Wspomaganie roli wychowawczej rodziny, wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, zwiększanie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy oraz nauka języka łacińskiego - takie m.in. będą priorytety polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.
Niedługo będzie „lex Czarnek 2.0”. Przystępujemy do pisania od początku tej ustawy, im szybciej tym lepiej - zapowiedział minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, odnosząc się do prezydenckiego weta nowelizacji Prawa oświatowego.
Tylko jeden dzień potrwało zarządzone przez burmistrza Czempinia (woj. wielkopolskie) nauczanie hybrydowe w szkołach na terenie tej gminy. W efekcie przeprowadzonej w poniedziałek przez wielkopolskie kuratorium oświaty kontroli doraźnej od wtorku uczniowie w Czempiniu mogą się uczyć wyłącznie stacjonarnie. Jednak aż 70 proc. rodziców nie zdecydowało się na posłanie dzieci do szkoły.
Połączone sejmowe komisje odrzuciły wnioski opozycji zgłoszone podczas pierwszego czytania rządowego projektu nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, zmierzającej do wzmocnienia roli kuratorów oświaty. Posiedzenie rozpoczęło się z ponad 40-minutowym opóźnieniem.
Projekt nowelizacji prawa oświatowego jest rażąco sprzeczny z Konstytucją RP oraz Europejską Kartą Samorządu Lokalnego – wynika z opinii prawnej przygotowanej przez prawników na zlecenie Związku Miast Polskich.
Wzmocnienie roli kuratorów oraz wprowadzenie odpowiedzialności karnej za przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków dla dyrektorów szkół i przedszkoli - przewidują zmiany w prawie oświatowym, które we wtorek przyjął rząd.