Od 1 lipca 2026 r. ma zostać wprowadzony obowiązek udostępniania danych w Centralnym Rejestrze Umów przez jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, związki metropolitalne oraz samorządowe jednostki organizacyjne – wynika z projektu ustawy przedstawionego przez Ministerstwo Finansów.
Nie ma podstaw do zakwalifikowania interpelacji jako wniosku o udostępnienie informacji w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej – wynika z postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Odpowiedź na zapytanie lub interpelację radnego nie podlega też ocenie sądów administracyjnych.
Zdaniem Andrzeja Płonki, prezesa Związku Powiatów Polskich trzeba zmienić ustawę o dostępie do informacji publicznej. Starosta alarmuje, że samorządy są zalewane setkami anonimowych maili, które dezorganizują pracę urzędów.
Jedynie 3,9% mieszkańców deklaruje, że kiedykolwiek składało wniosek o informację publiczną w swoim urzędzie gminy lub miasta – wynika z badania IPSOS na zlecenie Watchdog Polska. Mieszkańców interesowały m.in. informacje o remontach, wydarzeniach kulturalnych i wynagrodzeniach urzędników.
Informacja o wysokości podwyżek uzyskanych przez wymienionych z nazwiska urzędników nie pełniących funkcji publicznej nie jest informacją publiczną – wynika z wyroku WSA w Olsztynie. Jest nią natomiast informacja o wynagrodzeniu na konkretnym stanowisku, bez powiązania z imieniem i nazwiskiem pracownika.
Środki zgromadzone na rachunkach bankowych służbowych kart płatniczych urzędu stanowią wyłącznie środki publiczne, dlatego wyciągi z rachunku tych kart podlegają udostępnieniu – podkreślił WSA w Gorzowie Wielkopolskim.