Pięć organizacji samorządowych: Związek Miast Polskich, Unia Metropolii Polskich, Unia Miasteczek Polskich, Związek Powiatów Polskich i Związek Województw zaprotestowały wspólnie przeciwko zamiarowi wprowadzenia w ustawie okołobudżetowej na rok 2024 przepisów powodujących dalszą destabilizację finansów samorządu terytorialnego.
W 2024 roku rząd nie przewiduje waloryzacji kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Pozostanie ona w dotychczasowej wysokości – 1789,42 zł. Oznacza to m.in. brak podwyżek dla wójtów i burmistrzów, jeśli wcześniej ustalono dla nich wynagrodzenia na maksymalnym poziomie.
W 2024 r. samorządy z tytułu podatku CIT otrzymają 26,4 mld zł, tj. więcej o 20,9 proc. od dochodów z 2023 r. W ustawie budżetowej na rok 2024 przewiduje się także wzrost subwencji ogólnej dla JST o 20,5 proc. W przyszłym roku nie będzie jednak subwencji rozwojowej dla samorządów.
Rada Ministrów przyjęła w czwartek projekt ustawy budżetowej na rok 2024. Zgodnie z dokumentem dochody budżetu państwa wyniosą ponad 683,5 mld zł i będą dwukrotnie większe niż w 2015. W przyszłym roku wzrost PKB ma osiągnąć poziom 3 proc. Wzrosną udziały w PIT, CIT oraz subwencje dla JST.
Do 15 września samorządy powinny przekazać informację o niewykorzystanych środkach z Funduszu Pomocy otrzymanych na realizację dodatkowych zadań oświatowych według stanu na 31 sierpnia 2023 r.
W piątek Sejm uchwalił nowelizację budżetu na 2023 r. Podnosi ona wydatki budżetu do 693,4 mld zł, obniża dochody do 601,4 mld zł, a deficyt ustala na maksymalnie 92 mld zł. Sejm znowelizował także ustawę okołobudżetową, w której zapisano m.in. zasady podziału kwoty przeszło 14 mld zł, jaka ma trafić do samorządów.