
Zamiast eliminować media samorządowe z przestrzeni publicznej, należy dążyć do zapewnienia ich przejrzystości, bezstronności i profesjonalizmu – wskazał Związek Miast Polskich w stanowisku w sprawie projektu nowej ustawy medialnej.

Funkcjonowanie na dotychczasowych zasadach prasy wydawanej przez jednostki samorządu terytorialnego prowadzi do nierównej konkurencji - mówił w środę podczas posiedzenia połączonych komisji sejmowych wiceszef MKiDN Maciej Wróbel. Według samorządowców dzięki takim mediom mieszkańcy są na bieżąco informowani o działaniach władz lokalnych, planowanych inwestycjach czy wydarzeniach kulturalnych.

Proponowane zapisy Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej traktuje jako próbę założenia swoistego knebla oraz wyalienowania ze strefy informacyjnej jednostek samorządu terytorialnego – napisano w opinii do założeń projektu ustawy medialnej. Według ZGW RP samorządy nie są konkurencją dla podmiotów komercyjnych zajmujących się działalnością medialną.

Spróbujemy poczynić starania, żeby ten dialog pogłębić i znaleźć zrozumienie dla państwa oczekiwań – powiedział wiceszef MSWiA Tomasz Szymański podsumowując dyskusję o założeniach do ustawy medialnej. Strona samorządowa oczekuje, że resort kultury wycofa się z propozycji wprowadzenia zakazu działalności medialnej dla JST.

Celem proponowanych regulacji prawnych jest ograniczenie działalności jednostek samorządu terytorialnego na rynku prasy – wskazało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w raporcie z konsultacji nad założeniami do ustawy medialnej. Zakaz działalności medialnej ma obejmować jednostki samorządu terytorialnego oraz wszystkie podmioty od nich zależne.

Całkowity zakaz prowadzenia szerokorozumianych działań medialnych przez jednostki samorządu terytorialnego w znacznym stopniu utrudni, a na wielu płaszczyznach uniemożliwi wykonywanie działań promocyjnych samorządu – wskazał Związek Powiatów Polskich. Według ZPP odpowiednie regulacje wystarczą, by działalność samorządów nie stanowiła nieuczciwej konkurencji dla innych wydawnictw czy dostawców usług medialnych.