facebook RSS # #

25.03.2019 18:04

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-01-09 17:23       aktualizacja: 2019-01-09 17:24       Wiadomości PAP
  A A A

Na własność. Wzory dokumentów dot. przekształcania we własność

Na własność. Wzory dokumentów dot. przekształcania we własność
Fot.Fotolia
Na stronie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju zamieszczono wzory dokumentów związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności.

Wśród nich są wzór zaświadczenia o przekształceniu, dwa typy wniosków o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (w trybie normalnym, gdzie termin wynosi 4 miesiące, i w trybie uzasadnionym szczególną potrzebą, z terminem 1-miesięcznym). Resort zamieścił też ważne terminy związane z procesem przekształceń.

Opisując formalności MIiR pisze: "Otrzymasz zaświadczenie potwierdzające przekształcenie. Wyśle je do Ciebie wójt/burmistrz/ prezydent miasta, albo starosta, albo dyrektor oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa albo dyrektor oddziału regionalnego Agencji Mienia Wojskowego. Urząd ma na to do 12 miesięcy od przekształcenia.

Na Twój wniosek zaświadczenie otrzymasz w ciągu 4 miesięcy albo w ciągu 30 dni (jeśli wniosek uzasadniony np. sprzedażą mieszkania albo potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu). Takie samo zaświadczenie otrzyma z urzędu sąd rejonowy (wydział Ksiąg Wieczystych) i dokona odpowiedniego wpisu. Wpis dotyczący własności do księgi wieczystej jest wolny od opłat" - podał resort.

"To, co jest najważniejsze, to fakt, że przepisy ustawy są tak przygotowywane, żeby żaden sąd ani Trybunał Konstytucyjny nie podważył żadnego z zapisów ustawy. Nikt nie zapłaci więcej niż płaciłby normalnie za użytkowanie wieczyste. Jesteśmy gotowi wspierać, informować i monitorować proces przekształcenia. Polacy już nie będą zaskakiwani kilkusetprocentowymi waloryzacjami opłat" – podkreślono w komunikacie.

woj/
TAGI: PRAWO
 
KOMENTARZE: 2 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-01-11 10:34:39
Tomek: Składać wniosku nie trzeba. W ciągu 12 miesięcy powinieneś z urzędu otrzymać zaświadczenie. Wniosek to by przyspieszyć albo do 4 miesiące, albo przy np. sprzedaży 30 dni. Chyba jakoś tak:)
 
2019-01-10 11:16:33
M: Rozumiem, że posiadając lokal mieszkalny na gruncie będącym własnością jst (użytkowanie wieczyste), muszę najpierw złożyć stosowny wniosek i, zważywszy, że nie zachodzą w moim przypadku stosowne do zastosowania trybu szczególnego (rozpatrzenie w ciągu 1 miesiąca) to na zaświadczenie mogę czekać 12 miesięcy od daty wpływu mojego wniosku, czy 12 miesięcy od daty 1 stycznia br. - obowiązywanie tego przepisu ?

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25