Ekonomia społeczna. Praca dla niepełnosprawnych - m.in. dzięki zaangażowaniu samorządu

Spółdzielnia Socjalna Kooperacja, powołana m.in. przez Urząd Miasta Sopotu, uruchamia mały hotelik, w którym znajdą zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością intelektualną.

W Sopocie startuje kolejne przedsięwzięcie, mieszczące się w nurcie tzw. ekonomii społecznej. W piątek, 19 lipca, otwarty zostanie Domu Gościnny LukLuk, który będzie prowadzić Spółdzielnia Socjalna Kooperacja. Spółdzielnia wchodzi tym samym w nowy etap działalności. W nowo otwartym Domu Gościnnym LukLuk ma realizować misję zatrudniania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Profesjonalnego wsparcia udzieli ekipie trenerka pracy.

W Domu Gościnnym LukLuk do dyspozycji gości jest 17 miejsc noclegowych (4 apartamenty, 1 apartament ze wspólnym dużym pokojem przechodnim i 2 pokojami sypialnymi, 3 w wersji z 1 pokojem sypialnym). Na początek są one zarezerwowane przez Urząd Miasta Sopotu dla dzieci z Białorusi, które uczestniczyć będą w warsztatach w Sopockim Teatrze Muzycznym Baabus Musicalis.
Następnie wszyscy chętni goście będą mogli rezerwować noclegi poprzez jedną z platform pośredniczących w wynajmie.

Zatrudnienie w Domu Gościnnym (sprzątanie, trener pracy osób z niepełnosprawnością, recepcja, stróż nocny, koordynator) znalazło już 5 osób, docelowo będzie ich 6.

Remont budynku o wartości 1,28 mln zł nadzorował Wydział Inwestycji UM Sopot. Spółdzielnia Kooperacja wzięła go w dzierżawę z początkiem marca 2019 r.

Powołana m.in. przez Urząd Miasta Sopotu i organizacje pozarządowe Spółdzielnia Socjalna Kooperacja powstała w 2014 r. Umożliwia osobom pozostającym bez pracy oraz osobom wykluczonym społecznie aktywizację zawodową, a także reintegrację społeczną osób zatrudnionych w spółdzielni.

Funkcjonowanie Spółdzielni Socjalnej Kooperacja wpisuje się w program Sopockiego Inkubatora Przedsiębiorczości Społecznej oraz w założenia Sopockiego Paktu na Rzecz Przedsiębiorczości Społecznej.

Kooperacja prowadzi dwa sklepy charytatywne LukLuk, Agencję Pracy Tymczasowej, parkingi sezonowe i całoroczne w Sopocie, Projekty Aktywizacyjne i Szkoleniowe, Klub Integracji Społecznej przy ul. Młyńskiej 11. Wykonuje też drobne zlecenia z Miasta – rozwieszanie plakatów, tłumaczenia na język migowy.
Na przestrzeni tych lat udało się jej aktywizować zawodowo 28 osób w ramach Agencji Pracy Tymczasowej, 8 osób w sklepach LukLuk, 9 osób w biurze Kooperacji przy różnego rodzaju projektach, 17 osób przy realizacji sezonowych parkingów.

Aktualnie struktura zatrudnienia w spółdzielni to: 3 osoby w Agencji Pracy Tymczasowej, 4 osoby w sklepach LukLuk, 1 osoba w biurze i od niedawna 5 osób w ramach Domu Gościnnego – docelowo będzie ich 6.
Klub Integracji Społecznej w Sopocie otwarty w maju 2019 r. aktywizuje społecznie i zawodowo 12 osób i jest uzupełnieniem oferty w Sopockim Inkubatorze Przedsiębiorczości Społecznej przy ul. Młyńskiej 11.

jmk/

Na podstawie: UM Sopot

Opublikowano: 2019-07-17 08:14

Uwaga! Artykuł pochodzi z portalu internetowego Serwis Samorządowy PAP.