„Samorządy gminne, w wyniku przeprowadzanych kontroli dostrzegają coraz częściej różne nieprawidłowości związane z wydatkowaniem i rozliczaniem środków z dotacji. Problemem jest również metodologia obliczania kwoty bazowej dotacji dla przedszkoli nie prowadzonych przez JST” – alarmują samorządy zrzeszone w Ogólnopolskim Porozumieniu Organizacji Samorządowych.
Samorządowcy z Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych domagają się ułatwienia dostępu do zawodu przedszkolnego i psychologów pracujących w szkołach i przedszkolach. "Apelujemy o podjęcie działań, które pozwolą na przeciwdziałanie narastającemu kryzysowi kadrowemu w oświacie – napisali w stanowisku przesłanym MEN.
Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski zwraca uwagę na coraz częstsze nieprawidłowości w wydatkowaniu i rozliczaniu dotacji dla przedszkoli nie prowadzonych przez JST.
Do rozliczenia wykorzystania dotacji, o którym mowa w § 4 ust. 1, za rok budżetowy 2024, w średniorocznej liczbie uczniów nie uwzględnia się uczniów będących obywatelami Ukrainy – wynika z rozporządzenia opublikowanego w Dzienniku Ustaw. Chodzi o dzieci, które trafiły do Polski po wybuchu wojny w Ukrainie.
Jedną z rozważanych propozycji jest możliwość zatrudniania w przedszkolach studentów ostatnich lat jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – wskazała wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer. W pierwszej połowie października przewidziano prace nad propozycjami zmiany przepisów, dotyczących kwalifikacji nauczycieli.
Do 31 października br. dyrektorzy przeszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz bibliotek pedagogicznych mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach Priorytetu 3. NPRCz 2.0 - Kierunek Interwencji 3.1 i 3.2.