facebook RSS # #

24.08.2019 07:49

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-04-16 16:16       aktualizacja: 2019-04-16 20:26       Wiadomości PAP
  A A A

Wrócą do rozmów. W czwartek kolejne posiedzenie Rady Dialogu Społecznego

Wrócą do rozmów. W czwartek kolejne posiedzenie Rady Dialogu Społecznego
Fot. PAP/D. Delmanowicz
Na czwartek zwołano kolejne posiedzenie Rady Dialogu Społecznego w sprawie sytuacji w oświacie.

O wznowienie negocjacji wystąpił Związek Nauczycielstwa Polskiego. „Na wniosek - Związku Nauczycielstwa Polskiego - zostało zwołane posiedzenie Rady Dialogu Społecznego. Wracamy do stołu rozmów w czwartek, 18 kwietnia o godz. 10.00. Chcemy rozmawiać wcześniej, bo strajk trwa tu i teraz" – brzmi wpis ZNP na twitterze.
Szef kancelarii premiera Michał Dworczyk poinformował, że strona rządowa przyjęła zaproszenie.

"Rząd jest zawsze otwarty na dialog, w związku z tym będziemy w czwartek uczestniczyć w tym spotkaniu" - powiedział szef KPRM. "Będziemy mieli również ze sobą porozumienie, do którego przystąpiła już +Solidarność+, z nadzieją na to, że pozostałe centrale związkowe zdecydują się na jego podpisanie" - dodał.

Dworczyk poinformował również, że w spotkaniu poza nim, weźmie udział wicepremier Beata Szydło - jako przewodnicząca delegacji rządowej.

W czwartek ma być znana konkretna formuła dotycząca okrągłego stołu w sprawie oświaty. Jak zapowiedział premier, pierwsza sesja odbędzie się prawdopodobnie w przyszłą środę, czwartek lub w piątek. Przekazał, że zaproszenie do udziału otrzymają m.in. związkowcy, organizacje pozarządowe, pedagodzy, rodzice i przedstawiciele opozycji.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP

aba/
TAGI: EDUKACJA
 
KOMENTARZE: 4 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-04-18 17:57:02
Stanisław Szelewa: Reforma A. Levitasa, o której wspomina pan Wojtania to zalecenie Banku Światowego - bylem w CASE na seminarium, na którym przedstawicielka tego Banku w zachwytach oceniała jej funkcjonowanie. Tymczasem kasa na ucznia to przede wszystkim praprzyczyna gwałtownego obniżenia poziomu wymagań , by nie uronić ni złotówki , by nauczyciele mieli pracę itp. To tu jest powód, dla którego uczelni mnóstwo, studiuje najwięcej w Europie i co drugi młody Polak ma studia wyższe. W szkołach ponadpodstawowych to samo - zero wymagań, bo nie będzie pieniędzy w samorządzie , bo nauczyciele nie będą mieli godzin itp. a poza tym prawdą jest, że brak standardów wykańcza samorządy. Tylko mam jedna poważna uwagę - nie rozróżnia się tych samorządów bogatych którzy "dokładają" do oświaty bo chcą i tych biedniejszych , którzy muszą... A różnice w poziomie dochdów jst na mieszkańca są ogromne...
 
2019-04-17 15:28:41
WB.: Jak taka prosta sprawa, ta reforma to czemu rząd jej nie realizuje.1/Nie chce.2/ nie umie, 3./ nie rozumie, 4/ nie ma zdania,5/ ma inne pilne sprawy do załatwienia. Prawidłową odpowiedź proszę podkreślić.
 
2019-04-17 09:54:32
Tomasz Wojtania: Reforma oświaty to moim zdaniem prosta sprawa. Trzeba odkręcić reformy z lat `90 zapoczątkowane w Polsce przez A. Levitas i błędną koncepcję obecnego systemu, z której wynika że pieniądze idą za uczniem.
Kosztem stałym nie jest przecież uczeń lecz nauczyciel oraz infrastruktura oświaty. Uczeń to koszt zmienny.
A zatem potrzebny jest standard edukacyjny określający minimalną i maksymalna liczę uczniów w oddziale (widełki) tak aby można było utrzymać etaty nauczycielskie ze stałym elementem wynagrodzenia i aby można było zaplanować w danej gminie liczbę oddziałów i klas. Jak dzieci jest więcej to oddział ma więcej uczniów, a jak mniej to mniej. Dyrektor szkoły zarządza zależnie od liczby uczniów liczebnością uczniów w oddziale. Wtedy można by ustabilizować ten cyrk z oświatą.
Koncepcja zwiększenia pensum pewno i ma znaczenie ale nasze szkoły nie mają warunków aby nauczyciel mógł pracować w szkole przygotowując czy sprawdzając np. klasówki bo brakuje infrastruktury (miejsca pracy, biurka z krzesłem dla każdego szkolnego nauczyciela) a zatem nauczyciel musi mieć nienormowany czas pracy.
Jednakże nie byłoby złym pomysłem aby zamiast obecnych dodatków powstał jeden nowy "tablicowy" zależny od liczby godzin przy tzw. tablicy czy w pracowniach i laboratoriach np. fizyki, chemii w szkole.
Budżet państwa finansowałby stałe elementy wynagrodzenia nauczycieli w formie dotacji plus „dodatek tablicowy”. Jednakże samorządy powinny mieć prawo dołożenie się do dodatku tablicowego dla najlepszych swoich nauczycieli (taki motywacyjny ale zależny nie od widzimisię dyrektora szkoły lecz od konkretnych godzin dydaktycznych przy tablicy i polityki oświatowej władz danej gminy. Samorządy miały by zatem wpływ na rozwój jakości kształcenia na swoim terenie.
Oświata to zadanie własne samorządów, a wiec trzeba je prowadzić wspólnie przez rząd i samorząd.
Rząd powinien finansować w formie dotacji wynagrodzenia nauczycieli a infrastrukturę powinien finansować samorząd. Skoro mienie szkół jest własnością samorządu to logiczne jest aby obsługa administracyjna i księgowa była zadaniem samorządu, tym bardziej iż w przepisach prawa samorządowego zdefiniowane są centra usług wspólnych (SCUW), które taką wspólną obsługę jednostek budżetowych oświaty mogą prowadzić.
Programy kształcenia, ramy programowe ustala rząd (MEN) i on też finansuje nauczycieli. Oczywiście plus standardowe wyposażenie pracowni i laboratoriów wg. ustalonych norm i programów kształcenia aby wyrównać szanse dla wszystkich. Ot taki standard wyposażenia pracowni.
To wszystko da się zrobić, ale trzeba zacząć od widełek uczniów w oddziale, bo pieniądze muszą iść nie za uczniem, lecz za nauczycielem bo to on jest kosztem stałym. On i infrastruktura.
Prosta sprawa.
 
2019-04-17 08:22:47
Gog: Szkoda,że w czasie strajku zapomniano o zwolnieniach. Wkrótce nauczyciele z wygaszanych gimnazjów otrzymają wypowiedzenia. Dla wielu, to będzie tragedia.

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25