facebook RSS # #

20.04.2018 09:03

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-04-17 22:30       aktualizacja: 2018-04-18 15:09       Wiadomości PAP
  A A A

Fundusz na drogi. 5 mld zł na początek

Fundusz na drogi. 5 mld zł na początek
Fot. PAP/J.Bednarczyk
- W tym roku fundusz na drogi lokalne będzie miał 5 mld zł, a w przyszłym zwiększy się o 2-3 mld. zł. W kolejnych latach ta kwota będzie rosła – zapowiedział w poniedziałek Mateusz Morawiecki.

Nowy fundusz dróg lokalnych, mniejszy ZUS dla małych firm, obniżenie CIT dla małych i średnich firm do 9 proc., wyprawka w wysokości 300 zł dla uczniów, 23 mld zł na program dla seniorów Dostępność+ - to 5 nowych projektów, których wprowadzenie zapowiedział w sobotę na konwencji Zjednoczonej Prawicy premier Mateusz Morawiecki.

W poniedziałek Polsat News zapytał szefa rządu o koszty tych propozycji, m.in. nowego funduszu na drogi lokalne.

- W tym roku tworzymy fundusz 5 mld zł na drogi lokalne, który będzie wykorzystywany w roku przyszłym – zapowiedział premier. - Ale w 2019 r. dołożymy do niego kolejne pieniądze. A więc to nie jest tak, że to jest np. 5 mld zł na trzy lata. W kolejnym roku będzie to kolejne co najmniej 2 mld zł, może 3 mld zł - nawet w 2019 r. - zapowiedział.

Mateusz Morawiecki wyjaśnił, że fundusz wynoszący 5 mld zł zostanie utworzony jesienią tego roku. Podkreślił, że ten program jest „bez precedensu dla polskich wsi, dla małych miasteczek i dla miast”. - To będzie program, jakiego dotąd w III RP nie było - zaznaczył premier. - Znacząco więcej będziemy mogli wyremontować i zbudować.

Szef rządu powiedział, że w budżecie państwa, dzięki dodatkowym wpływom m.in z VAT, pojawiło się „30 mld zł dodatkowych środków w porównaniu do poprzednich lat". Jest to „przyrost większy w ciągu jednego roku niż wcześniej w ciągu ośmiu lat”.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP
TAGI: DROGI
 
KOMENTARZE: 3 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-04-18 07:35:22
jotka: To żadna nowość. Najpierw był NPPDL. Obecny rząd zmienił nazwę programu na Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019.

Raport NIK 2014 o NPPDL: "W wyniku realizacji pierwszej edycji Programu przeprowadzona została w latach 2009–2011 modernizacja i rozbudowa sieci dróg lokalnych o łącznej długości ponad 8,2 tys. km, których wartość wyniosła 6,1 mld zł. Inwestycje drogowe w ramach tego Programu zostały dofinansowane dotacjami celowymi z budżetu państwa, których łączna kwota wyniosła ponad 2,9 mld zł (środki własne jednostek samorządu terytorialnego stanowiły natomiast 3,2 mld zł). W ramach drugiej edycji NPPDL (do końca 2012 r.) zrealizowano 463 przedsięwzięcia inwestycyjno-remontowe o łącznej wartości 685 mln zł (kwota dotacji celowych z budżetu państwa stanowiła 195 mln zł). Łącznie zmodernizowano i rozbudowano drogi lokalne na długości 827 km (...) Jeżeli powiat otrzyma z NPPDL czy z innego programu pomocowego 50%, naprawi dwa km tych dróg. A więc przy 100km, które trzeba zmodernizować natychmiast, zajmie to 50 lat. To pokazuje skalę problemu.
Nie ma rozwiązania systemowego, które w skali całego państwa pozwoli zmierzyć się z tą kwestią".

Inwestycje w drogi lokalne to inwestycje w całą gospodarkę. Można by zastanawiać się nad ustaleniem stałego (rosnącego wraz z cenami) wskaźnika dofinansowania dla 1 km drogi lokalnej (budowa, przebudowa, remont), aby zarządy dróg powiatowych i gminnych mogły planować z wyprzedzeniem, ile dróg zrobią w danym roku. Konkursy o dotacje z budżetu państwa to loteria i półśrodek.

Priorytetem nadal pozostaną dla rządu autostrady i drogi ekspresowe. To wynika ze zobowiązań międzynarodowych Polski. Inaczej nie będzie. Rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 maja 2004 określono sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce o łącznej długości ok. 7200 km (w tym ok. 2000 km autostrad). Do 2017 r. oddano do użytku 1641 km autostrad i 1611 km dróg ekspresowych. 25 lat temu całkowita długość dróg o standardzie autostrad wynosiła 100 km. Do zrealizowania założeń Programu Budowy Dróg Krajowych zostało 18 proc. przewidzianych autostrad i 70 proc. w przypadku dróg ekspresowych. Aby do nich dojechać, potrzeba dobrych dróg lokalnych. Każdy to wie.
 
2018-04-18 07:05:49
samorządowiec: Kiełbasa wyborcza. I pewnie skuteczna......
 
2018-04-17 20:53:11
Józef Bogucki Wójt Gminy Boguty-Pianki: Krajowe zadłużenie Skarbu Państwa w wyniosło grudniu 2016 r.- 609,20 miliardów zł w grudniu 2017 r. 644 .53 mld zł w styczniu 2018 roku zadłużenie krajowe wzrosło do 649,43 miliardów zł. O ile miliardów złotych wzrosło zadłużenie krajowe Skarbu Państwa w styczniu 2018 tak około 4,9 miliarda zł natomiast na drogi wysupłano aż 5 mld zł. Sukces. Zastanawia mnie na jakie cele poszły wpływy z VAT albo na jakie cele zaciągnięto tak wysokie zobowiązania w styczniu 2018 roku, jeśli na drogi zostało tylko 5 mld z krajowego długu Skarbu Państwa. Każdy Polak który urodzi się w 2018 roku dostaje w prezencie 24 000 zł do spłacenia zaraz po urodzeniu. Uzyskanie pełnoletności 18 lat to kwota ta przy zaledwie 3,84% oprocentowaniu w skali rocznej wyniesie 46 736,92zł. Taką osiemnastkę może otrzymać osoba urodzona w 2018 roku oczywiście do spłacenia na początek dorosłego życia. Środki na drogi należą się mieszkańcom ponieważ i tak będą musieli jeśli nie oni to ich dzieci to spłacić. Plusem tego działania jest przekazanie zaciąganego długu na inwestycje drogowe. Źródło: http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/1170488/zsp_2018_01.pdf str. 16
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25