Awaria usunięta. MC: nie działają rejestry urzędowe; COI pracuje nad usunięciem awarii

"Informujemy, że dziś od godzin porannych niedostępne są serwisy Obywatel.gov.pl, Pz.gov.pl, Cepik.gov.pl, Epuap.gov.pl. Niedostępne są także systemy SRP, CEPiK oraz ePUAP" - poinformowało przed godz. 10 Ministerstwo Cyfryzacji.

W komunikacie zaznaczono jedynie, że "trwają intensywne prace nad usunięciem awarii. Przepraszamy za utrudnienia". Przed godzina 13 awarie usunięto. 


W rozmowie z PAP rzecznik resortu Karol Manys podkreślił, że w Centralnym Ośrodku Informatyki, który odpowiada za te systemy, powołany sztab kryzysowy. "Specjaliści starają się możliwie jak najszybciej przywrócić wszystkie funkcjonalności" - zaznaczył.

Manys powiedział, że nie ma na razie informacji o "przyczynach awarii, ani o terminie ponownego uruchomienia (serwisów - PAP). Wszystko, co mogę zrobić, to poprosić o cierpliwość i tych, którzy z tego powodu mają jakieś trudności, gorąco przeprosić" - dodał. Jak mówił, nie ma też informacji czy awaria jest efektem ataku hakerskiego.

Awaria usunięta

O godz. 13.11 ministerstywo cyfryzacji opublikowao komunikat informujący o usunięciu awarii: "Informujemy, że działanie Systemu Rejestrów Państwowych, Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz platformy ePUAP zostało przywrócone. Oznacza to, że obsługa obywateli w urzędach może być prowadzona normalnie. Nadal trwają prace na przywróceniem działania e-usług oraz stron internetowych Pz.gov.pl, Epuap.gov.pl, oraz Cepik.gov.pl".

Paraliż w starostwach i urzędach gmin

Najwięcej problemów z awarią Systemów Rejestrów Państwowych miały samorządy gmin i powiaty. W Opolu, które jest miastem na prawach powiatu, awaria sparaliżowała przyjmowanie wniosków w wielu sprawach obywatelskich.

"Informujemy o awarii na swojej stronie internetowej i profilu portalu społecznościowego. Nic więcej nie możemy zrobić. Niestety, ze względu na fakt, że wiele procedur wymaga ściągnięcia danych z systemu, nawet osobiste stawiennictwo w urzędzie nie daje gwarancji załatwienia sprawy. Najlepszym rozwiązaniem jest odłożenie wizyty w urzędzie do czasu usunięcia awarii, lub przynajmniej wcześniejsze sprawdzenie, czy konkretną sprawę będzie można dzisiaj wyjaśnić" - apelowała rzeczniczka urzędu miasta Opole Katarzyna Oborska-Marciniak.

Awaria systemu nie skomplikowała pracy w opolskim urzędzie marszałkowskim, gdzie, jak przyznała rzeczniczka urzędu Violetta Ruszczewska, z systemów, które uległy dzisiaj awarii, korzysta się sporadycznie. Podobnie wygląda sytuacja w skarbówce, która większość spraw załatwia przy pomocy innego systemu.

"Możemy tylko przeprosić mieszkańców, którzy chcieli, a nie mogli skorzystać z nich. Zapraszaliśmy osobiście do urzędu" - powiedziała rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz.

Jak powiedziała rzeczniczka urzędu miejskiego w Krośnie Joanna Sowa, "z powodu awarii nie działały systemy informatyczne, które są podstawowym narzędziem przy załatwianiu spraw w kilku wydziałach". "W konsekwencji nie było możliwości załatwiania spraw związanych z dowodami osobistymi, meldunkami, sprawami w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz rejestracją pojazdów i kierowców" - dodała Sowa.

Z kolei rzecznik rzeszowskiego ratusza Maciej Chłodnicki zauważył, że "kłopoty z korzystaniem z niektórych systemów informatycznych pojawiały się już wcześniej".

mp/


Opublikowano: 2018-06-12 10:35

Uwaga! Artykuł pochodzi z portalu internetowego Serwis Samorządowy PAP.