facebook RSS # #

25.06.2018 09:52

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-03-06 14:55       aktualizacja: 2018-03-09 13:16       Wiadomości PAP
  A A A

Niskie stawki. Samorządowcy chcą urealnienia stawek za używanie pojazdów do celów służbowych

Niskie stawki. Samorządowcy chcą urealnienia stawek za używanie pojazdów do celów służbowych
Fot. Fotolia
Należy uaktualnić maksymalne stawki, według których pracownikom zwracane są koszty używania pojazdów prywatnych do celów służbowych – apeluje Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego.

W przyjętym stanowisku samorządowcy zaapelowali m.in. do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka o znowelizowanie rozporządzenia, które pociągnęłoby za sobą urealnienie stawek za używanie pojazdów dla celów służbowych.

Organizacja zwróciła uwagę, że stawki nie były zmieniane od 16 lat, a w tym czasie widocznej zmianie uległy realia rynkowe: wartość pojazdów, koszty ich utrzymania oraz bieżącej eksploatacji. „Tym samym stawki całkowicie straciły na aktualności” – podkreślili samorządowcy.

Warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania prywatnych pojazdów pracowników do celów służbowych zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2002 r. Koszty pokrywa pracodawca według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, stawka nie może być wyższa 0,5214 zł (za 1 kilometr) dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3. W przypadku samochodu o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 nie może być to więcej niż 0,8358 zł. W rozporządzeniu przewidziano też maksymalne stawki na wypadek użytkowania motocykla (0,2302 zł) i motoroweru (0,1382 zł).

Według zrzeszenia, obecnie dochodzi do sytuacji, w których pracownicy używający do celów służbowych własnych pojazdów otrzymują ekwiwalent, który nie pokrywa w całości realnych kosztów takiej eksploatacji. „Zjawisko dotyka głównie mniejsze gminy, których nie stać na zakup pojazdów służbowych i które, w celu realizacji zadań własnych, posiłkują się pojazdami prywatnymi swoich pracowników” – zaznaczyli samorządowcy.

Według przedstawicieli organizacji, sytuacja ta może ostatecznie spowodować, że pracownicy nie będą wyrażać zgody na udostępnienie swoich samochodów.

kic/
TAGI: PRAWO
 
KOMENTARZE: 10 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-03-08 12:24:40
Franek D: a ja kiedy Wójt mnie wysyłał w "teren" moim samochodem gdy powiedziałem Mu, że by mi dał samochód służbowy... to doszedł do wniosku że sam to załatwi (i mam spokój)
 
2018-03-07 13:19:11
pawli: Dostaje ryczałt za przejazdy . Maxsymalnie otrzymyję 200 zł za 300 km. I gdzie tu jest zarobek?
 
2018-03-07 10:35:01
miki: W.B. - ja nie wiem jakiej gminy w Polsce nie stać na leasing auta klasy średniej za 1000 zł miesięcznie. Nie ma auta służbowego bo wójt nie chce, a nie że gminy nie stać.
Są już miasta powiatowe gdzie biblioteka czy dom kultury ma auto służbowe.
 
2018-03-07 10:05:47
W.B.: W małych gminach wiejskich samochód służbowy widzimy jak przyjedzie "ktoś z województwa" lub powiatu ale to już rzadziej. Ale tak na poważnie problem jest może mały z perspektywy Warszawy(tam jest jeszcze coś takiego jak służbowe samoloty) ale poważny dla tysięcy pracowników z ok. 1.500 tysiąca zapewne gmin. Proszę sobie porównać koszt litra paliwa z 2002 roku ?
 
2018-03-07 09:52:47
psylo: @mireko66: a ma pracownik w orzeczeniu lekarskim, że może prowadzić samochód?
 
2018-03-07 09:36:57
Marcin Skonieczka: W mojej ocenie stawki ustalone 16 lat temu wciąż są atrakcyjne. Za przejechanie 100 km pracownik otrzymuje 83,58 zł. Koszt paliwa to 40 zł (8 l x 5 zł/l). Na amortyzację i koszty eksploatacji zostaje 43,58 zł. Przy założeniu, że pracownik przejechałby rocznie 30 tys. km (tyle km rocznie robią przeciętnie kierowcy posiadanymi samochodami), po odliczeniu kosztów paliwa na amortyzację i koszty eksploatacji zostaje 13 074 zł. Tak, więc środki byłyby wystarczające, aby co kilka lat kupić nowy średniej klasy samochód.
 
2018-03-07 08:16:31
Maria: To jakim cudem u mnie w gminie osoby korzystające ze swoich pojazdów dostają 100 zł za 10 km? Niektórzy potrafią "zarobić" 3000 miesięcznie.
 
2018-03-07 08:08:05
mireko66: W niektórych samorządach i jednostkach organizacyjnych te stawki są jeszcze niższe, np. 0,50 zł/km. Ponieważ w przypadku podróży służbowych przepisy określają, że stawkę za jeden kilometr przebiegu ustala pracodawca i nie może być wyższa niż określona w rozporządzeniu, czyli zazwyczaj jest niższa. Wybór jest taki: masz zgodę na podróż samochodem za niższą stawkę albo jedziesz zdezelowanym (auto)busem przerobionym z furgonu i tracisz dwa razy więcej czasu na podróż służbową. Powód jeden oszczędności.
 
2018-03-07 07:55:41
FanEV: Trzeba to zrobić i to zrobić dobrze.
Zakładając, że przepis funkcjonować będzie kolejne naście lat, powinno się uwzględnić dwa trendy:
- rewolucję w dziedzinie aut elektrycznych
- koncerny zapowiadają wycofywanie się z montażu w samochodach silników spalinowych (szczególnie diesel-a)
 
2018-03-07 07:50:44
ooo: u nas już podnieśli z 0,50 zł na 0,60 zł.....

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25