Do końca marca 2025 roku szkoły i placówki oświatowe mają obowiązek opracować raport o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Zatwierdzony raport powinien zostać opublikowany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej danego podmiotu lub jego stronie internetowej, jeśli nie posiada BIP.
Ruszył drugi nabór wniosków w projekcie „Dostępny samorząd 2.0”. Jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać granty w wysokości 300 tys. zł na poprawę standardów dostępności, w tym na inwestycje oraz dostosowanie organizacji usług publicznych.
„Raport muszą przygotować wszystkie podmioty publiczne w Polsce, które spełniają definicję z art. 3 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Dotyczy to zarówno urzędów gmin, miast i powiatów, jak i ich jednostek podległych” – wskazało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w odpowiedzi na pytania Serwisu Samorządowego PAP.
Procedurę zmiany siedziby obwodowej komisji wyborczej może zainicjować wniosek zainteresowanej osoby do wójta/burmistrza/prezydenta miasta. Ten kieruje sprawę do komisarza wyborczego, który do 3 kwietnia może wydać postanowienie o zmianie lokalizacji lokalu wyborczego – poinformował Rzecznik Praw Obywatelskich.
80 jednostek samorządu terytorialnego wytypowano do uczestnictwa w pierwszym etapie projektu „Dostępny samorząd 2.0” – poinformowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wdrożone w ramach pilotażu standardy mają zapewnić lepszy dostęp do usług dla osób ze szczególnymi potrzebami.
152 instytucje zostały zakwalifikowane do etapu szkoleniowego projektu NCK „Projektowanie Uniwersalne Kultury – dostępność w instytucjach kultury”. Wezmą one udział w programie szkoleniowym, a w drugim etapie będą mogły ubiegać się o 150-500 tys. zł grantu na poprawę dostępności. NCK zapowiada też rekrutację uzupełniającą.