Czym po mieście. Uczestnicy Kongresu: środki na bezpłatną komunikację trzeba znaleźć w innym miejscu

Miasta średniej wielkości wymieniają tabor autobusowy, inwestują też w nowe, ekologiczne środki transportu. To przedsięwzięcia, o jakich mówiono w czwartek podczas VI Kongresu Transportu Publicznego w Warszawie.

O tym jak miasta rozwiązują problemy komunikacyjne Serwis samorządowy PAP zapytał kilku uczestników.

Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca, mówiąc o strategii miasta dotyczącej transportu publicznego, zaznaczył, że mimo iż coraz więcej się mówi o bezpłatnym transporcie publicznym, to tak naprawdę takiej kategorii nie ma. Jeżeli się dopłaca do transportu z budżetu miasta, to trzeba te środki ująć z inwestycji drogowych, szpitali czy żłobków.

„Uważamy, że lepszym rozwiązaniem jest szukanie grup społecznych, które chcemy zachęcić do podróżowania komunikacją publiczną. Najlepszym przykładem są młodzi mieszkańcy naszych miast, uczniowie, którzy uczęszczają do szkoły. Jeżdżąc za darmo w dzieciństwie, mamy nadzieję, że w przyszłości też będą chcieli jeździć” – mówi prezydent Chęciński.

W jego przekonaniu, sprawiedliwe jest szukanie grup społecznych, które należy wspomagać. Chodzi o to, by nie traktować na równi osób starszych, młodzieży z dobrze sytuowanymi osobami, których na ten bilet stać.
 
„Dzisiaj mamy wspólny bilet na tramwaj i autobus” – podkreśla. I dodaje, że od nowego roku w Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej przewiduje się jeden bilet dla całej metropolii, choć nie dla całego województwa. Kolejnym etapem w przyszłości będzie dołączenie biletu Kolei Śląskich, tak żeby również uwzględniony w tym projekcie był pociąg.

Trzeba podkreślić, że obecnie miasto inwestuje w nowe środki transportu. „Właśnie kończymy zakup 81 nowoczesnych autobusów hybrydowych, elektrycznych (norma ekologiczna Euro 6) najbardziej ekologicznych, na to wydaliśmy ponad 100 mln zł” – powiedział Chęciński.

W jego ocenie, transport elektryczny ma przyszłość, ale nie wszystkich na to dzisiaj stać. Dobrym rozwiązaniem może być zastosowanie silników hybrydowych o najwyższym standardzie ekologicznym, czy też silników gazowych.
 
Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka, podkreśla, że władze starają się zachęcić mieszkańców Płocka do komunikacji miejskiej. „Jeżeli chodzi o komunikacje miejską, to w tej chwili pozyskaliśmy środki na 25 nowych autobusów. Będzie kolejnych 40 wiat przystankowych z mobilną informacją miejską, każdy autobus ma zainstalowany GPS, więc na bieżąco osoba oczekująca na autobus widzi za ile minut rzeczywiście ten autobus podjedzie. W każdym autobusie są biletomaty” – poinformował Nowakowski.

Poza tym miasto zainwestowało w sekundniki, dzięki którym po ulicach jeździ się dużo spokojniej. „Jest płynny ruch, kierowcy w spokoju oczekują na zmianę świateł. Sekundnik ewidentnie pomaga w usprawnieniu ruchu w mieście” – podkreśla włodarz.

Według niego jest jeszcze jeden czynnik, który powinien mieć pozytywny wpływ na komunikację w mieście. „Budujemy w tym momencie obwodnicę, która zmieni kręgosłup komunikacyjny miasta Płocka. Dzisiaj jeśli ktoś chce dojechać z Podolszyc do Orlenu, jedzie 45 minut. A w przyszłym roku, po zakończeniu budowy drugiego i trzeciego etapu obwodnicy, będzie to 8 minut zgodnie z przepisami. A tym samym odetnie także ruch w centrum miasta” – informuje prezydent Płocka.

Bolesław Hilarecki, pełnomocnik prezydenta Słupska do spraw smart city, przypomina, że miasto w zeszłym roku zakończyło praktycznie wymianę taboru. "Nie mamy autobusów starszych niż 8 lat. Wszystkie są klimatyzowane, mają dynamiczną informację pasażerską. Stworzyliśmy w Polsce pierwszy system informacji pasażerskiej z tablicami pełno kolorowymi, mającymi dużo większy kontrast niż tablice z tradycyjnymi bursztynowymi napisami i to poprawia komfort pasażerów, oczekujących na przystanku szczególnie w czasie dużego nasłonecznienia” – powiedział Hilarecki.

Obecnie w Słupsku, jak zaznaczył, 30 proc. taboru stanowią autobusy niskoemisyjne, których jest 18 z 56. Doszły też inwestycje w nowoczesną infrastrukturę przystankową. "Na początku tego roku, przy współpracy MP-Technology, otrzymaliśmy najnowocześniejszą w Polsce wiatę multimedialną, która posiada tablicę informacji pasażerskiej informującą w czasie rzeczywistym kiedy przyjedzie autobus. Wiata jest wyposażona również w lokalny czujnik pomiaru pyłów PM2,5 i PM10” – dodał Hilarecki.

jas/ woj/

Opublikowano: 2017-10-12 17:16

Uwaga! Artykuł pochodzi z portalu internetowego Serwis Samorządowy PAP.