Bezpieczeństwo, obsługa korespondencji przez całą dobę i brak ryzyka zgubienia dokumentów – to tylko niektóre z korzyści e-Doręczeń wskazanych przez Centralny Ośrodek Informatyki. Zgodnie z informacją, z e-Doręczeń korzysta coraz więcej osób, a liczba cyfrowych przesyłek wyniosła już ponad 27 mln.
Istnieję wątpliwości dotyczące korzystania z prywatnych kont, takich jak profil zaufany, aplikacja mObywatel czy bankowość elektroniczna do realizacji zadań służbowych – wynika z pisma RPO Marcina Wiącka skierowanego do Ministerstwa Cyfryzacji. Chodzi m.in. o pracowników samorządowych oraz pracowników socjalnych obsługujących system e-doręczeń.
Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowelizacją ustawy o e-Doręczeniach, mającą wyeliminować problemy powstałe przy jej wdrażaniu. Dodano w nim m.in. przepisy o Katalogu Podmiotów Publicznych, zobowiązanych do posiadania adresu do e-Doręczeń.
Według danych przekazanych przez Ministerstwo Cyfryzacji, na dzień 11 kwietnia 2025 roku adres do e-Doręczeń otrzymało 12 409 szkół publicznych wszystkich typów. Obowiązek prowadzenia korespondencji cyfrowej spoczywa na tych placówkach od 1 stycznia 2025 roku.
Ponad milion z 8,5 mln przesyłek nadano i odebrano w systemie e-Doręczeń tylko elektronicznie (PURDE) - przekazała Poczta Polska w poniedziałkowym komunikacie. Reszta , tj. 7,5 mln została wysłana za pomocą PUH, czyli systemu hybrydowego - dodano.
Pobierana przez Pocztę kwota 6,52 zł za przesyłkę całkowicie elektroniczną jest horrendalna; Związek Powiatów Polskich postuluje, żeby samorządy miały możliwość wyboru dostawcy e-Doręczeń - przekazała PAP Patrycja Grebla-Tarasek z ZPP. Obecnie jednak resort cyfryzacji nie przewiduje takiej możliwości.