facebook RSS # #

18.05.2019 16:00

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-04-16 16:15       aktualizacja: 2019-04-16 16:14       Wiadomości PAP
  A A A

JST na stole. MEN: w okrągłym stole powinny uczestniczyć samorządy

JST na stole. MEN: w okrągłym stole powinny uczestniczyć samorządy
Fot. PAP/D. Delmanowicz
Zdaniem MEN w okrągłym stole poświęconym polskiej oświacie powinna uczestniczyć również strona samorządowa. Debata ma się rozpocząć w przyszłym tygodniu.

Na posiedzeniu zespołu ds. edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego ministerstwo edukacji przedstawiło samorządowcom informację o bieżącej sytuacji w oświacie w związku ze strajkiem nauczycieli. Wiceminister Maciej Kopeć odniósł się m.in. do zapowiedzianego przez premiera Mateusza Morawieckiego okrągłego stołu w sprawie systemu oświaty.

„Jesteśmy za tym, żeby poszukiwać nowych rozwiązań dotyczących finansowania oświaty i mamy nadzieję, że o ile w przeszłości próba zmiany liczenia subwencji oświatowej nie znalazła akceptacji, to w ramach okrągłego stołu powinno się na ten temat rozmawiać, także ze stroną samorządową” – powiedział wiceminister Kopeć. „Od początku rozmów ze związkami zdawaliśmy sobie sprawę, że trudno rozmawiać o pieniądzach, które są samorządowe, bez samorządu” – dodał.

Dlatego zdaniem ministerstwa w planowanej na przyszły tydzień oświatowej debacie powinni uczestniczyć przedstawiciele samorządów.

„To, z czym wystąpił minister edukacji do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, to wskazanie korporacji samorządowych wśród tych podmiotów, które powinny brać udział w rozmowach” – poinformował wiceminister.

Zaznaczył jednak, że organizatorem okrągłego stołu jest kancelaria premiera i to ona ostatecznie zdecyduje o zaproszeniach do rozmów.

Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich apelował, by nie czekać na okrągły stół i zaproszenia z KPRM, tylko spotkać się jak najszybciej w trybie roboczym.

„Nie czekajcie na wystrzał armatni. Dobrze by było, żebyśmy na bieżąco mogli przyjrzeć się temu, jakie będą skutki dla samorządów, i zaczęli je już liczyć. Mamy racjonalne obawy, że część rozwiązań z porozumienia z nauczycielami będzie przeprowadzona naszym kosztem” - podkreślał.

Na potrzebę rozpoczęcia wyliczeń zwrócił uwagę również Marek Olszewski, przewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP.  „Już za chwilę relacje rząd-samorząd będą oparte na wzajemnym liczeniu, bo będziemy musieli otrzymać pieniądze na wypłatę wynagrodzeń i sfinansowanie tego wszystkiego, do czego się państwo zobowiążą” – komentował. „Strona rządowa dąży do tego, aby tę akcję protestacyjną zakończyć i podpisać porozumienia. Ale to porozumienie otworzy kolejną turę rozmów - między rządem i samorządem. Ja się tego obawiam, bo na pewno będziemy jak zwykle inaczej liczyć” – mówił.

Jego zdaniem okrągły stół powinien obyć się już po zakończeniu negocjacji płacowych ze związkami. „Kwestia płacowa zdominuje wszystko. To nie będzie dobry klimat do poważnej rozmowy o systemie oświaty” - ocenił.

Pierwsza sesja okrągłego stołu ws. oświaty ma się odbyć w przyszłym tygodniu. Czytaj: Stół z premierem

aba/
TAGI: EDUKACJA
 
KOMENTARZE: 1 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-04-17 09:52:54
Tomasz Wojtania: Reforma oświaty to moim zdaniem prosta sprawa. Trzeba odkręcić reformy z lat `90 zapoczątkowane w Polsce przez A. Levitas i błędną koncepcję obecnego systemu, z której wynika że pieniądze idą za uczniem.
Kosztem stałym nie jest przecież uczeń lecz nauczyciel oraz infrastruktura oświaty. Uczeń to koszt zmienny.
A zatem potrzebny jest standard edukacyjny określający minimalną i maksymalna liczę uczniów w oddziale (widełki) tak aby można było utrzymać etaty nauczycielskie ze stałym elementem wynagrodzenia i aby można było zaplanować w danej gminie liczbę oddziałów i klas. Jak dzieci jest więcej to oddział ma więcej uczniów, a jak mniej to mniej. Dyrektor szkoły zarządza zależnie od liczby uczniów liczebnością uczniów w oddziale. Wtedy można by ustabilizować ten cyrk z oświatą.
Koncepcja zwiększenia pensum pewno i ma znaczenie ale nasze szkoły nie mają warunków aby nauczyciel mógł pracować w szkole przygotowując czy sprawdzając np. klasówki bo brakuje infrastruktury (miejsca pracy, biurka z krzesłem dla każdego szkolnego nauczyciela) a zatem nauczyciel musi mieć nienormowany czas pracy.
Jednakże nie byłoby złym pomysłem aby zamiast obecnych dodatków powstał jeden nowy "tablicowy" zależny od liczby godzin przy tzw. tablicy czy w pracowniach i laboratoriach np. fizyki, chemii w szkole.
Budżet państwa finansowałby stałe elementy wynagrodzenia nauczycieli w formie dotacji plus „dodatek tablicowy”. Jednakże samorządy powinny mieć prawo dołożenie się do dodatku tablicowego dla najlepszych swoich nauczycieli (taki motywacyjny ale zależny nie od widzimisię dyrektora szkoły lecz od konkretnych godzin dydaktycznych przy tablicy i polityki oświatowej władz danej gminy. Samorządy miały by zatem wpływ na rozwój jakości kształcenia na swoim terenie.
Oświata to zadanie własne samorządów, a wiec trzeba je prowadzić wspólnie przez rząd i samorząd.
Rząd powinien finansować w formie dotacji wynagrodzenia nauczycieli a infrastrukturę powinien finansować samorząd. Skoro mienie szkół jest własnością samorządu to logiczne jest aby obsługa administracyjna i księgowa była zadaniem samorządu, tym bardziej iż w przepisach prawa samorządowego zdefiniowane są centra usług wspólnych (SCUW), które taką wspólną obsługę jednostek budżetowych oświaty mogą prowadzić.
Programy kształcenia, ramy programowe ustala rząd (MEN) i on też finansuje nauczycieli. Oczywiście plus standardowe wyposażenie pracowni i laboratoriów wg. ustalonych norm i programów kształcenia aby wyrównać szanse dla wszystkich. Ot taki standard wyposażenia pracowni.
To wszystko da się zrobić, ale trzeba zacząć od widełek uczniów w oddziale, bo pieniądze muszą iść nie za uczniem, lecz za nauczycielem bo to on jest kosztem stałym. On i infrastruktura.
Prosta sprawa.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25