Nowa Ruda, Sucha Beskidzka i Nowy Targ to miejscowości, w których według danych zbiorczych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska jakość powietrza w 2023 roku była najgorsza w Polsce. Podsumowując wyniki oceny GIOŚ podkreśla jednak znaczną poprawę parametrów powietrza w porównaniu z latami wcześniejszymi.
Rzecznik Praw Obywatelskich reagując na skargę mieszkańca Warszawy pyta Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dlaczego do strefy czystego transportu nie mogą wjechać samochody zasilane niskoemisyjnym gazem LPG. Skarżący uważa, że jego zdaniem dyskryminuje to właścicieli pojazdów napędzanych gazem płynnym.
Kierownictwo resortu klimatu i środowiska zaproponowało 14 lokalizacji dla tzw. lasów społecznych; miałyby one powstać m.in. wokół Trójmiasta, czy Warszawy. Ministerstwo zadeklarowało, że lasy społeczne mają zostać wyznaczone do końca października.
W dużych miastach będzie musiało zostać wymienionych ok. 7400 autobusów spalinowych, a całkowita wymiana floty na zeroemisyjną zajmie około 16 lat i będzie kosztowała ok. 25,7 mld zł – zakłada projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności skierowany do konsultacji przez resort klimatu.
300 mln zł planuje przeznaczyć na dofinansowanie zakupów rowerów elektrycznych m.in. dla samorządów NFOŚiGW. Dofinansowanie ma wynieść do 50 proc. wartości pojazdu i nie więcej niż 5 tys. zł w przypadku rowerów elektrycznych i nie więcej niż 9 tys. zł w przypadku elektrycznych rowerów cargo i wózków.
Na pewno w tym roku pojawi się ustawa, która zobowiąże Warszawę, Kraków, Katowice i Wrocław do utworzenia stref czystego transportu - poinformował rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska Hubert Różyk. Od 1 lipca swoją strefę czystego transportu wprowadza Warszawa.