facebook RSS # #

22.08.2019 21:16

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-07-17 20:16       aktualizacja: 2019-07-18 14:15       Wiadomości PAP
  A A A

Kryzysowa sytuacja. Raport o stanie finansów JST: 954 samorządy mogą mieć kłopot z budżetem

Kryzysowa sytuacja. Raport o stanie finansów JST: 954 samorządy mogą mieć kłopot z budżetem
Fot. PAP/R. Pietruszka
954 samorządom grożą kłopoty z uchwaleniem budżetu na przyszły rok – wynika z samorządowego raportu o stanie finansów JST. W środę został on zaprezentowany podczas debaty z ministrem finansów, a następnie przekazany do kancelarii premiera.

Na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego odbyła się dyskusja o kondycji finansowej miast i gmin. O rzetelną debatę na ten temat od kilku miesięcy wnioskowali do premiera samorządowcy. W środowym spotkaniu uczestniczył minister finansów Marian Banaś.

Samorządowcy zaprezentowali przedstawicielom rządu opracowany przez siebie raport, w którym podkreślają, że finanse JST to nie tylko rosnące wpływy z PIT i CIT, o których wielokrotnie mówi szef rządu, lecz również rosnące wydatki.

„Wzrost wpływów z PIT i CIT to są pieniądze, które już zostały wydane. (…) My jesteśmy jako samorząd ogromnym pracodawcą i musieliśmy zwiększyć wynagrodzenia. Kupujemy też usługi, których ceny rosną. Wzrost naszych wydatków, które już się dokonały, jest wyższy niż te dochody, które się zwiększyły w tych latach również znacząco” – wskazywał w debacie Zygmunt Frankiewicz,  prezes Związku Miast Polskich.

Samorządowcy zwracają w raporcie uwagę m.in. na możliwe problemy z uchwaleniem przyszłorocznych budżetów ze względu na ujemną nadwyżkę operacyjną netto, czyli z uwzględnieniem zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek. W 2018 roku ta nadwyżka wynosiła ogółem 14,4 mld zł (dane z wykonania budżetów), a w tym roku może to być sumie tylko 5,2 mld zł (dane z wieloletnich prognoz finansowych).

„To jest oczywiście pesymistyczne założenie, bo zwykle jest tak, że wykonanie na koniec roku jest wyższe niż planowane, ale nie sądzę, by doszło do poziomu zeszłorocznego. Liczba jednostek z ujemną nadwyżką operacyjną netto na dzień dzisiejszy jest zatrważająca. Jest to 31 miast na prawach powiatu, 58 powiatów i 865 gmin” – wyliczał prezydent Zygmunt Frankiewicz. „To jest stan bliski krytycznego. Do tego dochodzą planowane zmiany w podatku PIT” – dodał.

Chodzi o zerowy PIT dla młodych czy obniżenie stawki PIT z 18 do 17 proc. Po tych zmianach ubytki we wpływach z udziałów JST w podatku PIT wyniosą rocznie ponad 7 mld zł, nie licząc skutków zmian w OFE. Na tym ostatnim samorządy mają stracić ze względu na opłatę przekształceniową przy przekazywaniu środków z OFE na indywidualne konta emerytalne (IKE). „Skumulowane przyszłe dochody po nazwaniu ich opłatą, a nie podatkiem, trafią tylko do budżetu państwa. Jako podatek trafiłyby w dłuższej perspektywie w połowie do budżetów jednostek samorządu terytorialnego” – wyjaśniał szef ZMP.

Dlatego samorządowcy zaapelowali w raporcie o zrekompensowanie ubytków we wpływach JST z udziałów w podatku PIT, przekazanie JST połowy wpływów z opłaty „przekształceniowej” w związku z likwidacją OFE oraz o zwiększenie wydatków budżetu państwa na edukację i ochronę zdrowia.

Do samorządowych wyliczeń i postulatów odniósł się szef resortu finansów, Marian Banaś. „Co by tutaj nie mówić, to sytuacja zasadniczo się jednak poprawiła w samorządach w latach 2014-2019 i ona pokazuje, że dochody ogółem wzrosły” – powiedział minister. „Dane ogólne o sytuacji finansowej przeczą tezie strony samorządowej o niewystarczających środkach finansowych” – dodał.

Przytaczał dane, z których wynika, że w 2014 r. dochody JST wynosiły 194 mld 337 mln zł, podczas gdy w 2018 roku było to już 259 mld 386 mln zł, a w tym roku planowane są na poziomie 263 mld 19 mln zł. Jak mówił, wydatki ogółem również wzrastają w sposób zdecydowany. W 2014 r. była to kwota 196 mld 754 mln zł, a w 2018 roku 259 mld 386 mln zl; w tym roku sięgną 283 mld 480 mln
zł.

„Nie można stwierdzać braku adekwatności posiadanych zasobów finansowych do wykonywanych zadań, jeśli wydatki majątkowe samorządów są na bardzo wysokim poziomie” – ocenił szef resortu finansów. I wyliczał: „w stosunku do 2016 r. wydatki majątkowe zwiększyły się o 36,3 proc., zaś inwestycyjne o 37,1 proc.” 

„Wydatki inwestycyjne idą bardzo dobrze, wzrastają, to rodzi poważny problem finansowania. Jednak one też muszą być w jakiś sposób dostosowane do dochodów, które mają miejsce” – zaznaczył minister Banaś.

Minister wyliczał też działania rządu, które wprowadziły dodatkowe finansowanie dla jst, w tym m.in. Fundusz Dróg Samorządowych czy Fundusz Przewozów Autobusowych.

„Do uwag, które państwo przedstawili przywiązujemy olbrzymią wagę, bo traktujemy to jako naszą wspólną sprawę. Nie ma tak, że rząd swoje, a samorząd swoje. To jest jedna nasza Polska i wszyscy jednakowo się o nią troszczymy” – powiedział szef MF. „To wszystko jest do przeanalizowania, łącznie z propozycją zmiany ustawy o dochodach JST. Będziemy robić wszystko, żeby te zadania, które na samorządach spoczywają, były jak najlepiej realizowane” - zadeklarował.

Na początku sierpnia ma odbyć się spotkanie przedstawicieli resortu finansów i ekspertów ze strony samorządowej. Zaplanują oni prace zespołu, który dokona przeglądu finansów JST i wyznaczy potrzebne kierunki zmian.

Po Komisji Wspólnej przedstawiciele organizacji samorządowych przekazali Raport o stanie finansów JST do kancelarii premiera.

Tresć raportu w załączniku pod artykułem.

Anna Banasik
TAGI: FINANSE
 
KOMENTARZE: 3 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-07-24 10:28:51
Obserwatorium Analiz JST: Na kryzysowe sytuacje należy zastosować odpowiednie działania restrukturyzacyjne. Począwszy od łączenia gmin obwarzankowych po likwidacje gminek do 10 tys. mieszkańców. W tym roku należy przyłączać do miast te gminy, które wykazują stały spadek mieszkańców. Wiele małych gmin, których nie jest ich zasługą,że otrzymują ponad normatywne podatki za infrastukturę przemysłową, funkcjonuje ponad stan jaki im jest przynależny. Łącznie i likwidacja gminek bardzo pozytywnie wpłynie na finanse i na sprawność realizacji zadań gmin i miast oraz morale lokalnych polityków samorządowych. Miasta od zarania dziejów zawsze były motorem rozwoju i postępu. To miasta są centrami gospodarczymi i źródłem innowacji. To wokół miast rozwija się infrastruktura przemysłowa i usługi. Jeśli gminki chcą istnieć to w oparciu o swoje dochody a nie transfery z budżetu państwa czy innych gmin w postaci janosikowego to muszą podejmować racjonalne działania łączenia się w wieksze organizmy samorządowe.
Już należy się przyjrzeć sytuacji czy w gminkach nie są zawyżone dane o liczbie mieszkańców. Wielu mieszkańców małych gmin jest formalnie zameldowanych poza miejscem faktycznego zamieszkania i pracy. Liczba mieszkańców ma przełożenie na wysokość subwencji wyrównawczych więcej niż wykazują oficjalne statystki. Myślę,że nasze Obserwatorium może wnieść wiele propozycji rozwiązań problemów gmin, ale trzeba twardych decyzji.
 
2019-07-18 07:52:44
om: Pan Minister wprost wyartykułował propozycję rozwiązania trudnej sytuacji samorządów: ciąć wydatki majątkowe i inwestycje, wtedy na bieżącą działalność wystarczy. Z pkt widzenia logiki, nie da się takiemu rozumowaniu niczego zarzucić.
 
2019-07-17 21:12:09
Tomasz Wojtania: Zgodnie ze stanowiskiem KR RIO z dnia 12 października 2016 roku które można zobaczyć tu:

http://www.miasta.pl/aktualnosci/krajowa-rada-rio-o-centralizacji-vat

dochody powinny być wykazywane bez podatku VAt a wydatki nie powinny być zawyżane o podlegający odliczeniu podatek VAT

A zatem dochody JST wykazują i planują w kwotach netto a wydatki w kwotach brutto.

W wyniku tych bzdurnych zaleceń RIO wcale nie ma się co dziwić, że samorządy mają kłopot z uchwaleniem budżetu.

I to wszystko dzięki radosnej twórczości niereformowalnej od lat RIO. No bo jak niby uchwalić zrównoważony budżet jak to co wpływa jest netto a to wypływa jest brutto???

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25