Plan dla przedszkoli. Kopeć: problemy braku możliwości korzystania z przedszkoli powoli przechodzi do przeszłości

Kłopoty z brakiem możliwości korzystania z przedszkoli powoli przechodzą do przeszłości – uważa wiceminister edukacji Maciej Kopeć. Jego zdaniem problemem, który musi zostać rozwiązany w najbliższych latach, jest nierównomierna sieć placówek wychowania przedszkolnego.

W odpowiedzi na poselską interpelację w sprawie braku miejsc w przedszkolach publicznych wiceminister edukacji wyjaśnił, że liczba dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego z każdym rokiem zwiększa się i w roku szkolnym 2018/2019 wynosiła 1 392,9 tys. (zwiększyła się, w porównaniu z rokiem 2017/2018 o 31,7 tys. dzieci).

Kopeć zaznaczył, że jednocześnie systematycznie wzrasta wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego.

Z danych Systemu Informacji Oświatowej wynika, że w roku szkolnym (2018/2019) funkcjonowało 12 535 przedszkoli (w tym na wsi 4 056). Tylko w ostatnim roku utworzono 389 nowych przedszkoli (w tym 112 na wsi). „Przedszkole staje się najpopularniejszym miejscem zapewnienia edukacji przedszkolnej. Tylko w ostatnich czterech latach ich liczba zwiększyła się o 1 594. Problem braku możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego powoli przechodzi do przeszłości” – zaznaczył wiceminister.

Kopeć dodał, że w niektórych przypadkach problemem jest dostanie się do konkretnego przedszkola. Według niego w wielu gminach, mimo wcześniejszych obaw, pozostały wolne miejsca w przedszkolach.

Zdaniem wiceszefa MEN problemem, który musi zostać rozwiązany w najbliższych latach, jest nierównomierna sieć placówek wychowania przedszkolnego. „W niektórych gminach rodzice skarżą się na brak dostatecznej liczby miejsc edukacji przedszkolnej. […] Z drugiej jednak strony, ze statystyk wynika, że obecnie (rok szkolny 2018/2019) w kraju pozostaje blisko 114 tys. wolnych miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego” – wyjaśnił Kopeć.

Zaznaczył przy tym, że ministerstwo planuje kontynuowanie działań mających na celu zwiększenie dostępności wysokiej jakości edukacji przedszkolnej dla dzieci w wieku od 3. roku życia do rozpoczęcia edukacji szkolnej.

Działania te obejmują następujące obszary:

- rozwój sieci placówek wychowania przedszkolnego i udostępnienie różnych form wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku przedszkolnym,
- wsparcie pedagogiczne oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dla rodziców wychowujących małe dzieci,
- zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalistycznej mającej na celu wspieranie rozwoju i edukacji dzieci, wyrównywanie opóźnień i dysharmonii rozwojowych oraz terapię zaburzeń,
- wsparcie finansowe z budżetu państwa dla samorządów, w celu szybszego zaspokajania potrzeb w zakresie edukacji przedszkolnej,
- tworzenie ram prawnych gwarantujących dostęp do wysokiej jakości, przystępnej cenowo edukacji przedszkolnej.

mp/


Opublikowano: 2019-08-12 10:44

Uwaga! Artykuł pochodzi z portalu internetowego Serwis Samorządowy PAP.