facebook RSS # #

19.02.2020 11:54

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2020-01-17 15:31       aktualizacja: 2020-01-17 15:51       Wiadomości PAP
  A A A

Szukają ze świecą. Coraz mniej chętnych do pracy w samorządach

Szukają ze świecą. Coraz mniej chętnych do pracy w samorządach
Fot. Fotolia
Na ogłaszane w urzędach miast nabory wpływa coraz mniej ofert; zdarza się nawet, że nie zostaje złożona ani jedna – wynika z ankiety PAP w 11 samorządach. Najtrudniej jest znaleźć pracowników na stanowiska, na których wymagany jest kilkuletni staż pracy i specjalistyczne uprawnienia. Chętnych przybywa, kiedy nie potrzeba kwalifikacji i doświadczenia.

Zastępca dyrektora Wydziału Organizacji i Nadzoru Urzędu Miasta Krakowa Barbara Skrabacz-Matusik zauważyła, że trend związany z małym zainteresowaniem pracą w magistracie utrzymuje się od dłuższego czasu. Urząd wdrożył działania zaradcze, takie jak podwyższenie stawek oferowanych kandydatom do pracy, prezentowanie ogłoszeń na portalach z ogłoszeniami o pracę, kontakt z biurami karier wyższych uczelni i udział w targach pracy.

"Te kroki spowodowały pewną poprawę, nadal jednak do rzadkości należą sytuacje, w których mamy trudność z wyborem osoby do zatrudnienia, bo kandydatów  spełniających w wysokim stopniu nasze oczekiwania jest bardzo wielu" – zastrzegła Skrabacz-Matusik.

Ratuszowi najtrudniej jest zrekrutować pracowników z zakresu IT, osób z techniczną wiedzą i uprawnieniami, doświadczonych pracowników do działów zamówień publicznych, specjalistów do kontroli finansowej, osoby posiadających doświadczenie i kompetencje księgowe, a także analityków z tych obszarów. 

"Generalnie trudno jest o kandydatów posiadających duże tematyczne doświadczenie zawodowe. Najmniej kandydatów zgłasza się na stanowiska z obszaru IT, najwięcej - na typowo urzędnicze stanowiska związane z obsługą klientów urzędu" – wyjaśniła Skrabacz-Matusik.

Urząd Miasta Łodzi przedstawił dane, z których wynika, że jeszcze w 2017 r. na jedno ogłoszenie o naborze wpływało średnio 9 ofert, rok później wskaźnik ten spadł do 7,5, natomiast w 2019 r. wyniósł jedynie 5,5.

Spadek liczby aplikacji widoczny jest również w Toruniu oraz Olsztynie. "Mamy trudności w obsadzie stanowisk, do naborów zgłasza się nawet o połowę mniej chętnych, niż 4 - 5 lat temu. Największe kłopoty to pozyskanie pracowników o wykształceniu technicznym" - podkreśliła rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna Marta Bartoszewicz.

Zmniejszenie liczby chętnych do pracy można zauważyć także w urzędzie miasta w Szczecinie. Ratusz przyznaje, że znajduje to odzwierciedlenie w rosnącej liczbie nierozstrzygniętych naborów.

Niezmiennie największym zainteresowaniem wśród osób poszukujących zatrudnienia w szczecińskim ratuszu cieszą się ogłoszenia o naborach, w których wymagania formalne ograniczają się do wykształcenia wyższego, bez wskazywania preferowanego kierunku studiów i bez konieczności posiadania stażu pracy.

Trudności dotyczą natomiast naborów na stanowiska, na których wymagane jest wykształcenie wyższe magisterskie ze wskazaniem preferowanego kierunku studiów np. architektura, urbanistyka, geodezja, informatyka oraz posiadanie kilkuletniego doświadczenia zawodowego.

Również Urząd Miejski w Białymstoku zwraca uwagę, że najtrudniej pozyskać do pracy w urzędzie wykwalifikowanych  specjalistów np. doświadczonych i posiadających uprawnienia geodetów, architektów, czy inżynierów drogowców. "Stanowiska niewymagające doświadczenia i kwalifikacji nadal cieszą się zainteresowaniem osób aplikujących" – zauważyła Eliza Bilewicz-Roszkowska z Departamentu Komunikacji Społecznej.

Ten sam problem dotyczy Opola. "W ostatnim czasie na ogłaszane oferty pracy w Urzędzie Miasta Opola wpływa mniej ofert, szczególnie na stanowiska wymagające specjalistycznych uprawnień, w związku z tym są trudności z zatrudnieniem na stanowisku np. ds. nadzoru inwestorskiego, ds. elektrycznych, ds. budownictwa, informatyka" – wyliczyła rzeczniczka prasowa ratusza Katarzyna Oborska-Marciniak. Również w Opolu najwięcej ofert wpływa na stanowiska niewymagające specjalistycznych kwalifikacji.

Podobnie jest w Urzędzie Miasta Bydgoszczy. Rzeczniczka prasowa tamtejszego magistratu Marta Stachowiak przyznała, że ilość składanych ofert zależna jest od wymagań dotyczących kwalifikacji zawodowych kandydata.

"W pewnych zawodach problemy z pozyskaniem pracownika były zawsze, ale można jednoznacznie stwierdzić, że  się pogłębiły. Zawsze trudno było - i jest nadal - pozyskać inspektorów nadzoru inwestorskiego czy specjalistów z zakresu informatyki. Duże znaczenie ma poziom wynagrodzenia, które możemy zaproponować kandydatom" – zaznaczyła Stachowiak.

W Urzędzie Miasta Katowice w ostatnim czasie zaobserwowano nie tylko zmniejszenie poziomu zainteresowania podjęciem pracy, dostrzegalne jest również zjawisko istotnego odpływu pracowników, w porównaniu do lat ubiegłych.

"Największe problemy ze znalezieniem pracowników występują w przypadku naborów na stanowiska specjalistyczne, wymagające kierunkowego wykształcenia oraz stażu pracy lub doświadczenia zawodowego w określonej dziedzinie, szczególnie w takich obszarach jak: inwestycje, kształtowanie środowiska, informatyka czy budżet miasta" – wyjaśnił Dariusz Czapla z Wydział Komunikacji Społecznej ratusza.

Dodał, że niejednokrotnie zdarza się, iż w odpowiedzi na ogłoszenie o naborze nie zostaje złożona ani jedna oferta, bądź żaden z kandydatów nie spełnia wymagań formalnych.

Problem ma również kielecki ratusz. Rzecznik prasowy prezydenta Kielc Tomasz Porębski potwierdził, że w ostatnich latach na ogłoszone nabory wpływa zdecydowanie mniej ofert. "Najtrudniej jest znaleźć pracowników na stanowiska, na których wymagany jest kilkuletni staż pracy i specjalistyczne uprawnienia" – zaznaczył Porębski.

Przyznał też, że zdarzają się sytuacje, kiedy konkurs nie zostaje rozstrzygnięty z powodu braku kandydatów spełniających wymagania podane w ogłoszeniu.

Jedynie Urząd Miasta Poznania na pytanie, czy w urzędzie zaobserwowano w ostatnim czasie trudności z obsadzeniem wolnych stanowisk pracy, odpowiedział, że liczba odpowiedzi na oferty pracy kształtuje się na zbliżonym poziomie w ostatnich trzech latach.

"W ostatnich trzech latach rotacja utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Fluktuacja kadr kształtuje się na poziomie nieco powyżej 14 proc." – poinformował ratusz.

kic/
TAGI:
 
KOMENTARZE: 9 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2020-02-17 17:54:25
niewazne: Pojęcie kierownictwa o roli informatyka w urzędzie ciągle jest takie - tam nie ma co robić rzadko się coś zepsuje a w międzyczasie informatyk albo śpi, albo można go obciążyć wszystkim co tyklko do głowy wpadnie, do tego pensja taka sama jak sekretarki czy kasjerki. Ale jeśli sekretarz lub skarbnik zarabia 4.800 na rękę trudno aby informatyk dostał podobną a tym bardziej wyższą pensję. W urzędach jako tako zarabiało sie 20 lat temu wtedy obowiązków była 1/20 obecnych - teraz zapyla się gorzej niż na akord a płaca jak w lidlu
 
2020-02-14 11:27:56
Dwa: A będzie coraz gorzej. Już zaczynają się nabory ludzi w trakcie studiów, niekoniecznie związanych ze stanowiskiem. Jeszcze chwila i średnia szkoła też wystarczy.
 
2020-02-06 14:20:42
imnjm: czas zaczac myslec a jie tylko odtwarzac dawne glupoty. nie ma juz najlepszych za darmo to trzeba placic i nie wymagac tak wiele.
 
2020-01-24 08:10:58
xyz: zapraszamy. pensja minimalna czeka.
 
2020-01-20 20:55:29
urzędnik: Jaka kasa, taki "towar". Niepoważnym jest oczekiwać wykształconego (po kierunkowych studiach) specjalisty za oferowane wynagrodzenie na poziomie personelu obsługi. To uwłaczające godności ludzkiej.
 
2020-01-20 09:14:50
kujon: Podstawy ekonomii się kłaniają. HR, HR i Jeszcze raz HR. Braki kompetencyjne kierownictwa i kadr w samorządach -to jest realny problem. Bez mądrej i elastycznej polityki kadrowej urzędy nie rozwiążą problemów etatowych . Jak mówi stare porzekadło: "z niewolnika nie ma pracownika" i chyba w tym miejscu utknęła kierownicza mentalność...ale to nie te czasy.
 
2020-01-20 08:37:53
ex_admin_urzędowy: Do OldestWoman:
Prawda jest taka, że specjaliści (piszę w odniesieniu do IT) unikają urzędów ze względu na niskie płace oraz konieczność współpracowania często z osobami, których kompetencje cyfrowe są prawie zerowe. Jak osoba z kilkuletnim doświadczeniem ma wybierać pomiędzy stabilnością zatrudnienia, ale z koniecznością zastępowania "urzędnika" w każdej czynności cyfrowej, a zatrudnieniem w prywatnej firmie, gdzie odpowiada tylko za własny zakres prac, to wybór jest prosty. Osoby które znam zwolniły się z urzędu i ZAWSZE wyszły na tym lepiej, albo są nadal tam zatrudnione, posiadając jednocześnie własną działalność.
 
2020-01-18 15:38:10
specjalista: Byłoby więcej ofert specjalistów w sektorze publicznym, gdyby poziom płac odpowiadał dzisiejszym realiom-sektorowi prywatnemu. W sektorze publicznym zwykły nauczyciel dziś zarabia więcej niż specjalista od informatyki, zamówień publicznych, kadr, płac, księgowości, kontroli, czy analizy finansowej, choć wszyscy finansowani są ze środków publicznych. O specjalistach dziedzinowych (architektura, budownictwo, urbanistyka, geodezja, ochrona środowiska) już nie wspominając.
 
2020-01-17 19:41:22
OldestWoman: No i do czego urzędom specjaliści, z doświadczeniem i wykształceniem technicznym, na dodatek? Przecież większość suwerena ma przed oczyma obraz urzędniczki pijącej kawę, która w tym urzędzie oczywiście NIC nie robi. I na dodatek chce dużo zarabiać, i co gorsza dużo zarabia, zdaniem biorców zasiłków. I taką pracę to każdy by wykonał ale przecież do urzędu się można dostać jedynie "po znajomości". No, kochani, jest okazja, urzędy wyczekują na specjalistów wysokiej klasy, a wy przecież pozjadaliście wszystkie rozumy.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25