facebook RSS # #

19.08.2019 17:31

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-06-10 15:58       aktualizacja: 2019-06-10 16:00       Wiadomości PAP
  A A A

Krakowskie korki. Gowin powołuje zespół ekspercki ds. rozwiązań komunikacyjnych w Krakowie

Krakowskie korki. Gowin powołuje zespół ekspercki ds. rozwiązań komunikacyjnych w Krakowie
Fot.PAP/S.Rozpędzik
Wicepremier, minister nauki Jarosław Gowin powołuje zespół ekspercki, który wypracuje alternatywne rozwiązania komunikacyjne w Krakowie. Celem jest rozładowanie korków.

Podczas konferencji prasowej w poniedziałek w Krakowie Gowin zapowiedział powołanie zespołu ekspertów, który - jak wyjaśnił - zajmie się wypracowaniem rozwiązań komunikacyjnych alternatywnych wobec, zdaniem polityka, nieudolnych rozwiązań władz Krakowa. "Konkretne propozycje przedstawimy zaraz po wakacjach" - zapowiedział Gowin.

Przywołał wyniki nowego raportu TomTom, zgodnie z którym Kraków jest 26. najbardziej zakorkowanym miastem świata. Zgodnie z badaniami w Polsce zaś Kraków zajmuje drugie, zaraz po Łodzi (15. najbardziej zakorkowane miasto świata), miejsce, jeśli chodzi o korki. W globalnym rankingu pierwsze miejsca zajmują kolejno Bangkok, Bogota i Lima.

Jak mówił Gowin, skumulowanie remontów w Krakowie świadczy o "elementarnej niezdolności do zaplanowania działań ze strony miasta". Wicepremier ocenił także, że "ślimaczą się" budowa parkingów i kluczowych nowych rozwiązań komunikacyjnych, np. tramwaju z Górki Narodowej do centrum miasta.

Zdaniem szefa Porozumienia władze miasta nie mają jasnych rozstrzygnięć, jeśli chodzi o strategię komunikacyjną - czy ma mieć ona charakter publiczny, czy samochodowy, ponieważ po mieście trudno się poruszać komunikacją miejską, a równocześnie jest ona coraz droższa; droższe mają być także parkingi.

"Rosną koszty komunikacji, a przede wszystkim mieszkańcy Krakowa tracą setki tysięcy godzin, stojąc w korkach" - podkreślił Jarosław Gowin i dodał: "To, co się dzieje dzisiaj w Krakowie, to rekord świata, jeśli chodzi o niewydolność (komunikacyjną) - po Krakowie w ogóle nie można się przemieszczać na skutek nieudolności władz miasta".

Na czele powołanego przez Porozumienie zespołu ekspertów stanie radny Krakowa Mariusz Kękuś (PiS). Jak mówił na konferencji prasowej, Kraków jest bardziej zakorkowany niż Poznań, Warszawa, Wrocław. W ocenie radnego powinny się rozpocząć inwestycje planowane od lat – tramwaj na Górkę Narodową, na Azory, połączenie z Prądnika do Nowej Huty. "Te trzy duże inwestycje mogłyby w znacznym stopniu usprawnić ruch, skłonić mieszkańców, by przesiedli się na komunikację zbiorową" – mówił.

W jego ocenie zachowanie urzędników krakowskich jest "nielogiczne". "W momencie, kiedy Kraków jest przeciążony remontami, składają propozycje podniesienia cen biletów nawet o 50 proc. Teraz dyskusja o radykalnych podwyżkach w strefie płatnego parkowania" – mówił radny.

Od maja bilet jednorazowy 20-minutowy kosztuje 3,40 zł - o 60 groszy więcej niż wcześniej. Nie ma biletów 40-minutowych i godzinnych, a zamiast nich wprowadzono 50-minutowy za 4,6 zł. Bilet miesięczny na wszystkie linie podrożał z 89 zł do 106 zł.

Ceny biletów jednorazowych komunikacji miejskiej nie były podnoszone w Krakowie od 2013 r., a miesięcznych jeszcze dłużej. Tymczasem, jak wskazywali urzędnicy z Zarządu Transportu Publicznego, koszty funkcjonowania krakowskiego transportu zbiorowego znacząco wzrosły m.in. z powodu wyższych cen paliw i prądu. Wpływy ze sprzedaży biletów pokrywały około 50 proc. kosztów (dekadę temu było około 70 proc.). Aby utrzymać funkcjonowanie komunikacji miejskiej na dotychczasowym poziomie, w 2019 r. potrzebne jest - według szacunków władz miasta - około 640 mln zł.

W maju Zarząd Transportu Publicznego skierował do Rady Miasta Krakowa projekt uchwały powołującej Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. Stawki za parkowanie wzrosną z 3 zł do 9 zł, 7 lub 5 zł za godzinę zależnie od strefy; opłaty będą pobierane także w weekendy.

Planowane zmiany w strefie płatnego parkowania mają doprowadzić do ograniczenia liczby samochodów wjeżdżających do ścisłego centrum miasta i zwiększyć możliwości parkowania przez mieszkańców, którzy coraz częściej mają duże trudności z zostawieniem pojazdu w pobliżu miejsca zamieszkania.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny

woj/
TAGI: TRANSPORT
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25