facebook RSS # #

12.12.2018 14:29

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-10-11 14:50       aktualizacja: 2018-10-11 18:09       Wiadomości PAP
  A A A

Droga komunikacja. Co czeka transport publiczny w polskich miastach?

Droga komunikacja. Co czeka transport publiczny w polskich miastach?
Fot. PAP/W.Pacewicz
W najbliższych latach polskie miasta będą musiały jeszcze więcej inwestować w komunikację miejską. Z tego powodu będą zmuszone do szukania w niej oszczędności.

Tak prognozuje spółka Mobilis - największy niezależny operator komunikacji miejskiej w naszym kraju. Ocenia też, że wyzwania, które stoją przed polskimi miastami w kolejnych kilku latach, to „tańsza komunikacja miejska, większy zasięg i częstotliwość połączeń, wzrost liczby pojazdów niskoemisyjnych czy powszechny dostęp do sieci Wi-Fi i ładowarek USB”. – Musimy myśleć o rosnących oczekiwaniach pasażerów, by zachęcać ich do korzystania z komunikacji zbiorowej – przekonuje prezes zarządu Mobilis Dariusz Załuska. Przypomina on, że polski rynek przewozów pasażerskich wciąż opiera się w dużej części na transporcie drogowym.

Polska jest znaczącym rynkiem w przewozach autobusowych w Europie. Mamy ponad 113 tysięcy tego typu pojazdów, co plasuje nas na drugim miejscu w Europie pod względem użytkowania autobusów, busów i trolejbusów. Liczba autobusów komunikacji miejskiej przekroczyła w Polsce 12 tysięcy pojazdów, zaś liczba pasażerów komunikacji miejskiej – łącznie z tramwajami – wynosi 3,8 miliarda.

Rynek komunikacji miejskiej w naszym kraju jest wart dziś ok. 10 mld zł i stanowi jeden z głównych wydatków w miejskich budżetach. To zaś oznacza, że średni koszt, jaki jest wydawany z budżetów miast wynosi ok. 775 zł na mieszkańca rocznie.

Co czeka komunikację miejską w Polsce w najbliższych latach?

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, gminy i powiaty, których liczba mieszkańców przekracza 50 tys., mają obowiązek stosowania taboru zeroemisyjnego. Co ważne, do początku 2021 r. wymagany udział autobusów zeroemisyjnych ma wynieść co najmniej 5 proc. W 2023 r. ma to być już 10 proc., zaś w 2028 co najmniej 30 proc. – Dlatego w najbliższych latach większość polskich miast będzie musiała zainwestować w nowoczesne pojazdy – mówił prezes Mobilis podczas VII Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta w Warszawie.

Jego zdaniem można więc spodziewać się, że z powodu rosnących wydatków na zakup pojazdów zeroemisyjnych nasze miasta będą zmuszone szukać oszczędności. - Z pomocą mogą przyjść prywatni przewoźnicy, którzy często oferują usługi na wyższym poziomie i za mniejsze pieniądze w porównaniu ze spółkami miejskimi – przekonuje szef Mobilisa. – Miasta powinny zachęcać pasażerów do korzystania z komunikacji zbiorowej. Ale żeby ich zachęcić do pozostawienia samochodu, trzeba też spełnić ich rosnące oczekiwania, takie, jak m.in. dobrze rozbudowana sieć połączeń, punktualność, niska cena biletów lub przejazdy darmowe, czystość pojazdów czy wysoka kultura kierowców.

Jak argumentują przedstawiciele firmy, „odejście od monopolistycznego modelu na rzecz konkurencji może zdecydowanie pomóc w wygospodarowaniu środków, w szczególności, że dla pasażera nie jest ważne czy wozi go spółka komunalna, czy prywatny przewoźnik, jeśli standardy są takie same”. Dziś wciąż ponad 80 proc. wozokilometrów w polskiej komunikacji miejskiej jest realizowanych przez spółki komunalne.

jmk/

Źródło: Mobilis
TAGI:
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25