facebook RSS # #

16.02.2020 18:36

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2020-01-29 10:28       aktualizacja: 2020-01-29 11:16       Wiadomości PAP
  A A A

Błędne podejście. MEN: Zadaniem szkoły nie jest generowanie dochodów równoważących wydatki

Błędne podejście. MEN: Zadaniem szkoły nie jest generowanie dochodów równoważących wydatki
Fot. PAP/ B. Zborowski
Używanie sformułowania „deficytowa szkoła” wynika z błędnego podejścia do kwestii finansowych w oświacie – podkreśla Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Czterdzieścioro uczniów, czternaścioro nauczycieli, siedziba w zabytkowym budynku wymagającym remontu i roczne wykonanie wydatków na jednego ucznia w wysokości 28 tys. złotych (w szkole liczącej 240 uczniów ma to być ok. 13 tys. zł) – taki stan rzeczy sprawił, że gmina Miączyn chce zlikwidować jedną ze swoich szkół. W obronie tej decyzji, zablokowanej przez kuratora, wystąpili pod koniec ubiegłego roku posłowie Jarosław Sachajko i Paweł Szramka.

„Ile poziom rocznych wydatków na jednego ucznia powinien wynosić, aby ocenić nieopłacalność utrzymywania szkoły, lub jaki procent wydatków budżetu gminy na utrzymanie szkoły będzie do zaakceptowania przez kuratora w celu wyrażenia zgody na zamknięcie deficytowej szkoły?” – zapytali ministra edukacji.

Resort edukacji zwraca jednak uwagę, że stan oświaty w gminie jest konsekwencją wcześniej podejmowanych przez samorząd decyzji. W gminie Miączyn funkcjonuje obecnie sześć szkół – cztery szkoły podstawowe powadzone przez gminę i dwie dotowane z budżetu gminy szkoły niesamorządowe.

„Te dwie szkoły zmniejszają liczbę uczniów w szkołach gminnych (średniorocznie o około 100 uczniów), co ma wpływ na poziom wydatków na szkoły samorządowe w przeliczeniu na jednego ucznia” – zaznacza wiceminister Maciej Kopeć.

Jak dodaje, w ocenie ministra edukacji narodowej używanie sformułowania „deficytowa szkoła” wynika z „błędnego podejścia do kwestii finansowych w oświacie”.

„Samorządowa szkoła podstawowa jest finansowana z budżetu gminy, a jej zadaniem nie jest generowanie dochodów równoważących wydatki finansowe poniesione przez samorząd. Szkołę powinniśmy postrzegać jako jedną z najważniejszych inwestycji społecznych, która zaprocentuje dopiero w następnych dziesięcioleciach” – wskazuje.

Odnosząc się do kwestii przekazywania przez państwo dodatkowych środków subwencyjnych dla gmin wiejskich, takich jak Miączyn, przypomina, że w 2020 roku będzie kontynuowane rozwiązanie przyjęte w 2019 r. Zakłada ono połączenie wskaźnika „zamożności” ustalanego na podstawie dochodów podatkowych na mieszkańca i wskaźnika określającego wielkość szkoły (limit 18 uczniów średnio na każdym poziomie nauczania, także w odniesieniu do szkół ponadpodstawowych).

MEN wylicza też, że w przypadku gminy Miączyn subwencja oświatowa w 2019 r. wzrosła o 5,86 proc., przy spadku liczby uczniów o 8 proc., dochody własne w zakresie udziału w PIT wzrosły o 15,7 proc., a CIT - o 95,8 proc.

Wiceminister zapewnił, że Ministerstwo Edukacji Narodowej monitoruje stosowanie przepisów dotyczących opiniowania przez kuratorów oświaty zamiarów likwidacji szkół i placówek i nowelizuje je w miarę potrzeb.

„Ostatnią nowelizację przeprowadziliśmy w 2017 roku. Zmieniliśmy wówczas czas konieczny na przeprowadzenie przez kuratora oświaty postępowania administracyjnego dotyczącego opiniowania zamiaru likwidacji szkoły. Pozwoliło to na jeszcze bardziej wyważoną i rzetelną ocenę wszystkich aspektów planowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego likwidacji szkoły” - ocenił.

aba/
TAGI: EDUKACJA
 
KOMENTARZE: 1 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2020-01-30 09:47:53
Sekretarz: Jak łatwo rządzić się cudzymi pieniędzmi. Przepraszam za skojarzenie, ale trochę mi to przypomina sytuację, gdy baca daje juhasowi 5 złoty i mówi: „leć synku kupić dwie flaszki i zagrychę”. Zdaję sobie sprawą, że to kiepski dowcip, ale niestety oświatowa rzeczywistość, gdy rząd mówi co należy zrobić, nie dając przy okazji na to wystarczających środków finansowych, staje się coraz bardziej irytująca. A ciśnienie naprawdę podnosi się, gdy usłyszymy jeszcze, że wszystko co złe jest winą niewłaściwego zarządzania przez samorządy. Panie ministrze, my naprawdę chętnie oddamy te „5 zł” i niech Pan sam bawi się tymi klockami. Jeśli nie, to proszę nam chociaż nie przeszkadzać i uszanować, że robimy za was czarną robotę (sam uczestniczyłem w likwidacji 30 osobowej szkoły podstawowej i wiem, że jest to niewdzięczne zadanie). A powtarzanie, że subwencja wzrosła mimo, że liczba dzieci spadła świadczy tylko o celowym zakłamywaniu sytuacji. Wydatki na oświatę wcale nie zależą bezpośrednio od liczby dzieci tylko od liczby nauczycieli. Ośmioklasowa szkoła, w której uczy się 40 uczniów i 160 uczniów ma praktycznie takie same koszty utrzymania.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25