Związek Województw RP zaapelował o zmianę przepisów i wprowadzenie rekompensaty kosztów ponoszonych przez radnych w związku z dojazdami z miejsca zamieszkania do siedziby sejmiku województwa.
Zapis uchwały, że za udział w posiedzeniu rady sołtysowi pełniącemu jednocześnie funkcję radnego przysługuje jedna dieta uznać należy za prawidłowy – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy powołując się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Doręczanie decyzji podatkowych przez sołtysa posiadającego jednocześnie mandat radnego znajduje umocowanie w przepisach prawa – wyjaśniła Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu. Za tę czynność gmina nie może wypłacać wynagrodzenia w ramach odrębnej umowy, a zwrot kosztów powinien zostać uregulowany w ramach diety.
Decydując o wyrażeniu zgody na zwolnienie radnego z pracy, rada nie powinna oceniać zasadności rozwiązania stosunku pracy, a jedynie ustalić, czy podstawą są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu – wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Do uchwały powinno zostać dołączone wyczerpujące uzasadnienie stanowiska rady.
Prawa radnego do diety nie należy wiązać wyłącznie z uczestnictwem w sesji rady gminy lub posiedzeniach komisji rady gminy, gdyż takie powiązanie nie wynika ani z ustawy o samorządzie gminnym, ani z Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi. Według Izby, nawet jeśli radny nie uczestniczy w żadnej w sesji lub komisji zachowuje prawo do diety w obniżonej wysokości.
Wprowadzenie obowiązkowych testów m.in. z etyki, kultury osobistej i znajomości języka polskiego dla radnych oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast zaproponowano w petycji, która wpłynęła do Senatu.