facebook RSS # #

16.11.2018 07:26

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-10-18 12:00       aktualizacja: 2018-10-18 15:33       Wiadomości PAP
  A A A

Kurator a JST. Wzmocnienie roli kuratora oświaty w świetle ostatnich reform

Kurator a JST. Wzmocnienie roli kuratora oświaty w świetle ostatnich reform
Fot. PAP/J. Kaczmarczyk
Oświata jest centralizowana, ale tam, gdzie kurator powinien wspierać, nie robi się nic – uważa Stanisław Szelewa, dyrektor wydziału oświaty w Starostwie Powiatowym w Świdnicy.

Wzmocnienie roli kuratora oświaty w świetle ostatnich reform było jednym z tematów Kongresu Edukacji i Rozwoju, który odbywa się w Warszawie. Dr hab. Danuta Kurzyna-Chmiel z Uniwersytetu Śląskiego przypomniała, że reforma edukacji oprócz zmiany struktury szkół przyniosła również m.in. zmiany w kompetencjach kuratora.

„Określenie współdziałania samorządu terytorialnego i kuratora oświaty w istocie mówi nam o tym, jak samodzielność samorządu terytorialnego wygląda” – wskazała.

Zaznaczyła przy tym, że w polskiej oświacie od lat występują na przemian tendencje centralizacyjne i decentralizacyjne.

„Wpływy decentralizacji i centralizacji w oświacie są widoczne od początku lat 90. One się ciągle mieszają” – mówiła Kurzyna-Chmiel. „W pewnych okresach oświata jest bardziej zdecentralizowana – wówczas samodzielność samorządów jest większa, a kompetencje kuratora są ograniczane. Obecnie mamy do czynienia z okresem centralizacji, co powoduje, że samodzielność samorządu jest ograniczana ze względu na wpływ kuratora oświaty” – oceniła.

Dr hab. Danuta Kurzyna-Chmiel pozytywnie oceniła podkreślała przy tym, że kurator oświaty nie jest organem nadzoru nad samorządem terytorialnym.

„Pogląd ten przeważa w literaturze i koresponduje z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego. Kurator nie jest organem nadzoru nad samorządem terytorialnym w rozumieniu art. 171 ust. 2 Konstytucji RP. Przepis ten wylicza bowiem te organy w sposób enumeratywny” – wskazała. „Trzeba jednak zauważyć, że istnieją organy, których chociaż nie zaliczamy do organów nadzoru nad JST, to jednak posiadają pewne kompetencje nadzorcze” – zastrzegła.

Prawnik podkreślała, że mimo przeważających tendencji centralizacyjnych, samorząd nadal jest gospodarzem oświaty.

„Obecnie jednostki samorządu terytorialnego realizują zdecydowanie najwięcej zadań oświatowych w naszym kraju. Samorządy są gospodarzami oświaty na swoim terenie, mają bardzo dużo zadań, a pieniędzy oczywiście jest za mało” - stwierdziła.

W dyskusji po wykładzie głos zabrał m.in. Stanisław Szelewa, dyrektor wydziału oświaty w Starostwie Powiatowym w Świdnicy.

„Jest pewna rzecz, która mnie irytuje. Otóż wśród kompetencji nadzoru pedagogicznego jest m.in. wspieranie nauczycieli. Tymczasem tam, gdzie kurator i jego ludzie powinni działać, tam ich zupełnie nie ma” – skomentował samorządowiec.

Według niego niewłaściwe jest z kolei usytuowanie w samorządach doradztwa metodycznego. „Samorządy generalnie nie dysponują takimi służbami i takimi siłami, żeby udźwignąć przedmiotowe doradztwo metodyczne. Dzisiaj dyrektor wf-ista zatwierdza program nauczania nauczyciela matematyki. Jak uczniowie obleją maturę, a w międzyczasie nie zdarzy się nadzór, to nie ma winnych. Takie mamy prawo” - powiedział.

W jego opinii centralizacja postępuje nie tam, gdzie trzeba. „A tam, gdzie kurator powinien wspierać, nie robi się nic” – ocenił Szelewa.

aba/
TAGI: EDUKACJA
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25