W Dzienniku Ustaw opublikowano jednolity tekst ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. W dokumencie uwzględniono m.in. zmiany przepisów dotyczących okresu pełnienia funkcji uprawniającego do przyznania sołtysom dodatku do emerytury.
Kierownicy ośrodków pomocy społecznej oraz dyrektorzy centrów usług społecznych będą mogli wnioskować o dodatek dopełniający dla osoby uprawnionej do renty socjalnej, która jest całkowicie niezdolna do pracy oraz do samodzielnej egzystencji – wynika w nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2025 roku.
Wniosek o świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa powinny złożyć również te osoby, które już wcześniej się o nie ubiegały w KRUS, ale otrzymały decyzję odmowną np. z uwagi na pełnienie funkcji sołtysa przez okres krótszy niż wymagane dotychczas 8 lat – wynika z informacji przekazanej przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
16 września wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące przyznawania świadczeń dla sołtysów. Prawo do dodatku do emerytury będą mieli sołtysi, którzy pełnili swoją funkcję przez co najmniej 7 lat. Świadczenie będzie przysługiwało także tym sołtysom, którzy realizowali swoje zadania przed wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Od 8 września rekompensata pieniężna będzie przysługiwała strażakom ochotniczych straży pożarnych jeśli do wypadku dojdzie podczas uczestniczenia w działaniach i akcjach ratowniczych oraz szkoleniach lub ćwiczeniach zaewidencjonowanych w Systemie Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej – zaproponowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Senat przyjął w czwartek bez poprawek ustawę zmieniającą przepisy dotyczące świadczeń dla sołtysów. Na jej podstawie, sołtysi będą mogli m.in. uzyskać świadczenie po siedmiu, a nie po ośmiu latach pełnienia funkcji. By przepisy mogły wejść w życie, ustawę musi podpisać prezydent.