facebook RSS # #

17.11.2018 02:22

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-10-16 15:22       aktualizacja: 2018-10-16 15:25       Wiadomości PAP
  A A A

Eksperci o kampanii. Serwis Proto.pl, zajmujący się tematyką PR, ocenia samorządową kampanię wyborczą

Eksperci o kampanii. Serwis Proto.pl, zajmujący się tematyką PR, ocenia samorządową kampanię wyborczą
Fot. PAP/T.Waszczuk
- Kandydaci wyglądają i mówią, jakby szkolili ich i doradzali im ci sami eksperci – mówi dla serwisu Proto.pl Zbigniew Lazar, prezes Modern Corp. i znany ekspert od PR.

- Trudno uwierzyć, że mieszkańcy Reszla, Rudy Śląskiej i Rzeszowa mają te same potrzeby i że przemawiają do nich te same argumenty – dodaje Lazar.

Serwis internetowy Proto.pl, zajmujący się tematyką public relations, zapytał ekspertów od komunikacji społecznej o kampanię wyborczą przed zbliżającymi się wyborami samorządowymi. Według przywoływanego już Zbigniewa Lazara, prezesa Modern Corp., „kandydaci niczym się nie wyróżniają – zarówno obietnice, które składają, jak i sposób ich komunikowania są podobne”.

W opinii Lazara błędem kandydatów jest także to, że „niewystarczająco wykorzystują atuty tzw. lokalnych influencerów społecznych, którzy mogliby uwiarygodnić ich w oczach wyborców”. „Co prawda w obecnych wyborach, bardziej niż we wcześniejszych, wszystkie partie stawiają na przekaz centralny, to jednak poważne wsparcie miejscowych autorytetów jest ważne w wyborach lokalnych” – mówi Proto.pl Zbigniew Lazar. Jego zdaniem tegoroczną kampanię różni od poprzedniej to, że jest „mniej drukowanych ulotek i innych materiałów wyborczych oraz mniejszy zalew poczty śmieciowej w naszych skrzynkach na listy”.

Zdaniem Bartosza Czupryka, politologa, specjalisty ds. wizerunku, marketingu politycznego i strategii, w tegorocznej samorządowej kampanii wyborczej „tempo i styl” narzuciły partie polityczne, „brutalna polityka i brudne kampanie dosięgły samorząd”, a dla wielu kandydatów taki styl stał się codziennością. Cytowany przez Proto.pl ekspert zwraca uwagę, że coraz częściej można zobaczyć przykłady „śmiałej retoryki i brudnych chwytów”, zwłaszcza w kontekście personalnym. „Niestety coraz częściej spotykam się z przykładami agresji, nawet chamstwa i jest to dla mnie doświadczenie bardzo przykre. Dochodzę wręcz do wniosku, że częściej liczy się samo zwycięstwo niż to, co jest jego następstwem – społeczny mandat i idąca za nim odpowiedzialność” – mówi Proto.pl Bartosz Czupryk.

„Pojawiają się, tak jak w Krakowie, zarzuty o brudną, nielegalną kampanię z używaniem botów. Ten trend będzie się z roku na rok coraz bardziej nasilał” – twierdzi Paweł Bylicki, szef Public Dialog. Wskazuje on też na „podobny jak w poprzednich latach niski poziom kreacji plakatów wyborczych”. Dlatego według niego część tych plakatów „funkcjonuje w sieci jako memy”. Bylicki ocenia, że kandydaci „balansują na cienkiej granicy między dystansem do siebie a kiczem i śmiesznością”.

„Nie brakuje barwnych pomysłów, jak np. śpiewanie pod prysznicem jako główny motyw kampanii jednego z kandydatów na Śląsku, obietnica wybudowania restauracji Mc Donald’s czy sprawdzona już w latach 90. przy wyborach prezydenckich muzyka disco polo. Ponadto mocno podkreślane są związki z kościołem i religijne akcenty” – mówi w rozmowie z Proto.pl Bylicki.

Przepytani przez serwis eksperci twierdzą także, że część kandydatów, choć korzysta z mediów społecznościowych, to prowadzi tam „komunikację na bardzo niskim poziomie, zarówno pod względem merytorycznym, jak i wizualnym”.

Zbigniew Lazar twierdzi wręcz, że większość kandydatów używa social mediów w swoich działaniach, „bo »tak trzeba«, bez głębszego zrozumienia rządzących tym kanałem mechanizmów i zasad”. „Mamy więc ciągle prawie pięciominutowe filmy prezentujące kandydatów (często dobre technicznie, ale nieskończenie nudne), niby-przypadkowe scenki rodzajowe i rozmowy z wyborcami bijące po oczach sztucznością, nienaturalne gesty i miny. »Wszyscy są w internecie to ja też muszę…«” – dodaje ekspert w rozmowie z Proto.pl.

Źródło: Proto.pl
TAGI:
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25