2019-01-15 14:23
aktualizacja: 2019-01-15 14:32
Wiadomości PAP
Chcemy dotacji. ZMP: pensje nauczycieli niech będą w formie dotacji
Fot. PAP/D. Delmanowicz
Pensje nauczycieli powinny być wypłacane bezpośrednio z budżetu państwa, w formie dotacji celowej dla gmin, powiatów i województw - uważa Związek Miast Polskich.
ZMP przyjął stanowisko, w którym protestuje przeciwko przenoszeniu na samorządy terytorialne odpowiedzialności finansowej za podwyżki płac nauczycieli.
„Stanowczo protestujemy przeciwko wypowiedziom przedstawicieli kierownictwa resortu, wskazującym, że w budżetach samorządów zabezpieczone są środki na podwyżki płac nauczycielskich” – zaznacza w piśmie Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic i prezes ZMP.
Związek wnioskuje, by zmienione zostały zasady wypłacania wynagrodzeń dla nauczycieli.
„Skoro nie mamy wpływu na wysokość tych wynagrodzeń, a otrzymywane w subwencji środki finansowe nie pokrywają ich kosztów, wnioskujemy, aby wypłacane były bezpośrednio z budżetu państwa, w formie dotacji celowej dla gmin, powiatów i województw” – czytamy w stanowisku.
W opinii ZMP w ten sposób administracja rządowa „weźmie wreszcie odpowiedzialność za podejmowane przez siebie decyzje dotyczące kwestii kluczowej dla finansowania oświaty, jaką jest wynagradzanie nauczycieli”.
Związek przypomina, że samorządy terytorialne i związki zawodowe wspólnie podkreślały potrzebę zapewniania gminom, powiatom i województwom odpowiednich środków finansowych na koszty płac nauczycielskich. Według ZMP w wielu samorządach otrzymywana subwencja oświatowa nie wystarcza nawet na wypłatę minimalnych składników wynagrodzenia nauczycieli, co oznacza, że pozostałe wydatki płacowe, a także rzeczowe i majątkowe, muszą pokrywać z własnych dochodów.
Z wyliczeń ZMP wynika, że do każdej złotówki otrzymywanej z budżetu państwa na edukację, samorządy dokładają już 44 grosze z własnych źródeł. W 2018 roku niedoszacowanie środków finansowych otrzymywanych przez jst na podwyżki płac nauczycieli szacuje na 600 mln złotych, a w roku 2019 niedobór ten ma przekroczyć 1 mld złotych.
aba/
ZMP przyjął stanowisko, w którym protestuje przeciwko przenoszeniu na samorządy terytorialne odpowiedzialności finansowej za podwyżki płac nauczycieli.
„Stanowczo protestujemy przeciwko wypowiedziom przedstawicieli kierownictwa resortu, wskazującym, że w budżetach samorządów zabezpieczone są środki na podwyżki płac nauczycielskich” – zaznacza w piśmie Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic i prezes ZMP.
Związek wnioskuje, by zmienione zostały zasady wypłacania wynagrodzeń dla nauczycieli.
„Skoro nie mamy wpływu na wysokość tych wynagrodzeń, a otrzymywane w subwencji środki finansowe nie pokrywają ich kosztów, wnioskujemy, aby wypłacane były bezpośrednio z budżetu państwa, w formie dotacji celowej dla gmin, powiatów i województw” – czytamy w stanowisku.
W opinii ZMP w ten sposób administracja rządowa „weźmie wreszcie odpowiedzialność za podejmowane przez siebie decyzje dotyczące kwestii kluczowej dla finansowania oświaty, jaką jest wynagradzanie nauczycieli”.
Związek przypomina, że samorządy terytorialne i związki zawodowe wspólnie podkreślały potrzebę zapewniania gminom, powiatom i województwom odpowiednich środków finansowych na koszty płac nauczycielskich. Według ZMP w wielu samorządach otrzymywana subwencja oświatowa nie wystarcza nawet na wypłatę minimalnych składników wynagrodzenia nauczycieli, co oznacza, że pozostałe wydatki płacowe, a także rzeczowe i majątkowe, muszą pokrywać z własnych dochodów.
Z wyliczeń ZMP wynika, że do każdej złotówki otrzymywanej z budżetu państwa na edukację, samorządy dokładają już 44 grosze z własnych źródeł. W 2018 roku niedoszacowanie środków finansowych otrzymywanych przez jst na podwyżki płac nauczycieli szacuje na 600 mln złotych, a w roku 2019 niedobór ten ma przekroczyć 1 mld złotych.
aba/
TAGI:
EDUKACJA
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Seb:
do Rodzic:
z wynagrodzeniem nauczycieli to jest tak - jak się chce pokazać że zarabia mało to się przywołuje wynagrodzenie stażysty czyli od kwietnia 2018 r. 2418 brutto ( zasadnicza bez dodatków) - a jak ktoś chce że zarabia dużo o to się podaje np. tak nauczyciel dyplomowany: kwoty brutto: 3317 zasadnicza + stażowy 20% czyli 663,40 plus motywacyjny ok 10% czyli 317 zł plus wychowawstwo ok 100 zł plus ok. 5 godz. ponadwymiarowych tygodniowo czyli ok 919 zł = miesięcznie brutto 5316,40,plus wynagrodzenia za każdą godzinę zastępstwa plus corocznie "trzynastka" ok 5000 brutto w omawianym przypadku, plus co pięć lat nagroda jubileuszowa, plus corocznie tzw. świadczenie urlopowe ponad 1000 zł brutto, plus dla wybranych nagroda dyrektora lub/i prezydenta no i oczywiście wielki plus że pensum + ok. 5 godzin ponadwymiarowych to tylko 23 godziny tygodniowo czyli nieco więcej niż pół etatu przez całe zawodowe życie
z wynagrodzeniem nauczycieli to jest tak - jak się chce pokazać że zarabia mało to się przywołuje wynagrodzenie stażysty czyli od kwietnia 2018 r. 2418 brutto ( zasadnicza bez dodatków) - a jak ktoś chce że zarabia dużo o to się podaje np. tak nauczyciel dyplomowany: kwoty brutto: 3317 zasadnicza + stażowy 20% czyli 663,40 plus motywacyjny ok 10% czyli 317 zł plus wychowawstwo ok 100 zł plus ok. 5 godz. ponadwymiarowych tygodniowo czyli ok 919 zł = miesięcznie brutto 5316,40,plus wynagrodzenia za każdą godzinę zastępstwa plus corocznie "trzynastka" ok 5000 brutto w omawianym przypadku, plus co pięć lat nagroda jubileuszowa, plus corocznie tzw. świadczenie urlopowe ponad 1000 zł brutto, plus dla wybranych nagroda dyrektora lub/i prezydenta no i oczywiście wielki plus że pensum + ok. 5 godzin ponadwymiarowych to tylko 23 godziny tygodniowo czyli nieco więcej niż pół etatu przez całe zawodowe życie
OldestWoman:
Cenzorze! Gdzie moja propozycja dla Rodzica? Była nieodpowiednia? Nie sądzę.
mireko66:
Ten fragment zaczynający się od słów "Zgodnie z art. 167 ust. 2 Konstytucji RP (...)" to "tarcza" jakiej używa MEN od kilku lat (ostatnio w piśmie skierowanym do JST w sprawie części oświatowej subwencji ogólnej - ostatecznej na rok 2018 z dnia 16 lutego 2018 r., DWST-WSST.356.2815.2018.MN. W tym roku zapewne też zostanie umieszczona w piśmie dotyczącym subwencji na rok 2019.
Gog:
Drogi Rodzicu!
Zwrócę uwagę na jeszcze jedną grupę pracowników - pogodynki. Pracują na wizji tylko kilka minut dziennie. Tu dopiero jest "problem", a nie w przypadku nauczycieli. Pracują oni przy tablicy 18 godzin, ale chodzi o intensywność tej pracy. Tak jest na całym świecie - pensum dydaktyczne nie wynosi 40 godzin. Co do dodatków - obligatoryjny jest jeden - stażowy, czyli za wysługę lat. Wszyscy pracownicy oświaty otrzymują również 13 pensję.I tyle.
Zwrócę uwagę na jeszcze jedną grupę pracowników - pogodynki. Pracują na wizji tylko kilka minut dziennie. Tu dopiero jest "problem", a nie w przypadku nauczycieli. Pracują oni przy tablicy 18 godzin, ale chodzi o intensywność tej pracy. Tak jest na całym świecie - pensum dydaktyczne nie wynosi 40 godzin. Co do dodatków - obligatoryjny jest jeden - stażowy, czyli za wysługę lat. Wszyscy pracownicy oświaty otrzymują również 13 pensję.I tyle.
mireko66:
Podobne stanowiska powinny podjąć wszystkie związki i stowarzyszenia oraz poszczególne JST. A związki zawodowe powinny te działania wesprzeć.
Natomiast parlamentarzyści powinni doprowadzić do wyeliminowania przepisów "wytrychów": art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2203) – środki niezbędne do realizacji zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 11 ust. 2-4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie placówek wychowania przedszkolnego, szkół i placówek, są zagwarantowane w dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz art. 30 ust. 8 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela - środki niezbędne na średnie wynagrodzenie nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, wraz z wydatkami pochodnymi od wynagrodzeń, środki na odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, o którym mowa w art. 53 ust. 1 tej ustawy oraz środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego, o których mowa w art. 70a ust. 1 Karty Nauczyciela, zagwarantowane są przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 167 ust. 2 Konstytucji RP dochodami jednostek samorządu terytorialnego są: dochody własne, subwencje ogólne (w tym część oświatowa tej subwencji) oraz dotacje z budżetu państwa. Warto podkreślić, że żaden z powyższych przepisów nie zapewnia, że subwencja z budżetu państwa ma pokrywać w całości wydatki oświatowe jednostek samorządu terytorialnego. Stanowi ona jedno ze źródeł finansowania tych zadań, obok innych dochodów jednostek samorządu terytorialnego. W świetle obowiązujących przepisów, jedynym punktem odniesienia w zakresie bilansowania środków na zadania własne (w tym zadania oświatowe) mogą być łączne dochody danego samorządu terytorialnego a nie tylko część oświatowa subwencji ogólnej, która jest jedynie jednym ze źródeł dochodów.”
Natomiast parlamentarzyści powinni doprowadzić do wyeliminowania przepisów "wytrychów": art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2203) – środki niezbędne do realizacji zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 11 ust. 2-4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie placówek wychowania przedszkolnego, szkół i placówek, są zagwarantowane w dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz art. 30 ust. 8 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela - środki niezbędne na średnie wynagrodzenie nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, wraz z wydatkami pochodnymi od wynagrodzeń, środki na odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, o którym mowa w art. 53 ust. 1 tej ustawy oraz środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego, o których mowa w art. 70a ust. 1 Karty Nauczyciela, zagwarantowane są przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 167 ust. 2 Konstytucji RP dochodami jednostek samorządu terytorialnego są: dochody własne, subwencje ogólne (w tym część oświatowa tej subwencji) oraz dotacje z budżetu państwa. Warto podkreślić, że żaden z powyższych przepisów nie zapewnia, że subwencja z budżetu państwa ma pokrywać w całości wydatki oświatowe jednostek samorządu terytorialnego. Stanowi ona jedno ze źródeł finansowania tych zadań, obok innych dochodów jednostek samorządu terytorialnego. W świetle obowiązujących przepisów, jedynym punktem odniesienia w zakresie bilansowania środków na zadania własne (w tym zadania oświatowe) mogą być łączne dochody danego samorządu terytorialnego a nie tylko część oświatowa subwencji ogólnej, która jest jedynie jednym ze źródeł dochodów.”
Rodzic:
Jak to jest z tymi nauczycielami. Jak by ktoś przedstawił:
1) ile godzin pracuje nauczyciel (miesięcznie)
2) ile godzin przygotowuje się do pracy (miesięcznie)
3) ile zarabia (netto, miesięcznie)
4) ile ma dodatków do pensji i ile one wynoszą(słyszałem że 16)
Wtedy ocenimy czy to mało, czy dużo?
My, społeczeństwo mamy inny obraz nauczyciela, a mianowicie rodzic sam musi uczyć dziecko (bo dziecko niewiele wie z lekcji), wysyłać na korepetycje, ranking szkoły do której chodzi dziecko mizerny, matematyka, języki i inne przedmioty na bardzo słabym poziomie co widać jak dziecko pójdzie do szkoły średniej... i tak można by wymieniać? Więc jak to jest?
1) ile godzin pracuje nauczyciel (miesięcznie)
2) ile godzin przygotowuje się do pracy (miesięcznie)
3) ile zarabia (netto, miesięcznie)
4) ile ma dodatków do pensji i ile one wynoszą(słyszałem że 16)
Wtedy ocenimy czy to mało, czy dużo?
My, społeczeństwo mamy inny obraz nauczyciela, a mianowicie rodzic sam musi uczyć dziecko (bo dziecko niewiele wie z lekcji), wysyłać na korepetycje, ranking szkoły do której chodzi dziecko mizerny, matematyka, języki i inne przedmioty na bardzo słabym poziomie co widać jak dziecko pójdzie do szkoły średniej... i tak można by wymieniać? Więc jak to jest?
COPYRIGHT
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.- Unijne projekty. W gminach od 23 tys. zł w Oporowie, do prawie 17 mld zł w Warszawie
- Wzór dla gmin. ZMP podał wzór raportu o stanie gminy
- Sekretarz ze stażem. RIO w Gdańsku: sekretarz gminy musi posiadać odpowiednie kwalifikacje
- Stażowy namiesza. Niech państwo przejmie też płace administracyjnych pracowników szkół
- Będzie 6 mld zł. Premier Morawiecki o Funduszu Dróg Samorządowych