Gmina nie ponosi bezpośrednio dodatkowych wydatków w związku z realizacją przez urzędników zadań finansowanych z funduszu sołeckiego, nie można zatem kwalifikować stałych wynagrodzeń pracowników jako wydatków na realizację wniosków sołectw – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.
Nieterminowe wypłaty i błędy przy ustalaniu podstawy naliczenia to najczęstsze uchybienia przy wypłacaniu nagród jubileuszowych w urzędach gmin – wynika z wystąpień pokontrolnych opublikowanych przez Regionalne Izby Obrachunkowe.
„Zapis w regulaminie wynagradzania, o tym że dodatek specjalny może zostać przyznany na czas nieokreślony jest nieprawidłowy” – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi. Według RIO dodatek ten powinien mieć charakter okresowy.
„Działania polegające na udzielaniu pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych dzikim zwierzętom, w tym zwierzętom objętym ochroną gatunkową, wpisują się w zakres przypisanych gminie spraw publicznych o znaczeniu lokalnym dotyczących ochrony przyrody” – wskazała RIO w Krakowie. Oznacza to, że samorządy mogą finansować takie działania z własnych budżetów.
Czy uchwała w sprawie uchwalenia, a potem zmian w wieloletniej prognozie finansowej gminy powinna być zawsze procedowana i uchwalana przed uchwałą w sprawie uchwalenia bądź zmian budżetu gminy?
Wypłata dodatku specjalnego więcej niż jeden raz nie powoduje, że automatycznie należy go uwzględniać w podstawie naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Według RIO należy pominąć w wyliczeniach wypłaty dodatków, które „nie miały przymiotu periodyczności”.