Nadal mniej więcej połowa hromad na Ukrainie nie ma partnerskiego samorządu w Europie – zwróciła uwagę Aleksandra Dulkiewicz (PL/EPP), prezydent Gdańska, a zarazem przewodnicząca grupy roboczej Europejskiego Komitetu Regionów ds. Ukrainy i podkreśliła potrzebę zwiększenia liczby partnerstw pomiędzy europejskimi i ukraińskimi samorządami.
Możliwość zwiększenia do 29 osób liczby uczniów w klasach, zmniejszenie wymiaru dodatkowych lekcji języka polskiego dla dzieci z Ukrainy i dodatkowe obowiązki dla dyrektorów szkół związane z organizacją egzaminów – to główne zmiany wynikające z rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia uczniów z Ukrainy.
Od roku szkolnego 2024/2025 dzieci i uczniowie będący obywatelami Ukrainy, którzy zdalnie pobierają naukę w ukraińskim systemie oświaty będą podlegali obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi nauki w Polsce – wynika z projektu MEN. W projekcie rozporządzenia określono m.in. liczebność oddziałów, zasady klasyfikacji uczniów oraz sposób organizacji oddziałów przygotowawczych.
Resort edukacji rekomenduje, by tworzyć oddział przygotowawczy, gdy do szkoły dołącza nowa grupa uczniów z obcego systemu, bo jest to forma edukacji przygotowująca do wejścia do tzw. regularnej klasy.
Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich zwrócił się z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o wytyczne dotyczące ujednolicenia gminnych procedur obsługi uchodźców z Ukrainy. Chodzi m.in. o nadawanie lub przywracanie statusu UKR oraz aktualizację dokumentów w urzędach gmin.
Zmiana przepisów dotycząca obowiązku szkolnego ukraińskich dzieci przebywających w Polsce spowoduje, że w roku szkolnym 2024/2025 do polskich szkół zostanie przyjętych dodatkowo ok. 60 tys. uczniów i uczennic z Ukrainy - wynika z szacunków MEN. Rząd wprowadzi zmiany w FERS, które mają wesprzeć ten proces.