facebook RSS # #

22.10.2018 08:40

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-09-21 23:22       aktualizacja: 2018-09-24 16:11       Wiadomości PAP
  A A A

Mosty do poprawki. Samorządowcy o rządowym programie "Mosty dla Regionów"

Mosty do poprawki. Samorządowcy o rządowym programie
Fot. UG Jabłonna
Samorządowcy z gmin i powiatów, których dotyczy rządowy program „Mosty dla Regionów”, popierają go, ale chcą konsultowania go z nimi i jego doprecyzowania.
Chodzi zwłaszcza o wymagany od samorządów minimum 20-procentowy wkład własny w inwestycjach realizowanych z tego programu. Gminy i powiaty alarmują, że nie będzie je na taki wkład stać. Domagają się też m.in. zmiany lokalizacji niektórych mostów planowanych w programie.


20 września, w podwarszawskiej Jabłonnie, odbył się Ogólnopolski Konwent Samorządowy „Mosty dla Regionów”. Skierowany do samorządowców z gmin i powiatów, w których ma powstać 21 nowych przepraw mostowych wpisanych do programu „Mosty dla Regionów”, a także do strony rządowej. Konwent zorganizował Urząd Gminy Jabłonna, której też ów program dotyczy.

Na 74 zaproszonych samorządów na spotkanie przyjechali przedstawiciele aż 63. W konwencie wzięli też udział m.in. eksperci, reprezentanci Banku Gospodarstwa Krajowego (mającego odpowiadać za finansową część tego programu, w ramach Funduszu Dróg Samorządowych) oraz poseł PiS, Marcin Duszek, były samorządowiec i członek Parlamentarnego Zespołu ds. Narodowego Programu Rewitalizacji, Rozwoju i Wykorzystania Potencjału Gospodarczego Polskich Rzek.

Tematem, który zdominował dyskusję, była kwestia wkładu własnego w inwestycjach realizowanych w ramach programu „Mosty dla Regionów”. Z jego założeń wynika, że rząd pokryje do 80 proc. ich kosztów, a resztę mają wyłożyć samorządy, na których terenie te mosty będą powstawać.

- Moja gmina ma 13 mln budżetu, a most, który ma u nas powstać, rzeczywiście bardzo nam potrzebny, będzie kosztował ze 100 mln zł. Gdybyśmy mieli dać do tej inwestycji 20 proc. wkładu własnego, to rozłożyłoby naszą gminę finansowo na łopatki, na wiele lat. Nie stać nas na to – mówił Wiesław Michalczuk, wójt gminy Jabłonna Lacka.

- Most planowany w naszym powiecie może kosztować z dojazdami około 300 mln zł – wtórował mu Jan Zalewski, starosta siemiatycki (powiatem siemiatyckim rządzi koalicja PSL-PiS). – Budżet naszego powiatu to 50 mln zł. Mamy problem ze sfinansowaniem modernizacji i utrzymania istniejących dróg, a co dopiero mówić o wkładzie własnym do tak kosztownej inwestycji. Polska powiatowa tego wkładu nie udźwignie. Może się dołożyć, ale główny ciężar finansowy inwestycji powinien wziąć na siebie rząd i samorządy wojewódzkie. Założenia programu powinny wskazywać, że nie chodzi o samorządy w ogóle, ale w pierwszej kolejności o samorządy wojewódzkie.

Inni samorządowcy też postulowali uszczegółowienie i doprecyzowanie programu. Np. o wskazanie, że wkład własny ma wynosić 20 proc., a nie co najmniej 20 proc. Czy o informacje, jaki charakter będą mieć planowane w jego ramach mosty: czy lokalny, przewidziany do obsługi ruchu lokalnego, czy ponadlokalny, regionalny czy do obsługi ruchu tranzytowego, krajowego. Od tego bowiem zależy m.in. skala i koszty inwestycji, ale i jej przyszłe skutki (np. w postaci wzmożonego ruchu).

Podczas konwentu samorządowcy pytali też m.in. o to, czy „jest możliwość oddolnego dopisywania się do programu”, czy lista zaplanowanych w nim mostów może być poszerzona. – Wszystkie oddolne propozycje i inicjatywy będą brane pod uwagę – zapewnił Marcin Duszek z PiS.

Zgromadzeni w Jabłonnie samorządowcy narzekali, że rząd nie konsultował z nimi dotąd programu „Mosty dla Regionów” oraz wskazanych w nim lokalizacji. I prosili o takie konsultacje. Zwracali się o to m.in. wójt gminy Przytoczna, Bartłomiej Kucharczyk oraz burmistrz Międzyrzecza, Remigiusz Lorenz.

– W naszej gminie w ramach programu „Mosty dla Regionów” planuje się budowę mostu na Warcie w Krobielewie – mówił wójt Przytocznej. – Ten most jest niepotrzebny, ani naszej gminie, ani regionowi, nie ma żadnego uzasadnienia, bo z jednej strony jest małe sołectwo, a z drugiej rozległe, prawie bezludne lasy i pola (od red. Puszcza Notecka). Nie wiemy, dlaczego rząd chce budować most w tym miejscu, nikt z nami tego nie konsultował. Lokalizację tego mostu trzeba zmienić. Najlepiej na drugi most na Obrze u naszych sąsiadów w Międzyrzeczu. Ten most jest tam bardzo potrzebny.

Remigiusz Lenz, burmistrz Międzyrzecza, przedstawił uzasadnienie takiej zmiany lokalizacji planowanej przeprawy. – Nasze miasto żywi cały powiat, ale ma tylko jeden most, który już się zatyka i prowadzi do tego, że przez centrum Międzyrzecza jeżdżą tiry – tłumaczył burmistrz. – Drugi most jest nam potrzebny do tego, by ten ruch wyprowadzić poza centrum i połączyć tereny mieszkaniowe po jednej stronie rzeki z powstającą po drugiej stronie strefą ekonomiczną. Mamy tam ponad 100 ha terenów inwestycyjnych, na których chcemy stworzyć park przemysłowy. Mamy firmy, które chcą tam inwestować. Ale potrzebny jest nam do tego drugi most. Mamy już gotowy projekt i dokumentację. I chętnie dołożymy się do tej inwestycji, która w dodatku byłaby dużo tańsza niż planowany most w Krobielewie, bo Obra jest węższa niż Warta. Dodam jeszcze, że Międzyrzecz w rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest wymieniony wśród miast zagrożonych stagnacją społeczno –gospodarczą.

Bardzo ciekawe pytanie zadał wójt gminy Janowiec, Jacek Gędek. – W rządowym programie jest również most przez Wisłę na naszym terenie – mówił wójt. – Bardzo zależy nam na jego budowie, ale to będzie bardzo droga inwestycja, którą my i Kazimierz Dolny, nasz sąsiad po drugiej stronie rzeki, mamy współfinansować. Pytanie w związku z tym, czy można by ten most wybudować przy zastosowaniu partnerstwa publiczno-prywatnego, z partnerem prywatnym, a po wybudowaniu pobierać opłaty za przejazd nim?

Paweł Szaciłło, dyrektor ds. sektora finansów i infrastruktury BGK, odpowiedział, że teoretycznie byłoby to możliwe, ale most z opłatami za przejazd mógłby się nie wpisywać w cele rządowego programu. – Budowane w jego ramach mosty mają pobudzić rozwój lokalny – wyjaśniał Szaciłło. – A wprowadzenie opłat za przejazd mogłoby ten efekt ograniczyć.

Jacek Krzemiński

TAGI: DROGI
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25