Główny Urząd Nadzoru Budowlanego rozpoczął cykl szkoleń dla pracowników samorządowych z obsługi systemu Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. 17 maja upływa termin rejestracji.
Co ma zrobić urzędnik gminny prowadzący inwentaryzację lub audyt energetyczny budynku, gdy nie może wprowadzić danych do systemu Centralnej Ewidencji Energetycznej Budynków (CEEB) z powodu mniejszego zasięgu internetu lub jego braku?
Wiele samorządów nie przeprowadzi inwentaryzacji i audytów energetycznych budynków w ramach projektu Zintegrowanego Systemu Ograniczania Niskiej Emisji (ZONE), bo nie ma podstawy prawnej ani źródła finansowania – wskazywali przedstawiciele strony samorządowej podczas posiedzenia KWRiST. Wejście w życie ustawy o Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków nie nakłada na JST żadnych nowych obowiązków - wyjaśniał wiceminister Piotr Uściński.
Rodzaj i zakres danych udostępnianych z Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków oraz sposób ich udostępniania podmiotom innym niż właściciel budynku lub lokalu określa opublikowane właśnie rozporządzenie ministra rozwoju i technologii.
Projekt Zintegrowanego Systemu Ograniczania Niskiej Emisji (ZONE) jest zagrożony – ostrzegł w środę Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich. Jego zdaniem jeśli samorządy nie otrzymają środków na inwentaryzację budynków za pomocą terminali przekazanych przez GUNB, to będą je masowo zwracać.
Od września pracownicy jednostek samorządu terytorialnego będą mogli wziąć udział kolejnej turze szkoleń z obsługi Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Warsztaty będą realizowane w systemie online za pośrednictwem modułu e-learningowego.