PKS-reaktywacja. Samorząd woj. łódzkiego planuje uruchomienie 29 nowych linii autobusowych

Uruchomienie 29 nowych linii autobusowych w Łódzkiem – w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych - zaplanował samorząd województwa. Większość z nich ma ruszyć 1 września.

O opracowanej przez Urząd Marszałkowski w Łodzi nowej siatce połączeń autobusowych w regionie mówił na poniedziałkowej konferencji prasowej marszałek woj. łódzkiego Grzegorz Schreiber. Podkreślił, że to efekt zapowiedzi polskiego rządu, a następnie wprowadzonej ustawy o dofinansowaniu wznawianych lub tworzonych na nowo liniach komunikacji autobusowej w miejscach, gdzie dotychczas ich brakowało.

- Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że jego pragnieniem jest to, aby połączyć gminę z gminą i powiat z powiatem. Naszym zadaniem, jako samorządu województwa, jest łączenie powiatów. To jest widoczne na tej mapie połączeń. Połączyliśmy praktycznie wszystkie powiaty naszego województwa, tak zostały te trasy ułożone. Moim pragnieniem jest to, aby żaden mieszkaniec naszego województwa nie czuł się wykluczony i mógł realizować swoje marzenia, misję, pracę – powiedział Schreiber.

Marszałek ogłosił, że w ramach tzw. funduszu autobusowego w Łódzkiem uruchomionych zostanie 29 nowych linii autobusowych. Złoży się na nie ok. 1600 km tras i przeszło 1000 przystanków w miejscowościach, które – jak wskazał Schreiber – były do tej pory bardzo słabo skomunikowane.

- To aż 136 miejscowości, do których żadne autobusy, a także pociągi nie dojeżdżały. To jest obraz braków, jakie w naszym województwie pod tym względem funkcjonują. Najważniejsze było zorientowanie się w potrzebach komunikacyjnych mieszkańców i możliwościach przewoźników. Dopiero zgranie tych dwóch elementów spowodowało przygotowanie tej mapy połączeń autobusowych - tłumaczył.

Wśród zaproponowanych przez władze województwa nowych połączeń są m.in.: Tomaszów Maz. – Chociw lub Żelechlinek – Rawa Maz., Tomaszów Maz. – Brzeziny, Tuszyn lub Drzewica, Sieradz – Szadek - Łask, Wieruszów lub Złoczew, Bełchatów – Piotrków Tryb., Radomsko lub Rusiec, Skierniewice – Łowicz, Kiernozia lub Czerniewice, Łęczyca – Uniejów, Dąbrowice lub Ozorków, Opoczno – Klew, Brudzewice, Tomaszów Maz. lub Piotrków Tryb., Szadek – Łódź, Wieluń – Osjaków, Działoszyn – Sieradz.

Samorząd województwa planuje, by te trasy obsługiwało od sześciu do ośmiu kursów dziennie.

Schreiber dodał, że większość z planowanych linii ma ruszyć 1 września. W poniedziałek lista 29 proponowanych połączeń międzypowiatowych ma trafić do wojewody łódzkiego. Do 20 sierpnia ma on ostatecznie zdecydować o tym, które z nich otrzymają dofinasowanie. Trzy dni później rozpocznie się zawieranie umów z samorządami o uruchomieniu połączeń.

Woj. łódzkiego w tym roku w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych otrzymało 15,5 mln zł. Dofinasowanie do 1 km połączenia wyniesie 1 zł.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych ma na celu przywracanie lokalnych połączeń autobusowych, które nie funkcjonowały co najmniej od trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy, albo tworzenie ich tam, gdzie są białe plamy komunikacyjne. Dzięki temu mieszkańcy z małych miejscowości mają móc dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury.

jmk/

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP

Opublikowano: 2019-08-12 13:37

Uwaga! Artykuł pochodzi z portalu internetowego Serwis Samorządowy PAP.