E-dowód w praktyce. Do gmin trafiło już kilkadziesiąt tysięcy dowodów elektronicznych

Do 15 marca złożonych zostało ponad 145 tys. wniosków o e-dowód, a do gmin trafiło już kilkadziesiąt tysięcy elektronicznych dokumentów - informuje Ministerstwo Cyfryzacji i zapewnia: system działa prawidłowo.

Resort podkreśla jednocześnie, że proces wytwarzania dowodów jest "w okresie stabilizacji", co oznacza m.in. wzmożoną kontrolę jakości, która wykazała kłopoty z częścią certyfikatów.

"W procesie kontroli wykryta została wąska partia dowodów, w których nie wszystkie certyfikaty wgrały się tak jak powinny. Konkretnie dotyczy to 702 dokumentów. Aby zapobiec wydaniu e-dowodów niezgodnych z wnioskiem obywateli, zapadła decyzja o ich unieważnieniu" - podał resort.

"Co ważne - nie będzie to skutkować potrzebą ponownego składania wniosków przez te osoby, a poprawne dokumenty zostaną im wydane w ustawowym terminie. Nie ma mowy o żadnym poprawianiu czy wycofywaniu wniosków" - podkreśla MC.

Ministerstwo zapewnia jednocześnie, że "dowody produkowane są zgodnie z planem", a wykrycie partii, w której "nie wszystkie funkcjonalności warstwy elektronicznej działały tak jak powinny" świadczy o poprawnym działaniu procedur kontrolnych.

O dowód elektroniczny można wnioskować od 4 marca. Dokument pozwala: potwierdzać tożsamość online; składać podpis elektroniczny; potwierdzać obecność posiadacza dowodu osobistego w zewnętrznych systemach teleinformatycznych, w tym w systemach służby zdrowia; przekraczać granice przez automatyczne bramki na lotniskach w UE. Jak wyjaśnia MC, samo użycie dowodu w urzędzie będzie zbliżone do dokonywania w sklepie płatności zbliżeniowych przy pomocy karty płatniczej z chipem. Osoby, które nie będą chciały korzystać z funkcjonalności warstwy elektronicznej będą mogły wykorzystywać e-dowód dokładnie tak, jak do tej pory.

Jak uzasadnia MSWiA, e-dowód ma być bezpiecznym i bezpłatnym narzędziem do upowszechnienia komunikacji elektronicznej obywateli z administracją. Obecnie jest to możliwe za pomocą Profilu Zaufanego i podpisu kwalifikowanego, jednak - zauważa MSWiA - liczba osób posiadających te narzędzia jest stosunkowo niewielka.

Urzędnicy zaangażowani w wydawanie nowego dowodu na bieżąco mogą korzystać z platformy e-learningowej, a wszystkie pytania kierować do Centralnego Ośrodka Informatyki. Wsparcie COI dla urzędników oraz lokalnych administratorów danych w zintensyfikowanej formule potrwa do końca maja.

js/

Opublikowano: 2019-03-18 09:57

Uwaga! Artykuł pochodzi z portalu internetowego Serwis Samorządowy PAP.