie informacji publicznej.
Poza tym projekt ustawy o jawności życia publicznego nie wnosi nic nowego – z punktu widzenia transparentności administracji publicznej - do istniejących przepisów.

- Trudno się z tym zgodzić, bo rozszerza on np. grono osób, mających składać oświadczenia majątkowe.

- To jest kwestia dyskusyjna, czy aż tak szerokie grono osób powinno składać oświadczenia majątkowe. Zaletą projektu jest to, że porządkuje jedną rzecz: w jednym akcie prawnym gromadzi katalog wszystkich osób, które mają składać oświadczenia majątkowe. Z drugiej jednak strony duża część tych oświadczeń ma nie być publikowana, będzie wyłączona z jawności. Pytanie, czy skoro tak dużo osób będzie objętych obowiązkiem składania oświadczeń majątkowych, to czy te oświadczenia będą weryfikowane? Moim zdaniem – nie. Będzie weryfikowana tylko część z nich, wybiórczo i istnieje duże ryzyko, że dobór tych weryfikowanych będzie podyktowany względami politycznymi, że może dochodzić do „gry oświadczeniami”.

Inaczej byłoby, gdyby wszystkie oświadczenia były jawne, przynajmniej w podstawowym zakresie. Wtedy spełniałyby swój cel, bo dziennikarze czy mieszkańcy w swej masie byliby w stanie zweryfikować wszystkie oświadczenia.

Jednak czytając projekt tej ustawy, odnosi się wrażenie, że zawarte w nim antykorupcyjne rozwiązania mają być przede wszystkim na użytek służb specjalnych, ułatwić im pracę. Przyniosłaby ona efekt zwiększenia dostępu do informacji o działaniach administracji dla służb antykorupcyjnych, a nie dla ogółu obywateli.

- Co zatem trzeba by zmienić, by zwiększyć dostęp do tej informacji dla wszystkich, uzyskać większą jawność i transparentność administracji publicznej?

- Bardzo ważna jest edukacja obywateli w tej dziedzinie: żeby wiedzieli, jakie mają prawa, jak mogą uzyskać dostęp do informacji publicznej, gdzie jej szukać. Potrzebne jest także zwiększenie zakresu informacji publicznej, która jest dostępna on-line. Np. o informacje dotyczące finansów samorządowych czy wynagrodzeń (przynajmniej, jakie są pensje na poszczególnych stanowiskach). On-line powinien być dostępny chociażby pełny rejestr umów danej instytucji czy urzędu, z ich skanami lub ich treścią. Tego ten projekt ustawy nie załatwia. Tymczasem np. w Czechach umowa, która nie jest opublikowana w dostępnym on-line rejestrze umów, nie może być wykonywana.

Są więc kierunki, o których można by dyskutować. Jednak rząd przedstawił nam od razu konkretne rozwiązania, konkretne przepisy. Gdyby zaczął od debaty o kierunkach, o idei tych zmian, łatwiej byłoby o nich rozmawiać, odnieść się do nich i coś zaproponować.

Rozmawiał: Jacek Krzemiński
TAGI: PRAWO
 
KOMENTARZE: 4 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-02-19 11:39:52
zdemotywowany urzednik: Należy zauważyć, że nowymi przepisami mają być objęci wszyscy pracownicy każdego z urzędów. Zastanawiam się czy w tym kraju jest intytucja posadająca odpoiednie kadry aby tą ilość informacji zweryfikować POPRAWNIE, bo należy zauważyć, że oświadczenie dotyczyć ma także małżonków wszystkich urzędników w tym ktraju.
Inna sprawa to czy uczciy człowiek zarabiający 1900 zł netto będzie chciał być inwigilowany przez wszystkich swoich sąsiadów. W tej perspetywnie praca w "biedronce" staje się o wiele bardziej perspektywiczną drogą kariery :(
 
2018-02-08 10:23:47
Tomek: a w Urzędzie Miejskim w Gdańsku już od 3 lat jest dostęp do wszystkich wydatków http://otwartygdansk.pl/rejestr-wydatkow/
oraz do wszystkich złożonych wniosków i udostępnianej informacji publicznej http://bip.gdansk.pl/urzad-miejski/informacja-publiczna?archiwum=rw
 
2018-02-08 09:16:37
Marcin Skonieczka: Zgadzam się, że najlepszym rozwiązaniem jest udostępnianie jak największej ilości informacji w Internecie. W Urzędzie Gminy w Płużnicy pracujemy nad systemem, który da możliwość mieszkańcom dostępu online do wszystkich planowanych i wykonanych wydatków i dochodów. Od kilku już lat stosuję Kalendarz Online Wójta, w którym zapisywane są wszystkie spotkania (http://pluznica.pl/artykul/90/2024/wojt-gminy-pluznica). Publicznego rejestru umów jeszcze nie mamy, ale jest to ciekawy pomysł.
 
2018-02-08 08:55:54
urzędnik: Jakie 2 miesiące na udostępnienie informacji publicznej?? Zawsze to było 2 tygodnie. Jeśli teraz jest miesiąc, to ja z perspektywy urzędnika bardzo się cieszę.

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25