facebook RSS # #

24.05.2019 14:56

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-04-16 09:51       aktualizacja: 2019-04-16 12:54       Wiadomości PAP
  A A A

Stół z premierem. Morawiecki: chcemy zmienić system edukacji w głębszy sposób

Stół z premierem. Morawiecki: chcemy zmienić system edukacji w głębszy sposób
Fot. PAP/L. Szymański
Jest potrzebna głęboka reforma całego systemu oświaty – powiedział premier Mateusz Morawiecki. Okrągły stół w tej sprawie miałby się rozpocząć w przyszłą środę, czwartek lub w piątek.

Premier zapowiedział, że w ciągu dwóch, trzech dni, jeszcze przed świętami, przedstawione zostaną "pewne założenia" do debaty.

W poniedziałek premier pytany był na konferencji prasowej o swoją propozycję z ubiegłego tygodnia – zorganizowania po świętach Wielkiejnocy okrągłego stołu na temat oświaty. Szef rządu pytany był, czy ze względu na trwający od ośmiu dni strajk nauczycieli, nie można zorganizować okrągłego stołu wcześniej, jeszcze przed świętami.

"Chciałbym skorzystać z tej okazji i podkreślić przede wszystkim to, że zapraszamy zaraz po świętach – tak jak obiecałem kilka dni temu – przygotowujemy dzisiaj pewne założenia i przedstawimy je w ciągu dwóch, trzech dni, jeszcze przed świętami, (by) zaraz po świętach zaprosić do okrągłego stołu" – powiedział premier.

Mówił, że do dyskusji chce zaprosić środowiska nauczycielskie, ekspertów, pedagogów, wychowawców, ale także rodziców, związkowców i pracodawców.

"Dla nas jest to jedno z fundamentalnych założeń reformy całego państwa. Jeżeli chcemy naprawiać państwo, to trzeba wejść w głęboką naprawę systemu oświaty. Pokazywaliśmy pewne wskaźniki, porównanie do krajów Unii Europejskiej, liczba godzin, itd." – wyjaśnił Morawiecki. "Ja nie chcę teraz wchodzić w szczegóły, ponieważ uważam, że praca nauczyciela jest bardzo, bardzo ciężka. To nie jest łatwa praca" – zaznaczył.

Jak mówił, dużo rozmawia na ten temat ze swoimi koleżankami nauczycielkami i dyrektorkami. "Czas dojrzał do tego, żeby powiedzieć: jest potrzebna głęboka reforma całego systemu oświaty" – podkreślił premier.

"Wierzę w to, że okrągły stół będzie takim nowym otwarciem, taką dyskusją ogólnonarodową – nie waham się użyć tego słowa – dla poprawy systemu oświaty, bo czy ktoś sympatyzuje bardziej z jedną, drugą, trzecią, czwartą stroną jest mniej ważne, najważniejsze jest to, że nasza młodzież, nasze dzieci muszą być kształcone w szkołach w sposób kompleksowy, nowoczesny" – powiedział szef rządu.

Wyjaśnił, że chodzi mu o taki system, w którym nie trzeba korzystać z korepetycji, nie trzeba korzystać z licznych zajęć dodatkowych, za które płacą rodzice.

"Chcemy zmienić ten system w głębszy sposób, ale w jaki, niech to będzie przedmiotem tej debaty przy okrągłym stole. Mamy okrągłą rocznicę innego okrągłego stołu, myślę, że to będzie dobry okrągły stół, ten stół dla całego środowiska oświaty i taka debata, która usprawni nasze podejście do całego systemu edukacji narodowej" – zaakcentował premier.

Pierwsza sesja okrągłego stołu ma odbyć się prawdopodobnie w przyszłą środę, czwartek lub w piątek.

Od poniedziałku w ubiegłym tygodniu trwa w szkołach i przedszkolach strajk zorganizowany przez Związek Nauczycielstwa Polskiego i Forum Związków Zawodowych. Protestujące związki domagają się w tym roku 30 proc. podwyżki; rząd zaproponował wzrost na poziomie 15 proc. i kolejny w przyszłych latach, ale uzależniony od zwiększenia pensum. Mimo protestu przeprowadzone zostały egzaminy gimnazjalne; trwają egzaminy ósmoklasisty.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP

aba/
TAGI: EDUKACJA
 
KOMENTARZE: 3 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-04-17 15:47:17
Wiesław Bobiarski Z-ca Wójta Obrzycko: Popieram wpis Pana Wójta, proste niby sprawy tak zostały skomplikowane, że teraz to rzeczywiście nie wiadomo od czego zacząć.A okrągły stół to pewnie dalszy ciąg niekończącej się opowieści Pani Premier Szydło ze stycznia tego roku.
 
2019-04-17 09:53:28
Tomasz Wojtania: Reforma oświaty to moim zdaniem prosta sprawa. Trzeba odkręcić reformy z lat `90 zapoczątkowane w Polsce przez A. Levitas i błędną koncepcję obecnego systemu, z której wynika że pieniądze idą za uczniem.
Kosztem stałym nie jest przecież uczeń lecz nauczyciel oraz infrastruktura oświaty. Uczeń to koszt zmienny.
A zatem potrzebny jest standard edukacyjny określający minimalną i maksymalna liczę uczniów w oddziale (widełki) tak aby można było utrzymać etaty nauczycielskie ze stałym elementem wynagrodzenia i aby można było zaplanować w danej gminie liczbę oddziałów i klas. Jak dzieci jest więcej to oddział ma więcej uczniów, a jak mniej to mniej. Dyrektor szkoły zarządza zależnie od liczby uczniów liczebnością uczniów w oddziale. Wtedy można by ustabilizować ten cyrk z oświatą.
Koncepcja zwiększenia pensum pewno i ma znaczenie ale nasze szkoły nie mają warunków aby nauczyciel mógł pracować w szkole przygotowując czy sprawdzając np. klasówki bo brakuje infrastruktury (miejsca pracy, biurka z krzesłem dla każdego szkolnego nauczyciela) a zatem nauczyciel musi mieć nienormowany czas pracy.
Jednakże nie byłoby złym pomysłem aby zamiast obecnych dodatków powstał jeden nowy "tablicowy" zależny od liczby godzin przy tzw. tablicy czy w pracowniach i laboratoriach np. fizyki, chemii w szkole.
Budżet państwa finansowałby stałe elementy wynagrodzenia nauczycieli w formie dotacji plus „dodatek tablicowy”. Jednakże samorządy powinny mieć prawo dołożenie się do dodatku tablicowego dla najlepszych swoich nauczycieli (taki motywacyjny ale zależny nie od widzimisię dyrektora szkoły lecz od konkretnych godzin dydaktycznych przy tablicy i polityki oświatowej władz danej gminy. Samorządy miały by zatem wpływ na rozwój jakości kształcenia na swoim terenie.
Oświata to zadanie własne samorządów, a wiec trzeba je prowadzić wspólnie przez rząd i samorząd.
Rząd powinien finansować w formie dotacji wynagrodzenia nauczycieli a infrastrukturę powinien finansować samorząd. Skoro mienie szkół jest własnością samorządu to logiczne jest aby obsługa administracyjna i księgowa była zadaniem samorządu, tym bardziej iż w przepisach prawa samorządowego zdefiniowane są centra usług wspólnych (SCUW), które taką wspólną obsługę jednostek budżetowych oświaty mogą prowadzić.
Programy kształcenia, ramy programowe ustala rząd (MEN) i on też finansuje nauczycieli. Oczywiście plus standardowe wyposażenie pracowni i laboratoriów wg. ustalonych norm i programów kształcenia aby wyrównać szanse dla wszystkich. Ot taki standard wyposażenia pracowni.
To wszystko da się zrobić, ale trzeba zacząć od widełek uczniów w oddziale, bo pieniądze muszą iść nie za uczniem, lecz za nauczycielem bo to on jest kosztem stałym. On i infrastruktura.
Prosta sprawa.
 
2019-04-16 12:59:38
Marcin Skonieczka, wójt gminy Płużnica: Szkoda, że najpierw szybko wprowadzona została reforma systemu oświaty, a dopiero teraz rządzący chcą rozmawiać przy okrągłym stole o problemach. Lepiej dla Polski byłoby, gdyby kolejność była odwrotna. Najpierw powinniśmy wszyscy zastanowić się jakiej edukacji chcemy, czego i w jaki sposób powinniśmy uczyć w naszych szkolach i dopiero na tej podstawie przygotowywać i wdrażać reformy.

Gdy jako wójt przeprowadzam diagnozę różnych problemów, często, dochodzę do wniosku, że większość z nich można rozwiązać za pomocą lepszej edukacji. Edukacji, która wspiera rozwój świadomych i oddpowiedzialnych obywateli. Jeśli chcemy, aby w Polsce żyło nam się coraz lepiej, to musimy zacząć od zmian w edukacji. Dziś niestety sporo energii uczniów i nauczycieli marnujemy na nikomu niepotrzebne rzeczy, a nie uczymy wielu ważnych i potrzebnych w naszym społeczeństwie kompetencji.

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25