NIK po raz trzeci w ostatnich latach zbadała wypełnianie przez zarządców dróg obowiązków związanych z utrzymaniem obiektów inżynierskich. Oceny sformułowane we wszystkich kontrolach były podobne. Zarządcy, szczególnie na szczeblu powiatowym niewystarczająco dbali o poprawę stanu technicznego obiektów inżynierskich.
Problemy z interpretacją ustawy o odpadach, spory kompetencyjne oraz brak współpracy między Inspektoratami Ochrony Środowiska, starostwami, urzędami marszałkowskimi i jednostkami PSP - to główne czynniki, które zdaniem NIK, wykluczają skuteczne zapobieganie pożarom w miejscach gromadzenia odpadów.
Gminy nie miały docelowej wizji rynku ciepła, nie dbały o planowanie i rozwój efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych; nie wypełniały nawet obowiązków wynikających z Prawa energetycznego - informuje NIK po skontrolowaniu 25 JST głównie z centralnych i południowych regionów Polski.
1458 gmin i miast wyznaczyło miejsca do handlu dla rolników, co stanowi 58 proc. wszystkich gmin - poinformował w Sejmie wiceminister rolnictwa Janusz Kowalski. Ustawa nie przewiduje, jaka ma być powierzchnia takich miejsc - wskazywała z kolei Najwyższa Izba Kontroli.
Miasta Gdynia, Kartuzy i Tczew inwestowały w infrastrukturę miejską, jednak nie w pełni zapewniły dostęp do niej osobom z utrudnionym poruszaniem się. Każda ze zbadanych przez NIK inwestycji miała jakąś przeszkodę, utrudniającą samodzielne przemieszczanie się po mieście.
Tylko w ciągu dwóch lat z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na lokalne inwestycje popłynęło 5,5 mld zł, co pozwoliło zmodernizować prawie 9 tys. km dróg. Z ustaleń kontroli NIK wynika, że choć samorządy dobrze prowadziły te inwestycje, to po ich zakończeniu w wielu przypadkach nie przeprowadzały okresowych kontroli stanu technicznego wybudowanych lub wyremontowanych dróg.