Doradzą CPK. Rada Społeczna ds. CPK rozpoczęła pracę

Robert Pindora z gminy Baranów został przewodniczącym Rady Społecznej do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, a Artur Konarski z Wiskitek i Tomasz Tondera z Teresina wiceprzewodniczącymi. Rada ma m.in. doradzać w procesie przejmowania nieruchomości pod budowę CPK.

Inauguracyjne posiedzenie zwołali wójtowie Baranowa, Teresina i Wiskitek. Wcześniej radni z tych gmin wybrali 15-osobowy skład Rady.
Rada na pierwszym spotkaniu ustaliła priorytety swoich działań. Zgodnie z nimi będzie m.in. doradzać spółce w sprawach związanych z pozyskiwaniem nieruchomości, przedstawiając swoje rekomendacje dotyczące sposobu prowadzenia ich wykupu.

"Jestem przekonany, że współpraca z Radą pozwoli nam zaplanować działania z tym związane w sposób uwzględniający oczekiwania mieszkańców. Liczymy na głos Rady także w sprawie spodziewanych kierunków rozwoju gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Efektem tej współpracy będzie opracowanie przez spółkę programu społecznej odpowiedzialności biznesu, którego bezpośrednimi beneficjentami będą tutejsi mieszkańcy" - powiedział pełniący obowiązki prezesa w spółce CPK Piotr Malepszak.

Rolę koordynatora Rady Społecznej, wyznaczonego przez pełnomocnika rządu ds. CPK i zarząd spółki celowej, pełni Rafał Garpiel. Koordynator uczestniczy w posiedzeniach Rady, odpowiadając za wymianę informacji między Radą, pełnomocnikiem rządu ds. CPK i spółką.

Na potrzeby CPK w trwają prace nad zabezpieczeniem w zasobach Skarbu Państwa nieruchomości zamiennych różnych typów odpowiadających potrzebom mieszkańców terenu inwestycji. Trwa identyfikacja i analiza nieruchomości pod katem przydatności jako gruntów zamiennych. Pod uwagę brane są działki zarządzane m.in. przez Lasy Państwowe, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Agencję Mienia Wojskowego i Krajowy Zasób Nieruchomości - poinformowała spółka CPK.

Jak wynika z szacunków Ministerstwa Infrastruktury, w wyniku budowy CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. w bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego oraz ok. 110 tys. w gałęziach gospodarki powiązanych z inwestycją.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln pasażerów rocznie. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny

woj/

Opublikowano: 2019-06-26 12:14

Uwaga! Artykuł pochodzi z portalu internetowego Serwis Samorządowy PAP.